3258
Sök

2 olika sommardäck.

18 Inlägg
20 mars 2017
Trådstartare
#1
Hej! Snart är det dags och byta däcket till sommardäck och jag har en golf iv och det är så att jag har 2 olika par sommardäck, alltså 2 samma mönster och 2 andra samma mönster. Påverkar det nåt eller det kvittar? och det är så att jag kan inte så mycket om däck men det är 2 st 185/65 R 15T och 2 andra är 185/65R15 88T. Vilka ska vara framme och vilka ska vara bakåt eller kvittar det med?

Mvh

1 966 Inlägg
20 mars 2017
#2
Bästa däcken bak.

Forummoderator
18 011 Inlägg
20 mars 2017
#3
ehedman skrev:
Bästa däcken bak.

Japp. Detta för att motverka bakvagnskast vid halt väglag. Sen om man är snål och sätter bästa däcken på drivhjulen som jag gör är upp till var & en.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

* Voff voff *
10 597 Inlägg
20 mars 2017
#4
pacman2111 skrev:
Hej! Snart är det dags och byta däcket till sommardäck och jag har en golf iv och det är så att jag har 2 olika par sommardäck, alltså 2 samma mönster och 2 andra samma mönster. Påverkar det nåt eller det kvittar? och det är så att jag kan inte så mycket om däck men det är 2 st 185/65 R 15T och 2 andra är 185/65R15 88T. Vilka ska vara framme och vilka ska vara bakåt eller kvittar det med?

Mvh

Det är inga som helst problem. Sätt dom på samma axel, om inte annat så av rent estetiska skäl.

Och som sagts tidigare, bästa däcken bak. Den som påstår något annat kan tex prova att försöka panikbromsa från 90 km/h med enbart handbromsen och se hur det går. Självklart kommer det komma folk här i tråden som påstår att dom minsann klarar det finfint, vilket dom också kanske gör, men säkrast för vardagskörning är ändå bästa däcken bak.

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

18 Inlägg
20 mars 2017
Trådstartare
#5
Tack för respons alla smile

7 394 Inlägg
20 mars 2017
#6
Hybridsmurfen skrev:
ehedman skrev:
Bästa däcken bak.

Japp. Detta för att motverka bakvagnskast vid halt väglag. Sen om man är snål och sätter bästa däcken på drivhjulen som jag gör är upp till var & en.

jag har alltid bästa fram,, får mkt hellre en sladd med baken,, än att jag understyr eller ej kan bromsa smile  men  alla gör som dem vill,, REGELN säger bästa bak för förhindra sladd smile


7 394 Inlägg
20 mars 2017
#7
Brådhis skrev:
pacman2111 skrev:
Hej! Snart är det dags och byta däcket till sommardäck och jag har en golf iv och det är så att jag har 2 olika par sommardäck, alltså 2 samma mönster och 2 andra samma mönster. Påverkar det nåt eller det kvittar? och det är så att jag kan inte så mycket om däck men det är 2 st 185/65 R 15T och 2 andra är 185/65R15 88T. Vilka ska vara framme och vilka ska vara bakåt eller kvittar det med?

Mvh

Det är inga som helst problem. Sätt dom på samma axel, om inte annat så av rent estetiska skäl.

Och som sagts tidigare, bästa däcken bak. Den som påstår något annat kan tex prova att försöka panikbromsa från 90 km/h med enbart handbromsen och se hur det går. Självklart kommer det komma folk här i tråden som påstår att dom minsann klarar det finfint, vilket dom också kanske gör, men säkrast för vardagskörning är ändå bästa däcken bak.

//Brådhis

hur tänkte du där?? är ju typ 30-40% bromsverkan bak wink en bil har ju ALLTID bättre bromsverkan fram smile  för om det ej vore så fick man alltid sladd vid panikbromsning smile  därför JAG har bättre däcken fram smile


* Voff voff *
10 597 Inlägg
20 mars 2017
#8
granadadr skrev:
Brådhis skrev:
pacman2111 skrev:
Hej! Snart är det dags och byta däcket till sommardäck och jag har en golf iv och det är så att jag har 2 olika par sommardäck, alltså 2 samma mönster och 2 andra samma mönster. Påverkar det nåt eller det kvittar? och det är så att jag kan inte så mycket om däck men det är 2 st 185/65 R 15T och 2 andra är 185/65R15 88T. Vilka ska vara framme och vilka ska vara bakåt eller kvittar det med?

