4270
Sök

Fel på Tempmätaren vad ska man göra?

5 686 Inlägg
30 augusti 2016
#21
Eftersom det är läckage så rekommenderar jag byte hursomhelst, har du tur så löser det problemet om inte så vet du iaf att du åtminstone inte har läckage i kylsystemet längre.


16 Inlägg
10 september 2016
Trådstartare
#22
Nu har man köpt en ny kylare och gjort det tätt överallt, inte fått min VAG sladd än så länge ville testa det här först.
Men efter att jag bytte allt så testa jag igen, tömde system på luft o så men blev samma sak igen.

Så kom jag på att min termostat inte har nått hål för att få ut all luft ur så jag körde iväg med den och fick upp tempen på glykolen så termostaten skulle öppna sig, efter kanske 15 min så gick mätaren från 110 grader till normal värme o där stannade den tills jag stängde av den och lät den vara ett tag.

När jag försökte starta den igen så vart den på 110 grader igen från att bara vrida nyckeln, Glykolen hade sjunkit ner också en stor mängd..

Så jag gissar att felet är att den drog in luft förut för den förra Kylaren vart helt förstörd längst kanten så den måste ju ha dragit in luft där antar jag.

Nu gissar jag att jag måste tömma system på luft helt annars kommer problemet att kvarstå, så jag undrar hur ska "massera" ut all luft ur system o få ut allt luft ur termostaten utan att bränna mig??

Rätta mig gärna om jag har fel tongue!! Tack i förväg

6 119 Inlägg
6 oktober 2016
#23
Hej!
Det är väl bara att låta motorn gå och fylla på vatten/glykol i expansionskärlet efter behov tills alla luft är borta?!
Senast redigerat av jaka54 (6 oktober 2016)


313 Inlägg
6 oktober 2016
#24
GrumpyD skrev:
Nu gissar jag att jag måste tömma system på luft helt annars kommer problemet att kvarstå, så jag undrar hur ska "massera" ut all luft ur system o få ut allt luft ur termostaten utan att bränna mig??

Rätta mig gärna om jag har fel tongue!! Tack i förväg

Öppna locket, sätt dig i bilen, starta, varva ca 2500 rpm i 15-20 minuter med full värme i kupe'n med avstängd fläkt. Då borde luften försvunnit.


Sök