3131
Sök

Bilen rycker vid gaspådrag på högre växel . Opel Vectra 2.8 V6 turbo 2006

70 Inlägg
1 juni 2017
Trådstartare
#1
Hej

Har en Opel Vectra 2.8 v6 turbo, årsmodell 2006,  som har en tendens att rycka till vid lite kraftigare gaspådrag. Detta sker endast på högre växlar när varvet är lågt. Ett exempel är om man ligger runt 50 på 5:an och vill ge extra gas upp till 70.  Över 2000 varv minskar problemet avsevärt, och märks bara på 5:an och 6:an vid kraftigt gaspådrag. Problemet finns inte på kall motor, utan uppstår när motorn blir varm. Bytte nyligen tändstift och det blev betydligt bättre , ryckningarna kommer först på lite större gaspådrag. När det rycker så tappar motorn ork.

Kan tillägga att när man aktiverar sportknappen i bilen, för lite mer varvvillighet , så ökar dessa beskrivna tendenser.


Någon som har någon aning vad som krånglar? Har tänkt på tändspolarna? Något med turbon? Dumpventilen?

Tacksam för alla tips och synpunkter.

// Klasse


Of World
3 369 Inlägg
1 juni 2017
#2
Tändspolar. Är det 230hk?

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13

70 Inlägg
2 juni 2017
Trådstartare
#3
Tjena

Stämmer bra, 230 hk. Tändspolarna alltså, låter troligt. Inte helt enkelt att byta själv har jag förstått, trångt som f-n.

/ Klasse


Of World
3 369 Inlägg
2 juni 2017
#4
MagnetcHaze skrev:
Tjena

Stämmer bra, 230 hk. Tändspolarna alltså, låter troligt. Inte helt enkelt att byta själv har jag förstått, trångt som f-n.

/ Klasse

Ok. Japp rätt vanligt tyvärr hade en likadan själv svart kombi höll iaf till 20 000mil innan dom började krångla ofta dom tre bak på motorn som krånglar pga värmen som blir där.

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13

70 Inlägg
2 juni 2017
Trådstartare
#5
opel_vectra_gts skrev:
MagnetcHaze skrev:
Tjena

Stämmer bra, 230 hk. Tändspolarna alltså, låter troligt. Inte helt enkelt att byta själv har jag förstått, trångt som f-n.

/ Klasse

Ok. Japp rätt vanligt tyvärr hade en likadan själv svart kombi höll iaf till 20 000mil innan dom började krångla ofta dom tre bak på motorn som krånglar pga värmen som blir där.

Ok, tack för svaret. Bilen har gått 17000 mil så det är nog samma problem jag har. Ingen ny bil, så ska kolla upp om kostnaden för ett byte är värd det.

/ Klasse


Of World
3 369 Inlägg
2 juni 2017
#6
MagnetcHaze skrev:
opel_vectra_gts skrev:
MagnetcHaze skrev:
Tjena

Stämmer bra, 230 hk. Tändspolarna alltså, låter troligt. Inte helt enkelt att byta själv har jag förstått, trångt som f-n.

/ Klasse

Ok. Japp rätt vanligt tyvärr hade en likadan själv svart kombi höll iaf till 20 000mil innan dom började krångla ofta dom tre bak på motorn som krånglar pga värmen som blir där.

Ok, tack för svaret. Bilen har gått 17000 mil så det är nog samma problem jag har. Ingen ny bil, så ska kolla upp om kostnaden för ett byte är värd det.

/ Klasse

Kolla ebay. Här i Sverige kostar dom 1800kr styck.. köpte mina för 220kr från EBay Tyskland...

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13

70 Inlägg
2 juni 2017
Trådstartare
#7
Tack för tipset! Klart bättre priser.

// Klasse


70 Inlägg
13 juni 2017
Trådstartare
#8
Tjena

Då var tändspolarna bytta, och bilen blev som ny. Inga av ryckningarna under acceleration finns kvar. Man tackar för tipset!

Det blev nya tändspolar från ebay.de . 2000:- för alla 6.

/ Klasse


Of World
3 369 Inlägg
13 juni 2017
#9
MagnetcHaze skrev:
Tjena

Då var tändspolarna bytta, och bilen blev som ny. Inga av ryckningarna under acceleration finns kvar. Man tackar för tipset!

Det blev nya tändspolar från ebay.de . 2000:- för alla 6.

/ Klasse

Gött att de läste sig!! smile

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13


Sök