3110
Sök

VW Caddy smäller vid touch på bromspedalen

116 Inlägg
4 april 2017
Trådstartare
#1
Hej. Har en caddy 2011 1,6tdi som har börjat smälla när man bromsar snabbt. Eller det är mer som någon slår en slägga i chassit när man bromsar lätt. Jag har nya skivor och klossar fram som tar väldigt bra.
Det känns som om hela framvagnen är lös i bakre delen av subframen så att hela paketet roterar lite bakåt vid bromsning. Är det någon bussningen eller bult som är dålig/lös kanske?
Bilen har gått 11000mil. Någon som har en idé vad det handlar om eller tror ni att jag är på rätt spår?
Mvh Johan


Evildan
4 april 2017
#2
Glappande sadel i bromsoket?

116 Inlägg
6 april 2017
Trådstartare
#3
Evildan skrev:
Glappande sadel i bromsoket?
Läste du inte vad jag skrev? Det har inget med själva bromssystemet att göra mer än att det blir som ett slag så fort man bromsar. Men nu har jag upptäckt att hela motorn är lös. Vart kan man få tag i rätt motorkudde eller är det något annat?


2 250 Inlägg
6 april 2017
#4
Ja vad ska man tro?

Finns det så mycket att välja på...
Det lär ju inte var hela chassiet som lossnat eller spruckit.
Möjligen har nåt som motorkudden - kuddarna sitter i lossnat, från t ex motorblocket eller vara de nu sitter fästade.

Men jag tror mer på att själva motorkudden eller kuddarna helt enkelt gått sönder.

Egentligen behöver vi ju inte tro... Det är väl bara att du lägger i en växel med handbromsen dragen och släpper kopplingen till dragläge, så lär ju det synas vad som är fel.
Kanske behöver du bryta lite med ett spett.

Men det underlättar väl om ni är två.

Evildan
7 april 2017
#5
Castwebb skrev:
Evildan skrev:
Glappande sadel i bromsoket?
Läste du inte vad jag skrev? Det har inget med själva bromssystemet att göra mer än att det blir som ett slag så fort man bromsar. Men nu har jag upptäckt att hela motorn är lös. Vart kan man få tag i rätt motorkudde eller är det något annat?
Jorå jag läste och i och med att du skrev det du gjorde och jag ingalunda vet hur hårt du slår med en slägga eller släggans storlek tipsade jag om bromssadeln för när den glappar känns det i chassit som om en länkarm eller något annat sitter löst.
Ber så hemskt mycket om ursäkt att jag försökte hjälpa till med adekvata uppslag gällande problemet, det kommer inte upprepas.

116 Inlägg
10 april 2017
Trådstartare
#6
Meaganeowner skrev:
Ja vad ska man tro?

Finns det så mycket att välja på...
Det lär ju inte var hela chassiet som lossnat eller spruckit.
Möjligen har nåt som motorkudden - kuddarna sitter i lossnat, från t ex motorblocket eller vara de nu sitter fästade.

Men jag tror mer på att själva motorkudden eller kuddarna helt enkelt gått sönder.

Egentligen behöver vi ju inte tro... Det är väl bara att du lägger i en växel med handbromsen dragen och släpper kopplingen till dragläge, så lär ju det synas vad som är fel.
Kanske behöver du bryta lite med ett spett.

Men det underlättar väl om ni är två.
Det är inte så lätt med växlarna och dragläget. Det är en automat med DSG låda så den frikopplar när man har i Drive och håller ner bromsen och sen så frågade man gasar ganska mycket för att den skall börja rulla iväg. Jag tog mig en titt under bilen härom dagen och det är motor och låda som sitter löst så troligtvis motorupphängningen men det finns flera stycken och det är så jävla svårt att se om någon bussningen eller kudde är sönder om den inte är totalt kass eftersom man inte har något att jämföra med.
Godnatt 🤓


2 250 Inlägg
11 april 2017
#7
Ahaaa.

Sen är det vanligt att det inte är homogent gummi i kuddarna heller nu för tiden.

På en passat jag hade var det typ fett eller olja o några kuddar.


Sök