3726
Sök

Köpråd: Toyota Aygo

7 Inlägg
30 september 2016
Trådstartare
Hej,

Funderar på den här: https://www.blocket.se/goteborg/Toyota_ … 15&w=3

Jag är helt och hållet okunnig med bilar. Verkar priset ok? Är det något speciellt jag bör undersöka/fråga efter om jag åker och tittar på den? Den har gått nästan 19000 mil, vilket kanske är i högsta laget för en så liten bil?

Tack

Forummoderator
18 003 Inlägg
30 september 2016
Aygo är en bra bil. Glöm inte bort Citroen C1 och Peugeot 107! De är nämligen exakt samma bil med några kosmetiska skillnader. Och ofta lägre pris...

Lyssna så det inte skramlar om kamkedjan. Motorn låter lite lustigt när man pressar den för det sitter in liten 3-cylindrig snurra under huven. Lustigt för min med samma teknik och hästkrafter är 4pipig...

Skatten är trevlig: 360:- /år.

Kan du leva med att den är liten så tycker jag gott du kan slå till. Har pendlat med en sådan på motorväg i en vecka, inga problem.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

7 Inlägg
30 september 2016
Trådstartare
Tack för svar! Jag har läst att det är vanligt att dessa modeller behöver byta ut kopplingen. Bör jag kunna känna på något sätt om den är sliten/kass?

Forummoderator
18 003 Inlägg
30 september 2016
Jo, där har du nog rätt. Kopplingarna var svaga från fabrik. Eftersom "din" rullat en bit antar jag att den är bytt till en bättre. (Orkar inte förklara där)

Kör på 4:an i måttliga varvtal. Tryck gasen i botten samtidigt som du sparkar till på kopplingen. Den ska INTE går ner i varvtal sakta.

Är kopplingen slut så lämnar du butiken. Den är ap-dyr att byta.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

7 Inlägg
30 september 2016
Trådstartare
Tack! smile

59 Inlägg
30 september 2016
Även hjullager blir dåliga

Sök