3384
Sök

Trött Golf 3 / 1.8L 8v / 1995

107 Inlägg
8 december 2017
Trådstartare
#1
Halloj.
Har problem med min gamla golf 3:a.
Har sedan dag 1 då jag köpte den tyckt att den vart lite väl trött. Visst det är inget monster från början men vet i fasen om man ska behöva peta ned till 1-2 växlar för att ta sig uppför en backe utan att sacka från 100km/t ner till 70.
Men iallafall, bilen stod stilla i 4dagar (kallt och fruset ute, blandat med +grader då och då)
När jag skulle ut och starta bilen så gick den ej igång hur många gånger jag en försökte.
Plockade lite med fördelare och skruvade ur tändstift och rengjorde och kollade över det mesta med tändningen.
Sen startade bilen men misstände och hoppade lite.
Körde då bilen varm en stund även om den gick som en påse med nötter.
Sen har den faktiskt fungerat och startat, även om den ibland när den är kall startar för att nästan dö direkt men då har det alltid gått starta och köra iväg.

Men efter detta så tycker jag att botten orken är katastrofal , den går fint på högre varv över 2500RPM.
Men under 2500 är den helt orkeslös, ligger jag i 80km/t på 5:an så måste jag lägga ner till 4:an ibland 3:an för att kunna komma upp i 90 på raksträcka.

Någon som har någon idé ? :p

Varför åka skidor när man kan åka spark?
Va ska man upp i backar för när de finns plan mark?

15 Inlägg
8 december 2017
#2
Har du kollat förgasarfoten? Brukar spricka och kan sitta helt lös. Rucka på förgasaren och eller lys med lampa.

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilre … rgasarfot/

Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
4 917 Inlägg
8 december 2017
#3
Jag kastar in mitt tips med att kolla kompen..
Det är ju en gammal kärra och vem vet hur långt den gått..
Senast redigerat av autodidakten (8 december 2017)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..

107 Inlägg
8 december 2017
Trådstartare
#4
Kajak skrev:
Har du kollat förgasarfoten? Brukar spricka och kan sitta helt lös. Rucka på förgasaren och eller lys med lampa.

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilre … rgasarfot/

Ajjamen hörde med en gammal vw mek som bad mig kolla den också, det var det första jag kollade på.
Hade bort förgasaren och rengjorde den, samt kollade alla slangar och den gummifoten.
Men bilen går fin fint på tomgång, så verkar inte som att det är något där som strular. men vem vet big_smile
Senast redigerat av VTEx (8 december 2017)

Varför åka skidor när man kan åka spark?
Va ska man upp i backar för när de finns plan mark?

107 Inlägg
8 december 2017
Trådstartare
#5
autodidakten skrev:
Jag kastar in mitt tips med att kolla kompen..
Det är ju en gammal kärra och vem vet hur långt den gått..

Jag tänkte faktiskt ta ett kompprov på den idag, den har gått 15200mil enligt mätaren , och vad jag kan se på tidigare besiktningsprotokoll så tycks det stämma.

Varför åka skidor när man kan åka spark?
Va ska man upp i backar för när de finns plan mark?

Reservdelsnisse
191 Inlägg
8 december 2017
#6
Felande tempgivare, lambdasond eller "förgasare" kan ge de symptomen. Förgasaren är väl VW:s enpunktinsprutning. Hade en Jetta med den som startade med en sothög bakom sig när insprutningen gav upp. drog bara 1.8 liter milen...


Ain't no place like home...
4 637 Inlägg
8 december 2017
#7
Brottades med min Audi 80 igår och konstaterade att den varit super-trött eftersom tändningen stått 12-15 grader fel! Märkningarna på motorn och fördelaren stämde inte alls, så mitt tips är att du kollar tändningen.
Nu vet jag inte siffrorna på rak arm för 1.8 ABS, men på min 2.0 115hk så är inställningsvärdet för tändningen 6+-1 grad före övre dödläge. kontrollvärdet var 4-8 grader före ö.d.

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget

107 Inlägg
8 december 2017
Trådstartare
#8
Cuefa skrev:
Brottades med min Audi 80 igår och konstaterade att den varit super-trött eftersom tändningen stått 12-15 grader fel! Märkningarna på motorn och fördelaren stämde inte alls, så mitt tips är att du kollar tändningen.
Nu vet jag inte siffrorna på rak arm för 1.8 ABS, men på min 2.0 115hk så är inställningsvärdet för tändningen 6+-1 grad före övre dödläge. kontrollvärdet var 4-8 grader före ö.d.

