JoelsPassat skrev:
jaka54 skrev:
Hej!
Det är inget fel på Longlife oljan det är bytesintervallen som är för lång!
Som sagts ovan bör oljan bytas varje år eller vart 1000-1500mil.
Hade heller aldrig kört en meter med blinkande oljetryckslampa.
Ner med tråget och kolla silen! Gör det själv så blir det mycket billigare.
Det ska tydligen vara svårt att lossa tråget på en Passat, speciellt om man är en ickekunnig privatperson
Har gjort det med bilen på pallbockar, av högre modell. kunde precis ligga på en liggbräda under bilen. Man måste lossa framvagnsbalken och släppa ner den i framkant. Motorn måste hängas i motorlyft eller liknande, jag höjde min allt vad som gick så den tog i torpeden i stort sett, då räckte utrymmet, efter man lossat motorfästena. Sen måste man ha en lång insex eller en lång liten 10 mm hylsa av SMAL modell, annars får man inte lös de 2 bultarna som är vid svänghjulet. Gärna insex med kula längst fram.
Det är trångt, men det går. köp packning till oljesil och sil på VAG, kostar knappt 250:-, ta med tätningen till oljereturen från turbon också, sitter i tråget.
Kör du vidare med lågt oljetryck kommer du att behöva byta sträckaren till kedjan mellan kammarna och kedjan dit. Även oljepumpen tar stryk av att gå torr. Turbon gillar ju inte heller att vara utan olja...
Oljesköljningen är bra att göra, men jag skulle göra den alldeles innan man river för att BYTA sil, GÖR INTE REN DEN. En ny kostar inte mycket som sagt, och då vet du att hela ytan är ren i den och inte bara mitten. en är lite trattformad invändigt för större upptagningsyta.
Glöm inte tätningsmedel till tråget, är ingen packning mot motorn. Lägg inte på för mycket för då är det risk att det lossnar och går in i oljesilen och man får göra om samma jobb :-).