3069
Sök

Volvo 945ftt -93 18t. hackar på full gas

11 Inlägg
27 september 2017
Trådstartare
#1
hej, jag har en volvo 945ftt -93 som rycker/hackar när man trycker full gas och känns som att den går tungt ibland. Om man inte accelererar så fort så brukar den inte hacka men då istället när den kommer upp på höga varvtal så börjar den spotta/bluddra istället. det som är gjort på bilen motormässigt är en 18t turbo och en boost controller/pysventil. kommer inte exakt ihåg vad den laddade men vet att det inte var mycket, kring 0.6 - 0.7 har jag för mig. Är inte världsbäst på bilar så finns det någon som kan hjälpa och vet vad felet kan vara?
mvh

324 Inlägg
27 september 2017
#2
Har detta fel uppkommit plötsligt eller har bilen alltid betett sig såhär? Kom det efter att du grejat med något i bilen, isåfall vad?


11 Inlägg
27 september 2017
Trådstartare
#3
nä den har gjort så ända sen jag köpte den. Inte jag som har stoppat på turbon eller pysventilen var på när jag köpte den. hmm

2 306 Inlägg
28 september 2017
#4
Ryck bort "boost controllern" och ersätt med en vanlig slang och se om det blir bättre. De där brukar vara ren skit och leda till skenladd.


5 687 Inlägg
28 september 2017
#5
Du måste ju ge bilen mer soppa med större turbo.

Större turbo = pumpar mer luft på samma laddtryck = behövs mer bränsle.
Förmodligen rycker bilen pga att motorn spikar för den går för snålt på fullgas.


F.IND
149 Inlägg
29 september 2017
#6
Som Simlar säger så är det möjligt att den får för lite Bränsle vid fullt tryck. Hursomhelst om du vill få ut mer utav det så hade jag investerat i ett par spridare, btr och luftmassemätare. Jag hade nog också bytt ut pysventilen till en ställbar WG. Vet folk som kört med pysventil när de kört med original turbo och många gånger har den fungerat riktigt uselt så rekommenderar inte att köra en 18T med pysventil..


Har själv en 944 med 19T Turbo, har dock bytt till 465cc Spridare med ställbar BTR samt 3" LMM för att kompensera med det ökade bränsletrycket.


11 Inlägg
2 oktober 2017
Trådstartare
#7
Jo tack ska prova det. Har gått i tankarna om de hade kunna vara att spridarna är för små men tänkte att det är bättre å skriva och kolla vad folket som har koll säger före jag beställer nya dom är ju inte gratis för en som går skola ännu... hmm Vad rekommenderas det för spridare till den turbon? eller går det om man bara chipar den istället? och vad är mer värt då att köpa spridare eller chip? smile

F.IND
149 Inlägg
2 oktober 2017
#8
peddanfyrkant skrev:
Jo tack ska prova det. Har gått i tankarna om de hade kunna vara att spridarna är för små men tänkte att det är bättre å skriva och kolla vad folket som har koll säger före jag beställer nya dom är ju inte gratis för en som går skola ännu... hmm Vad rekommenderas det för spridare till den turbon? eller går det om man bara chipar den istället? och vad är mer värt då att köpa spridare eller chip? smile

Chip är att föredra direkt när du bara ska ladda över 0,8 ungefär!
Hade hellre investerat i ett chip innan du köper spridare. Chip jag personligen vet fungerar är BSR och Vikingchip, är väl de mest kända..

Börja med att köpa en ställbar WG för laddtrycket och en trimchip för bränsleboxen.
Senare kan du gå in på att kolla spridare.
- 968 465cc Gröna R
- Siemens Deka 630cc


11 Inlägg
2 oktober 2017
Trådstartare
#9
Jo försökte få tag i ett vikingachip tidigare av han som gör dom men har för mig att han aldrig svarade på mailen så får nog bli ett BSR då istället smile

F.IND
149 Inlägg
2 oktober 2017
#10
peddanfyrkant skrev:
Jo försökte få tag i ett vikingachip tidigare av han som gör dom men har för mig att han aldrig svarade på mailen så får nog bli ett BSR då istället smile

Viking är svåra att få tag på. Dem svarade faktiskt på mitt mail för 1 månad sedan men såvidare du inte vill vänta 2 månader typ på att dem kanske svarar så skulle jag köra BSR. Vet även att Timosmotor samt KL Racing säljer trimchip.

Ingen erfarenhet utav KLs men jag har ett Tändningschip från Timosmotor och dem kan jag faktiskt rekommendera varmt just för att dem är så sjukt hjälpsamma.


11 Inlägg
2 oktober 2017
Trådstartare
#11
Räcker det med chip till bränsleboxen då? Jag behöver inge till tändningen? smile och hur högt bör man ställa laddet på den efter jag köpt chip och en justerbar WG?

F.IND
149 Inlägg
2 oktober 2017
#12
peddanfyrkant skrev:
Räcker det med chip till bränsleboxen då? Jag behöver inge till tändningen? smile och hur högt bör man ställa laddet på den efter jag köpt chip och en justerbar WG?

Brukar räcka med Bränslechip. Men ska du byta tändspole, spridare osv sen kanske man kan investera i det senare smile Med allt original förutom Turbo, så kanske runt 1 bar. BSR ställer sina kund bilar på 0,8/0,9 i ladd vet då deras chip är gjorda för runt det trycket.. Skulle ej ställa det över 1 bar iallafall smile


5 687 Inlägg
2 oktober 2017
#13
KevinOT skrev:
peddanfyrkant skrev:
Jo tack ska prova det. Har gått i tankarna om de hade kunna vara att spridarna är för små men tänkte att det är bättre å skriva och kolla vad folket som har koll säger före jag beställer nya dom är ju inte gratis för en som går skola ännu... hmm Vad rekommenderas det för spridare till den turbon? eller går det om man bara chipar den istället? och vad är mer värt då att köpa spridare eller chip? smile

Chip är att föredra direkt när du bara ska ladda över 0,8 ungefär!
Hade hellre investerat i ett chip innan du köper spridare. Chip jag personligen vet fungerar är BSR och Vikingchip, är väl de mest kända..

Börja med att köpa en ställbar WG för laddtrycket och en trimchip för bränsleboxen.
Senare kan du gå in på att kolla spridare.
- 968 465cc Gröna R
- Siemens Deka 630cc

Räcker inte med bara chip till 18T-turbo utan jag rekommenderar samma modifikationer som vid uppgradering till 19T.


F.IND
149 Inlägg
2 oktober 2017
#14
Läs genom denna tråden isådanafall! smile Riktigt bra
- https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=226073



Sök