3271
Sök

Köpråd Audi a3 3.2? Eller liknande?

31 Inlägg
18 februari 2017
Trådstartare
Hej, jag skulle gärna vilja ha köpråd, då jag i dagsläget letar efter en rolig bil.

Har kikat på Audi a3 3.2 med v6 motorn,
Den jag kollat på går på 89.000 SEK med automatlåda. 2008 års modell

Är det värt dom pengarna eller finns det någon roligare bil att lägga dom pengarna på?

Max budget är 120.000:- 

Alla tips önskas!

Mvh!

228 Inlägg
18 februari 2017
Vad har du för bensinkonto? 3,2 or dricker rätt bra.

Besök gärna min youtube kanal Motornörd
eller Instagram, Facebook & Twitter
Gilla och prenumerera så får du tillgång till nya avsnitt.

Forummoderator
18 012 Inlägg
18 februari 2017
De är väl kända för att gurgla i sig. Men jag har inte hört något speciellt negativt om denna motor. Kolla kamremsbyte, försäkring, skatt osv först.

Givetvis finns det roligare/bättre bilar. Frågan är vad du vill ha? Liten bil med stor motor kanske? Rent generellt är det väl en bra idé att undvika just VAG om man vill åka så billigt det går med mycket maskin och minimala verkstadsbesök.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Of World
3 369 Inlägg
18 februari 2017
Hybridsmurfen skrev:
De är väl kända för att gurgla i sig. Men jag har inte hört något speciellt negativt om denna motor. Kolla kamremsbyte, försäkring, skatt osv först.

Givetvis finns det roligare/bättre bilar. Frågan är vad du vill ha? Liten bil med stor motor kanske? Rent generellt är det väl en bra idé att undvika just VAG om man vill åka så billigt det går med mycket maskin och minimala verkstadsbesök.

Kedja på dom väl? Bör vara samma som i A6 som har problem med kedjan

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13

Forummoderator
18 012 Inlägg
18 februari 2017
opel_vectra_gts skrev:
Hybridsmurfen skrev:

Ja, det är möjligt. I så fall bör ett sådant köp ligga till grund för att få körkortet indraget.

"They tried to make me go to rehad but i said no no no"

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

358 Inlägg
18 februari 2017
opel_vectra_gts skrev:

Inte samma motor då det sitter tvärmonterad vr6 i dessa, däremot har inte heller dessa motorer varit helt fria från felande kamkedjesträckare och kedjor.
Får man tag på ett exemplar som är bra skött och välservad (ej Longlife) tycker jag däremot inte att man ska bli avskräckt.

1 192 Inlägg
20 februari 2017
Härligt med 250hk VR6 och fyrhjulsdrift. Det är sällsynt i den storleksklassen om man även vill ha en någorlunda praktisk bil. Tyvärr är japanarna alldeles för dåliga på att göra prestanda-alternativ på deras praktiska halvkombis. Då får man helt enkelt vända sig till tyskarna i stället.

Audi A3 är trevliga och 3.2 FSI är snäppet under S3 så den lär pinna på bra. Men som med alla prestanda-orienterade bilar så är det bra att testköra länge och noggrant så du upptäcker alla eventuella fel och missljud.

Jag hade (bevisligen) dock försökt spä på budgeten lite och tittat på BMW 1 serie i stället! BMW 130i är en legend bland BMW entusiaster och jag förstår varför. En extra skjuts på bakhjulen med 265hk sjungande rak sexa. Det är dessutom en motor (och bilmodell) med gott rykte smile
Senast redigerat av Cracksoup (20 februari 2017)

Forummoderator
18 012 Inlägg
20 februari 2017
Cracksoup skrev:
Härligt med 250hk VR6 och fyrhjulsdrift. Det är sällsynt i den storleksklassen om man även vill ha en någorlunda praktisk bil. Tyvärr är japanarna alldeles för dåliga på att göra prestanda-alternativ på deras praktiska halvkombis. Då får man helt enkelt vända sig till tyskarna i stället.

Audi A3 är trevliga och 3.2 FSI är snäppet under S3 så den lär pinna på bra. Men som med alla prestanda-orienterade bilar så är det bra att testköra länge och noggrant så du upptäcker alla eventuella fel och missljud.

Jag hade (besvisligen) dock försökt spä på budgeten lite och tittat på BMW 1 serie i stället! BMW 130i är en legend bland BMW entusiaster och jag förstår varför. En extra skjuts på bakhjulen med 265hk sjungande rak sexa. Det är dessutom en motor (och bilmodell) med gott rykte smile

Nu blev jag mot min vilja nyfiken. Ska undersökas.

Evildan
20 februari 2017
Hybridsmurfen skrev:
Cracksoup skrev:

Jag hade (besvisligen) dock försökt spä på budgeten lite och tittat på BMW 1 serie i stället! BMW 130i är en legend bland BMW entusiaster och jag förstår varför. En extra skjuts på bakhjulen med 265hk sjungande rak sexa. Det är dessutom en motor (och bilmodell) med gott rykte smile

Nu blev jag mot min vilja nyfiken. Ska undersökas.

135i har dessutom överladdning, dom tidiga med två aggregat.

4 150 Inlägg
20 februari 2017
Du letar efter en rolig bil och tittar på en bil med automat och fwd? Dessutom en ganska stor motor monterad fram tillsammans med växellåda osv. Lär ju inte bli någon vidare bra balans och viktfördelning i det chassiet. (Säger jag utan att ha undersökt saken alls)

Bmw 1 eller 3 serien är nog något som skulle passa bra mycket bättre in på beskrivningen rolig bil.

Eller varför inte typ en mazda miata, skall ju vara oförskämt rolig för den lilla pengen dom kostar.

Skall bilen dessutom bara vara rolig, inte praktisk eller pålitlig så finns ju hur mycket mer spännande och roliga bilar som helst för dom pengarna. Du kan ju köpa en fräsch supra eller skyline för samma summa!

6 135 Inlägg
20 februari 2017
Hej!
Audi TT Quattro roadster med 3.2lit motorn togs hem från tyskland för sex år sedan. -Det är en "rolig " bil.

https://www1.garaget.org/gallery/images/192/191993/191993-6e8308fbc65fa0688679a914bf07d1c1.jpg
Senast redigerat av jaka54 (20 februari 2017)

52 Inlägg
21 februari 2017
samma bil som en golf R32, vad finns det att inte gilla?

Finns mycket som kan vara misskött, jag skulle säga att du bör kolla så alla oljor är bytta enligt servicehäftet, även till haldexen! Där brukar pumpen lägga av om oljan blivit dålig.
Rost under plastlisterna på dörrar och chassi tillsammans med skärmar angränsande till plast, ser det bra ut bör du även jobba förebyggande genom att ta bort innerskärmarna och nedersta dörrlisterna och göra rent ordentligt, samlas duktigt med skit där som ligger och gnager, sitter stänkskärmarna fortfarande kvar så bör du hålla tummarna.
Dämparna slut innan 16k på båda mina 8P.
Bussningarna i fram får ta mycket stryk på vr6an

Varningar: För många..
2 552 Inlägg
21 februari 2017
För 89 000 kr kan du hitta en Prius i väldigt bra skick.

Sing loud and clear until the game is done, sing Chelsea everyone

Sök