4272
Sök

Köpråd: Kia Optima eller liknande

4 Inlägg
9 juli 2018
Trådstartare
Hej

Jag har idag en Volvo V40. Med barn så är den i minsta laget och jag har börjat kika på något större. Har spanat in Kia Optima Sportswagon vilket verkar vara en fin bil med mycket utrymme och utrustning.

Nu funderar jag mest på om jag ska köpa en lätt begagnad (0-1500 mil) eller privatleasa. Anledningarna till att jag funderar på leasing är två (egentligen mest #2 nedan).

1. Vi sparar till större boende (hyresrätt idag) så jag vill helst inte bränna för mycket kontanter. Vi har ju dock givetvis kapitalet för att ta lånet utan problem och vi får väl spara lite extra om så skulle vara fallet. Men skönt att slippa såklart...

2. ”Diesel-begränsningen”. Jag är lite orolig att köpa en diesel ifall även euro 6 drabbas av begränsningar. Såg senast igår en artikel om hur nya dieselbilar släpper ut mer än vad tillverkarna påstår. Om man leasar slipper man ju oroa sig för detta.

Några tankar?

Ett annat alternativ är såklart att titta på en annan bensinare men har inte hittar någon som lockar med samma utrustning och prisklass (~230-240k) som Optiman. Tips?
Senast redigerat av Linupe (9 juli 2018)

Of World
3 369 Inlägg
9 juli 2018
Linupe skrev:
Hej

Jag har idag en Volvo V40. Med barn så är den i minsta laget och jag har börjat kika på något större. Har spanat in Kia Optima vilket verkar vara en fin bil med mycket utrymme och utrustning.

Nu funderar jag mest på om jag ska köpa en lätt begagnad (0-1500 mil) eller privatleasa. Anledningarna till att jag funderar på leasing är två (egentligen mest #2 nedan).

1. Vi sparar till större boende (hyresrätt idag) så jag vill helst inte bränna för mycket kontanter. Vi har ju dock givetvis kapitalet för att ta lånet utan problem och vi får väl spara lite extra om så skulle vara fallet. Men skönt att slippa såklart...

2. ”Diesel-begränsningen”. Jag är lite orolig att köpa en diesel ifall även euro 6 drabbas av begränsningar. Såg senast igår en artikel om hur nya dieselbilar släpper ut mer än vad tillverkarna påstår. Om man leasar slipper man ju oroa sig för detta.

Några tankar?

Ett annat alternativ är såklart att titta på en annan bensinare men har inte hittar någon som lockar med samma utrustning och prisklass (~230-240k) som Optiman. Tips?

Opel insignia. Mycket snygg och mycket trevlig att köra.

Jag vill tipsa om en annons på Blocket: Opel Insignia 1,5 Turbo Enjoy Sports Tourer https://www.blocket.se/vi/79565466.htm

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13

Forummoderator
18 003 Inlägg
9 juli 2018
Jag jobbar med Kia Optima i princip dagligen. Då enbart nya bilar som ska provköras.

En diesel kan nog vara prisvärd. Jag hade enbart tittat på Optima Phev och då bara kombin då den har nyare teknik/batterier. En mycket trevlig reskamrat.

Tittat på Kia Niro eller Hyundai Ioniq? Samma bil med olika skal. Finns enbart som hybrider.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

4 Inlägg
9 juli 2018
Trådstartare
Hybrid_ skrev:
Jag jobbar med Kia Optima i princip dagligen. Då enbart nya bilar som ska provköras.

En diesel kan nog vara prisvärd. Jag hade enbart tittat på Optima Phev och då bara kombin då den har nyare teknik/batterier. En mycket trevlig reskamrat.

Tittat på Kia Niro eller Hyundai Ioniq? Samma bil med olika skal. Finns enbart som hybrider.

Det är Optima Sportswagon jag pratar om, missade att skriva det.

Hybriderna går bort tyvärr då priset springer iväg alldeles för mycket.

Forummoderator
18 003 Inlägg
9 juli 2018
Linupe skrev:
Hybrid_ skrev:

Bra. SW är trevliga. Finns det GT att köpa till vettigt pris? Den är riktigt pigg med sina 245 hk.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

4 Inlägg
10 juli 2018
Trådstartare
Hybrid_ skrev:
Linupe skrev:
Hybrid_ skrev:

Bra. SW är trevliga. Finns det GT att köpa till vettigt pris? Den är riktigt pigg med sina 245 hk.

GT-LINE-paket är det på. