3039
Sök

Ford focus-99 hamnar på lågvarv och motorn stannar

7 Inlägg
25 januari 2017
Trådstartare
#1
Är ägare av en Ford focus-99 med 2,0 liters motorn, och har fått följande problem:
Det är inga som helst problem när jag startar bilen på parkeringen, och den ligger fint på tomgången (ca 800-900 varv).
Däremot när man kör iväg med bilen och varvtalen går upp ganska rejält, och när man kommer fram till tex ett rödljus och är tvungen att trampa ur, vilket betyder att man måste släppa gasen, då sjunker varvtalet så lågt (ca 2-300 varv), så att motorn lägger av.

Detta händer alltså endast när motorn legat på ett betydligt högre varvtal, och när man plötsligt släpper gasen av någon anledning. Då sjunker alltså varvtalet så lågt att motorn bara stannar.
Hemma på parkeringen, inga problem alls...

Följande är helt nytt:
Tändkablar (Beru)
Tändspole (Beru)
Tändstift (NGK) Vanliga dvs ej platina
Luftmassemätaren

Det enda som jag inte har köpt nytt är själva bilbatteriet, och när jag laddar det så sjunker inte laddströmmen lägre än till 4 amp. Polerna är rena och fina.

Vad kan det vara för fel på min bil? Finns det någon slags tomgångsregulator eller liknande, som kan ha spårat ur, eller vad skulle det kunna vara för fel?
Tacksam för alla förslag på problemlösningar...

6 632 Inlägg
25 januari 2017
#2
Finns tomgångs motor på denna, byt den.

De/Dem

7 Inlägg
25 januari 2017
Trådstartare
#3
xXSammy skrev:
Finns tomgångs motor på denna, byt den.

Efter lite googlande, så ser jag att det visst finns något som heter tomgångsventil. Jag antar att det inte är någon ide att försöka sig på att rengöra den befintliga tomgångsventilen? Den är kanske rätt och slätt utsliten?

6 632 Inlägg
25 januari 2017
#4
Är det el-fel i den så hjälper de inte så mycket att rengöra, men prova kan man alltid göra.

Oroa dig inte för packningen, den ska återanvändas .. "Notera. Byt endast om skador syns"

De/Dem

Ollikkala Racing
1 724 Inlägg
25 januari 2017
#5
Finns även en vevhusventilationsslang i bakkant av motorn som brukar bli dålig och suga ihop sig och även bli hål på den, då brukar motorn kunna bete sig lite konstigt.

- Time Attack -

7 Inlägg
25 januari 2017
Trådstartare
#6
xXSammy skrev:
Är det el-fel i den så hjälper de inte så mycket att rengöra, men prova kan man alltid göra.

Oroa dig inte för packningen, den ska återanvändas .. "Notera. Byt endast om skador syns"

Hör och häpna, jag fick tag i en ny tomgångsventil för ca 180 kr inklusive frakt.
Ja jag har funderat lite över packningen, för den brukar visst inte alltid följa med när man köper en ny.

7 Inlägg
25 januari 2017
Trådstartare
#7
NIzmO skrev:
Finns även en vevhusventilationsslang i bakkant av motorn som brukar bli dålig och suga ihop sig och även bli hål på den, då brukar motorn kunna bete sig lite konstigt.

Ja jag har nog läst lite om den, men jag har kollat på mina slangar efter hål och andra skador, men de ser hela ut. Hoppas på att allt löser sig när jag bytt tomgångsventilen.

6 632 Inlägg
25 januari 2017
#8
NIzmO skrev:
Finns även en vevhusventilationsslang i bakkant av motorn som brukar bli dålig och suga ihop sig och även bli hål på den, då brukar motorn kunna bete sig lite konstigt.

Tomgången brukar vara OK ändå då, däremot så fastnar varvet rätt högt om du duttar till på gasen

De/Dem

7 Inlägg
28 januari 2017
Trådstartare
#9
Tänkte skruva bort den gamla tomgångsventilen idag, och den övre bulten gick det ju att komma åt, men den undre verkar sitta väldigt otillgängligt till.

Upptäckte nu när jag skulle skruva lite, att den stora luftslangen från luftfiltret (som luftmassemätaren sitter på), den satt löst mot själva motorn(bränsleinsprutningen?), så jag drog åt buntbandet som satt runt.
Om det drar tjuvluft på detta stället, så kanske bilen går dåligt i vissa lägen? Någon som vet mer om detta??

Provkörde bilen lite på parkeringen, och inbillade mig att den gick lite bättre. Jag ska iofs åka iväg och köpa ett nytt bilbatteri, så då kommer det att visa sig hur motor beter sig på framförallt lägre varv.


Sök