4351
Sök

Volvo 940FT 95a funkar knappt efter turbo byte

33 Inlägg
13 november 2017
Trådstartare
#1
Hej hoppas jag skriver på rätt ställe nu, för någon vecka sedan så började min oljeretur läcka villket resulterade i att jag körde slut på oljan så pass så oljelampan började lysa, slog i olja å körde tills samma hönde igen och gjorde så i typ 1-2veckor(dummt jag vet) och sen när jag väl fått returen tät efter många om och men och köpte ny olja och slog i fullt så rasade turbon för mig antar bara för att jag kört utan olja så pass länge då, köpte en ny tdo4 16t och slängde i men nu när jag startar den så verkar det som om den knappt går på en cylinder och låter som en gammal båtmotor, och den orkar inte varva någonting, rycker lite blått om den men antar att det är för att den har sugit in olja i cylindern när turbon rasade(körde bilen hem med rasade turbo) stifften är kolsvarta och täckta av olja (har gjort ren dom) men det gjorde ingen skillnad, någon som vet vad det kan vara för fel? Jag och en kompis stog och försökte komma fram till någonting igår och jag tror att som lindrigast så är det stifften som vart kassa så dom lär bytas, och han sa att han har aldrig varit med om det man att det kanske kunde vara ventilerna som har kladdat ihop om oljan har varit inne i cylindrarna och blivit "bränd" några andra förslag på vad det kan vara för fel tacksam för alla svar

2 250 Inlägg
13 november 2017
#2
Metallspån och delar från turbon som åkt med in i motorn.
Kanske hamnat mellan ventiler och säten,
Rivit upp kolv, ringar och cylinderväggar.

8 250 Inlägg
13 november 2017
#3
Om du kört tills oljelampan börjat lysa i upp till 2 veckor ska du bara ha tur om det bara är turbon som är slut.


33 Inlägg
13 november 2017
Trådstartare
#4
Marlboroman skrev:
Om du kört tills oljelampan börjat lysa i upp till 2 veckor ska du bara ha tur om det bara är turbon som är slut.

Den Lyste inte den blinka till lite då och då bara och då slog jag i mer olja skrev lite dumt kanske

33 Inlägg
13 november 2017
Trådstartare
#5
Meaganeowner skrev:
Metallspån och delar från turbon som åkt med in i motorn.
Kanske hamnat mellan ventiler och säten,
Rivit upp kolv, ringar och cylinderväggar.

Turbon läckte olja, den har inte imploderat helt så det där vet jag inte om jag tror på

Hemlig Agent
1 115 Inlägg
13 november 2017
#6
Sitter tändkablarna rätt?
Sitter alla slangklämmor ordentligt på tryckrören?

33 Inlägg
13 november 2017
Trådstartare
#7
alexbenhard skrev:
Sitter tändkablarna rätt?
Sitter alla slangklämmor ordentligt på tryckrören?

Tändkablarna ska sitta rätt, och alla slangklämmor har jag dragit åt så mycket jag vågade

33 Inlägg
26 november 2017
Trådstartare
#8
Några andra ideer? Börjar fundera på om det är mina soridare som har kladdat igen tack vare oljan, såg att det var lite runtom den ena spridaren några tips på hur man kan göra rent dom kanske?

2 400 Inlägg
26 november 2017
#9
Köp en kompressionsmätare till att börja med och återkom med resultat



Sök