3253
Sök

B230E svårstartad

Flickspanare
728 Inlägg
20 januari 2010
Trådstartare
#1
Som topic lyder, den startar kanon lätt när den är kall. Men när man kört och sedan stänger av och låter den stå tex 1 timme så är den jätte svårstartad. Däremot när man kört och stänger av och startar den direkt efter som hoppar den igång, med nöd och näppe. Vad kan problemet vara?

Mvh Eklund!
Team 0302-racing
Turbo is the shit..

Kugghjulsbefälhavare
6 Inlägg
20 januari 2010
#2
Likadant på min B230K. Inte för att det spelar nån roll på gamla rostholken, men kan vara kul o veta!

Man är inte vänner förrän man åkt bil, supit, spytt och pissat tillsammans

Flickspanare
728 Inlägg
20 januari 2010
Trådstartare
#3
Scheriffen skrev:
Likadant på min B230K. Inte för att det spelar nån roll på gamla rostholken, men kan vara kul o veta!

Håller med, det gäller min gamle vinterbil. Om det är relativt enkelt kan man fixa till de för det är himla jobbigt när man måste dra runt på starten så himla länge...-.

Mvh Eklund!
Team 0302-racing
Turbo is the shit..

P o r s c h e
1 700 Inlägg
20 januari 2010
#4
På K:n kan de vara vad som helst som är fel, dom är byggda för att krångla.

På E:n... Testat att byta till nya fräscha stift till o börja med?

Annars vettfan alltså, har en E motor men aldrig råkat ut för nåt sånt här och kan inte tänka mig vad som skulle vara fel annars....


Flickspanare
728 Inlägg
21 januari 2010
Trådstartare
#5
Bensinskallen skrev:
På K:n kan de vara vad som helst som är fel, dom är byggda för att krångla.

På E:n... Testat att byta till nya fräscha stift till o börja med?

Annars vettfan alltså, har en E motor men aldrig råkat ut för nåt sånt här och kan inte tänka mig vad som skulle vara fel annars....

Jag har bytt stift.. hmm

Mvh Eklund!
Team 0302-racing
Turbo is the shit..

Hobby Fotograf
650 Inlägg
21 januari 2010
#6
kolla alla slangar till en början, var likadant på min 740:i och så visade det sig vara en vakum slang som var boven i dramat så fixade den så funkade det prima sen! smile


100 Inlägg
21 januari 2010
#7
Är lite liknande på min bmw 730. När motorn är kall startar den direkt men när den är varm kan få veva i 5 sekunder ibland.

Flickspanare
728 Inlägg
21 januari 2010
Trådstartare
#8
Det är störande, jag kan f veva runt 10-12sek ibland. Inte smidigt om man vill fly snabbt smile

Mvh Eklund!
Team 0302-racing
Turbo is the shit..

10 287 Inlägg
21 januari 2010
#9
Detta är ofta läckande backventil i/vid bränslepumpen som gör att sopptrycket sjunker till noll. Då får man gnugga som fanken när bilen har stått ett tag. Standardproblem.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

Flickspanare
728 Inlägg
21 januari 2010
Trådstartare
#10
Soppapump itank eller soppapump inunder?

Mvh Eklund!
Team 0302-racing
Turbo is the shit..

10 287 Inlägg
21 januari 2010
#11
Jag har inte järnkoll på bilar med dubbla pumpar men så vitt jag förstår så sitter tyvärr backventilen i tanken.

/Göran

Gaijin skrev:
Soppapump itank eller soppapump inunder?

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

21 761 Inlägg
21 januari 2010
#12
På B230E ska tryckvakten/backventilen sitta bredvid huvudpumpen, dvs under baksätet. Gör det på min 240-86 iaf. smile

Det går en kort slang mellan pumpen och vakten. Den korta slangen gick sönder en gång, då blev det en stoor pöl under bilen när jag försökte starta. wink

Bärs!
3 456 Inlägg
22 januari 2010
#13
Sharky skrev:
Detta är ofta läckande backventil i/vid bränslepumpen som gör att sopptrycket sjunker till noll. Då får man gnugga som fanken när bilen har stått ett tag. Standardproblem.

/Göran

Men vaddå, varför startar den när den e kall då?
Frugan's GLE är exakt likadan. Precis samma symptom.

/Micke

Garaget.org peakade 2008.

Flickspanare
728 Inlägg
24 januari 2010
Trådstartare
#14
Aga_Diff skrev:
Sharky skrev:
Detta är ofta läckande backventil i/vid bränslepumpen som gör att sopptrycket sjunker till noll. Då får man gnugga som fanken när bilen har stått ett tag. Standardproblem.

/Göran

Men vaddå, varför startar den när den e kall då?
Frugan's GLE är exakt likadan. Precis samma symptom.

/Micke

Jag exakt, jag undrar oxå det.
Himla jobbigt är detta iallafall.

/Danne

Mvh Eklund!
Team 0302-racing
Turbo is the shit..

islurren1
24 januari 2010
#15
Är det inte nån tempgivare som styr nått på sprutet? Den bakre av dom 2 kanske? Kan de inte bli konstigt när bilen har stått en stund och blivit "ljummen" ?

1 Inlägg
28 november 2017
#16
hittade du felet sen?

360 Inlägg
28 november 2017
#17
Drönirettab skrev:
På B230E ska tryckvakten/backventilen sitta bredvid huvudpumpen, dvs under baksätet. Gör det på min 240-86 iaf. smile

Det går en kort slang mellan pumpen och vakten. Den korta slangen gick sönder en gång, då blev det en stoor pöl under bilen när jag försökte starta. wink

Såvitt jag vet så sitter backventilen skruvad på pumpen, och det som sitter mellan pumpen och filtret är en slags tryckutjämnare, som bara sitter monterad på bilar med E -motorn?

Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
4 917 Inlägg
28 november 2017
#18
Man kan ju alltid tvångsköra bränslepumpen/arna för att avgöra om det är dessa som fallerar..
Det skulle vara bra att veta vilket felet verkligen är..

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..

4 468 Inlägg
29 november 2017
#19
Läckande spridare/ trasiga o-ringstätningar.var så på min, men åtta år sen jag hade den bilen..


Sök