5 september 2017
Trådstartare
Hej!
Jag kan inte så mycket om bilar men håller på att lära och skulle vilja be om er input på två problem med min Peugeot 307 XS 2.0 Kombi från 04:
1. Kupefläkten går på alla olika hastigheter men luft blåser nästan uteslutande ur munstyckena vid passagerarsätet. Jag har bytt kupefilter men det blev ingen skillnad alls. Provat olika lägen på fläkten och provat ha munstycen stängda i olika kombinationer. Stänger jag av de i mitten flödar det relativt okej från de yttersta munstyckena. Täcker jag för med handen på det vänstra munstycket vid passagerarsätet, ökar luftflödet i det högre munstycket vid förarplatsen. Kan det vara någon slang som är lös? Någon som kan ha en gissning om vad som är fel och hur man i så fall löser det?
2. Vid kallstart, så startar bilen direkt och går jämt men efter en liten stund (ca 30 sekunder) börjar motorn skaka. Tomgången ligger då på runt 1000-1100. Luktar även ibland lite skunk. Tydligast att den gör så här är på morgonen när jag åker till jobbet, men händer även senare på dagen också. Efter några minuter slutar skakningarna och tomgången lägger sig på 800. Jag tycker att jag ser ett samband med att den skakar mer och luktar mer om det regnat mycket och varit väldigt fuktigt. Gjorde en mindre service för två veckor sedan, bytte bland annat olja, oljefilter och kupefilter. Näst på tur står att byta tändstift men är tveksam till om det är det som är problemet. Någon med samma erfarenhet? Lösning? Inga varningslampor lyser.
Tacksam för alla råd och förslag jag kan få om detta!
Mvh
Senast redigerat av akve (5 september 2017)