Mvh

Det är inga som helst problem. Sätt dom på samma axel, om inte annat så av rent estetiska skäl.

Och som sagts tidigare, bästa däcken bak. Den som påstår något annat kan tex prova att försöka panikbromsa från 90 km/h med enbart handbromsen och se hur det går. Självklart kommer det komma folk här i tråden som påstår att dom minsann klarar det finfint, vilket dom också kanske gör, men säkrast för vardagskörning är ändå bästa däcken bak.

//Brådhis

hur tänkte du där?? är ju typ 30-40% bromsverkan bak wink en bil har ju ALLTID bättre bromsverkan fram smile  för om det ej vore så fick man alltid sladd vid panikbromsning smile  därför JAG har bättre däcken fram smile

Hur jag tänkte? Jag tänkte rätt... Att det är mer bromsverkan fram har jag inte sagt något om, min poäng (som du missade) var att plötslig och oväntad överstyrning är mycket farligare än understyrning. smile Handbromsen var bara ett exempel på hur man kan illustrera detta.

Här är en liten film som förklarar detta. Bland annat pratar man även om att föraren, genom ratten, mycket lättare känner när greppet försvinner om det försvinner fram först.

https://www.youtube.com/watch?v=gSz7cm6MwH0

//Brådhis
Senast redigerat av Brådhis (20 mars 2017)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

4 150 Inlägg
20 mars 2017
#9
Brådhis skrev:
pacman2111 skrev:
Hej! Snart är det dags och byta däcket till sommardäck och jag har en golf iv och det är så att jag har 2 olika par sommardäck, alltså 2 samma mönster och 2 andra samma mönster. Påverkar det nåt eller det kvittar? och det är så att jag kan inte så mycket om däck men det är 2 st 185/65 R 15T och 2 andra är 185/65R15 88T. Vilka ska vara framme och vilka ska vara bakåt eller kvittar det med?

Mvh

Det är inga som helst problem. Sätt dom på samma axel, om inte annat så av rent estetiska skäl.

Och som sagts tidigare, bästa däcken bak. Den som påstår något annat kan tex prova att försöka panikbromsa från 90 km/h med enbart handbromsen och se hur det går. Självklart kommer det komma folk här i tråden som påstår att dom minsann klarar det finfint, vilket dom också kanske gör, men säkrast för vardagskörning är ändå bästa däcken bak.

//Brådhis

Bilar bromsar ju mest på framdäcken, typ 60-40  eller 70-30 beroende på biltyp osv. Så då borde du få kortare bromssträcka med bästa däcken fram? Eller?

Bästa däcken bak köper jag om det är för att minska risken för bakvagnssladd men det borde generera längre bromssträcka.


* Voff voff *
10 597 Inlägg
20 mars 2017
#10
zemet skrev:
Brådhis skrev:
pacman2111 skrev:
Hej! Snart är det dags och byta däcket till sommardäck och jag har en golf iv och det är så att jag har 2 olika par sommardäck, alltså 2 samma mönster och 2 andra samma mönster. Påverkar det nåt eller det kvittar? och det är så att jag kan inte så mycket om däck men det är 2 st 185/65 R 15T och 2 andra är 185/65R15 88T. Vilka ska vara framme och vilka ska vara bakåt eller kvittar det med?

Mvh

Det är inga som helst problem. Sätt dom på samma axel, om inte annat så av rent estetiska skäl.

Och som sagts tidigare, bästa däcken bak. Den som påstår något annat kan tex prova att försöka panikbromsa från 90 km/h med enbart handbromsen och se hur det går. Självklart kommer det komma folk här i tråden som påstår att dom minsann klarar det finfint, vilket dom också kanske gör, men säkrast för vardagskörning är ändå bästa däcken bak.

