3458
Sök

Volvo xc70 d5 -08 servoproblem

21 Inlägg
26 mars 2018
Trådstartare
#1
Hej har en xc70 där servon strular vid tomgång. Eller om jag tex ska fickparkera.

Gasar man lite lätt så funkar servon super.

Vad kan man göra åt detta problem? Och någon som kanske varit med om det och har lite erfarenhet?

Tack på förhand

Med vänlig hälsning,

3 235 Inlägg
26 mars 2018
#2
Första steget är väl att kola oljenivån, och om den är oko byta oljan. Den ska vara grönaktig och absolut inte lukta bränt.


21 Inlägg
27 mars 2018
Trådstartare
#3
engolf skrev:
Första steget är väl att kola oljenivån, och om den är oko byta oljan. Den ska vara grönaktig och absolut inte lukta bränt.

Har kollat oljenivån, och det saknades väldigt lite. Fyllde iallafall upp det men problemet kvarstod.

Vad är nästa steg?

3 235 Inlägg
27 mars 2018
#4
Nästa steget är att byta oljan, se på skicket (färg, lukt, metallspån i..?)
Om inte det hjälper måste du felsöka vidare, servopumpen, styrväxeln... Den sista är varken billig eller enkel att byta:(((


Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
4 917 Inlägg
27 mars 2018
#5
engolf skrev:
Nästa steget är att byta oljan, se på skicket (färg, lukt, metallspån i..?)
Om inte det hjälper måste du felsöka vidare, servopumpen, styrväxeln... Den sista är varken billig eller enkel att byta:(((

Avvaktar TS sista steg..
Resignera eller börja byta..

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..

21 Inlägg
1 april 2018
Trådstartare
#6
engolf skrev:
Nästa steget är att byta oljan, se på skicket (färg, lukt, metallspån i..?)
Om inte det hjälper måste du felsöka vidare, servopumpen, styrväxeln... Den sista är varken billig eller enkel att byta:(((

Tack. Ska kolla på det så fort jag har lite mer tid. Återkopplar när detta är gjort

21 Inlägg
1 april 2018
Trådstartare
#7
insatsen skrev:
engolf skrev:
Nästa steget är att byta oljan, se på skicket (färg, lukt, metallspån i..?)
Om inte det hjälper måste du felsöka vidare, servopumpen, styrväxeln... Den sista är varken billig eller enkel att byta:(((

Avvaktar TS sista steg..
Resignera eller börja byta..

Förstod inte riktigt vad du menade resignera?

Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
4 917 Inlägg
1 april 2018
#8
Resignera betyder att man ger upp..
Det är ju inget billigt ingrepp och då är det kanske billigare att strunta i det och gasa istället..
Det är ju trots allt en 10 år gammal kärra..
Förr i världen fanns ju inte servostyrning utan det är en nymodighet som tillkom för oss armsvaga bilryttare..smile
Senast redigerat av insatsen (1 april 2018)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..

Evildan
1 april 2018
#9
Damaskerna till styrväxeln har på två av mig brukade V70n släppt och på så vis har grus och skräp kommit i kontakt med de ytor som skall vara dammfria.
Kort och gott, två styrväxlar har bytts på ca två år gamla bilar 2007.

21 Inlägg
1 april 2018
Trådstartare
#10
insatsen skrev:
Resignera betyder att man ger upp..
Det är ju inget billigt ingrepp och då är det kanske billigare att strunta i det och gasa istället..
Det är ju trots allt en 10 år gammal kärra..
Förr i världen fanns ju inte servostyrning utan det är en nymodighet som tillkom för oss armsvaga bilryttare..smile

Haha förstod det direkt efter att jag skrev. Var lite trött i skallen. Håller med om det. Men har inte riktigt förstått vad styrväxeln har med trycket till servon att göra. Jag har fått höra allt från filter smutsigt till servopumpen och styrväxeln. Men ingen mekaniker har än så länge kunnat säga vad felet är. Utan dom vill testa sig fram och det är då jag börjar tveka och inte vet vart jag ska vända mig. Har försökt googla ang problemet och får inte upp en enda tråd där dom nämner mina symptom i samband med syrväxeln.


Sök