Jag satte motorn i ÖD, och kollade märkningen på fördelaren och den pekar kanske 2-3mm efter markeringen i fördelaren. Så då måste tändingen alltså stå + några grader.
Lossade skruven till fördelaren och försökte rotera den men den sitter som berget, tänkte ställa den i ganska exakt 0 för att se om den reagerar något.
Men det finns inte planer i H**** å få loss den så de går ställa tändningen.
Senast redigerat av VTEx (8 december 2017)

Varför åka skidor när man kan åka spark?
Va ska man upp i backar för när de finns plan mark?

107 Inlägg
8 december 2017
Trådstartare
#9
bmsone skrev:
Felande tempgivare, lambdasond eller "förgasare" kan ge de symptomen. Förgasaren är väl VW:s enpunktinsprutning. Hade en Jetta med den som startade med en sothög bakom sig när insprutningen gav upp. drog bara 1.8 liter milen...

Ska se över givare och sensorer tänkte jag, vet inte hur mycket bränsle dom här drar egentligen.
Men det känns som att den tar lite väl mycket bränsle.
Stiften ser gråa ut, så det känns ju som att den får snålt med bränsle men jag vet inte? hmm

Varför åka skidor när man kan åka spark?
Va ska man upp i backar för när de finns plan mark?

Ain't no place like home...
4 637 Inlägg
8 december 2017
#10
VTEx skrev:
Cuefa skrev:
Brottades med min Audi 80 igår och konstaterade att den varit super-trött eftersom tändningen stått 12-15 grader fel! Märkningarna på motorn och fördelaren stämde inte alls, så mitt tips är att du kollar tändningen.
Nu vet jag inte siffrorna på rak arm för 1.8 ABS, men på min 2.0 115hk så är inställningsvärdet för tändningen 6+-1 grad före övre dödläge. kontrollvärdet var 4-8 grader före ö.d.

Jag satte motorn i ÖD, och kollade märkningen på fördelaren och den pekar kanske 2-3mm efter markeringen i fördelaren. Så då måste tändingen alltså stå + några grader.
Lossade skruven till fördelaren och försökte rotera den men den sitter som berget, tänkte ställa den i ganska exakt 0 för att se om den reagerar något.
Men det finns inte planer i H**** å få loss den så de går ställa tändningen.

Var lika roligt på min, jag fick knacka med ett dorn underifrån för att få fördelaren att släppa.
Kolla med ett stroboskop. Men du ska i vilket fall inte ha sen tändning på dessa maskiner, de blir trötta och törstiga då, så du kan nog vara på rätt spår.

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget

107 Inlägg
12 december 2017
Trådstartare
#11
Uppdatera här lite.
Fick loss fördelaren tillslut , sprayade rostlösare runt foten till fördelaren ett par gånger om dagen i 2dagar sedan tog jag försiktigt lite större polygrip och ruckade/skruvade lite tills den lossnade.
Ställde in tändningen lite på känn , och när jag tyckte bilen gick bättre så drog jag åt, märkte en liten förbättring men inte helt OK.

Idag (12/12) påväg till jobbet så tvärdog bilen mitt i snökaoset :p
Den vägrade starta efter detta, så  egentligen var det de bästa som kunde hända för då blev det helt plötsligt enklare att hitta felet.
Skruvade loss tändspolen och kikade lite närmare på den , den hade spruckit i plasten och i sprickan såg man tydligt rostbilding. Fick tag på en bättre begagnad och vipps bilen startade och fick tillbaka sina hästkrafter på sammagång. :p
Sprickan i plasten förklarade varför bilen va lite tråkig att starta när det var fuktikt ute då det krypit in fukt i sprickan :p

Så felet från början har vart en halvdant fungerande tändspole.
Och tydligen efter lite forskning är det väldigt vanligt på Golf 3 att dom går sönder.
Men nu funkar bilen igen.

Tack för all hjälp

Varför åka skidor när man kan åka spark?
Va ska man upp i backar för när de finns plan mark?

Ain't no place like home...
4 637 Inlägg
15 december 2017
#12
Skönt att höra att det löste sig!

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget


Sök