//Brådhis

Bilar bromsar ju mest på framdäcken, typ 60-40  eller 70-30 beroende på biltyp osv. Så då borde du få kortare bromssträcka med bästa däcken fram? Eller?

Bästa däcken bak köper jag om det är för att minska risken för bakvagnssladd men det borde generera längre bromssträcka.

Japp, det håller jag helt med om. Men det farliga ligger i oväntade bakvagnskast, inte i lite längre bromssträcka (även om det förstås också är farligt på sitt sätt). Detta eftersom du betydligt oftare (utan att ens egentligen veta om det) utsätts för den risken så fort det tex regnar. Panikbromsning sker betydligt mer sällan och faktum är att även där är bra grepp bak att föredra eftersom inbromsningen blir stabilare då.

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

7 394 Inlägg
20 mars 2017
#11
Brådhis skrev:
granadadr skrev:
Brådhis skrev:

Det är inga som helst problem. Sätt dom på samma axel, om inte annat så av rent estetiska skäl.

Och som sagts tidigare, bästa däcken bak. Den som påstår något annat kan tex prova att försöka panikbromsa från 90 km/h med enbart handbromsen och se hur det går. Självklart kommer det komma folk här i tråden som påstår att dom minsann klarar det finfint, vilket dom också kanske gör, men säkrast för vardagskörning är ändå bästa däcken bak.

//Brådhis

hur tänkte du där?? är ju typ 30-40% bromsverkan bak wink en bil har ju ALLTID bättre bromsverkan fram smile  för om det ej vore så fick man alltid sladd vid panikbromsning smile  därför JAG har bättre däcken fram smile

Hur jag tänkte? Jag tänkte rätt... Att det är mer bromsverkan fram har jag inte sagt något om, min poäng (som du missade) var att plötslig och oväntad överstyrning är mycket farligare än understyrning. smile Handbromsen var bara ett exempel på hur man kan illustrera detta.

Här är en liten film som förklarar detta. Bland annat pratar man även om att föraren, genom ratten, mycket lättare känner när greppet försvinner om det försvinner fram först.

https://www.youtube.com/watch?v=gSz7cm6MwH0

//Brådhis

jo den har jag sett smile  men var just ang bromsa med hb som jag reagerade på,, men antar du menar att risken för sladd wink  å handbromsvändning är ju det bästa man kan göra om man har bråttom smile , å har faktiskt räddat mig från just UNDERSTYRNING,,  smile


Muttley
20 mars 2017
#12
Jag sätter alltid nyast däck på fram.   Men sen har jag inte så pass dåliga att jag behöver välja smile

Jag har helst så mycket broms som möjligt.

6 129 Inlägg
20 mars 2017
#13
Hej!
När vi pratar "bästa däck" så menar vi naturligtvis däck med störst mönsterdjup och då bör de sitta i bak så att det inte "släpper" där först vid blöt eller moddigt väglag.
Det är just bakvagnskast man vill undvika genom att ha "bästa" däcken bak.


1 966 Inlägg
20 mars 2017
#14
Some members of the scientific community have known for many years (at least from 1970) that the best rubber always should be on the rear wheels of passenger cars, to provide for stability under wet-road conditions. In 1982 the Tire Industry Safety Council stated "if selecting only a pair of replacement tires… put the two new tires on the rear wheels for better handling" More recently, the Tire Industry Association, in recommending that, when only two tires are replaced, the two new tires should be on the rear, included the phrase "…to prevent an over-steer condition or loss of vehicle stability…" The Rubber Manufacturers Association recommends that "…newer tires should be installed on the rear axle unless the new replacement tires are of a lower speed rating…" This caveat takes into account that the lower-speed rated tires will have lower critical characteristics than the higher-speed tires. The fundamental consideration is to have the tires with the best traction and lateral stiffness properties on the rear.

Even with this knowledge, it is not unusual today to find tire installers insisting that the best rubber should be on the front wheels.

W. Blythe, ”Review of tread depth, placement for wet traction,” Rubber & Plastic News, vol. 36, nr 3, pp. 32-35, 2006.
Senast redigerat av ehedman (20 mars 2017)

Reservdansk
6 271 Inlägg
20 mars 2017
#15
Man behöver nog volta en gång för att inse varför man kör med bästa däcken bak...

(Nollgradigt, blixthalka, skarp kurva, 70km/h. Hävde tre kast med bakvagnen (detta på en Volvo 850, FWD) innan jag gled över i motsatt körbana, vänsterdäcken fick tag i dikeskanten, sen minns jag inget förrän jag satt i säkerhetsbältet upp och ner...)
Senast redigerat av TurbOla (20 mars 2017)

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

Muttley
20 mars 2017
#16
TurbOla skrev:
Man behöver nog volta en gång för att inse varför man kör med bästa däcken bak...

Alternativt så behöver man inse att man har vettiga däck runt om.
Av alla de över 100 tusen mil har jag bara fått frivilliga bakvagnskast, vet inte vad jag gör för fel wink

Reservdansk
6 271 Inlägg
20 mars 2017
#17
Muttley skrev:
TurbOla skrev:
Man behöver nog volta en gång för att inse varför man kör med bästa däcken bak...

Alternativt så behöver man inse att man har vettiga däck runt om.
Av alla de över 100 tusen mil har jag bara fått frivilliga bakvagnskast, vet inte vad jag gör för fel wink

Du behöver bara göra fel en gång, eller ha otur en gång, så är du där...

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

7 394 Inlägg
20 mars 2017
#18
TurbOla skrev:
Man behöver nog volta en gång för att inse varför man kör med bästa däcken bak...

(Nollgradigt, blixthalka, skarp kurva, 70km/h. Hävde tre kast med bakvagnen (detta på en Volvo 850, FWD) innan jag gled över i motsatt körbana, vänsterdäcken fick tag i dikeskanten, sen minns jag inget förrän jag satt i säkerhetsbältet upp och ner...)

vid sk blixthalka spelar nog däcken ingen roll wink utan fart osv,, har lagt en bil på sidan i 50,, hugger fint i kanten wink  som jag sagt tidigare  man rekomenderar bästa däcken bak, men är ett fritt land,,


Forummoderator
9 299 Inlägg
20 mars 2017
#19
ehedman skrev:
Some members of the scientific community have known for many years (at least from 1970) that the best rubber always should be on the rear wheels of passenger cars, to provide for stability under wet-road conditions. In 1982 the Tire Industry Safety Council stated "if selecting only a pair of replacement tires… put the two new tires on the rear wheels for better handling" More recently, the Tire Industry Association, in recommending that, when only two tires are replaced, the two new tires should be on the rear, included the phrase "…to prevent an over-steer condition or loss of vehicle stability…" The Rubber Manufacturers Association recommends that "…newer tires should be installed on the rear axle unless the new replacement tires are of a lower speed rating…" This caveat takes into account that the lower-speed rated tires will have lower critical characteristics than the higher-speed tires. The fundamental consideration is to have the tires with the best traction and lateral stiffness properties on the rear.

Even with this knowledge, it is not unusual today to find tire installers insisting that the best rubber should be on the front wheels.

W. Blythe, ”Review of tread depth, placement for wet traction,” Rubber & Plastic News, vol. 36, nr 3, pp. 32-35, 2006.

Ja, det är märkligt att folk envisas. Statistik på olyckor, varav flera med dödlig utgång avskräcker inte sladd-eliten på motorforum. Synnerligen problematiskt att folk envisas med att ha sådan övertro till sin egen förmåga.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

Muttley
20 mars 2017
#20
TurbOla skrev:
Muttley skrev:
TurbOla skrev:
Man behöver nog volta en gång för att inse varför man kör med bästa däcken bak...

Alternativt så behöver man inse att man har vettiga däck runt om.
Av alla de över 100 tusen mil har jag bara fått frivilliga bakvagnskast, vet inte vad jag gör för fel wink

Du behöver bara göra fel en gång, eller ha otur en gång, så är du där...

Självklart.  Vid den förrädiska svartisen som drabbar oss rejält på vintern ibland så kvittar de däremot.  Man kan lika gärna köra på trähjul.

Man ska ha likvärdigt runt om, inget annat.


Sök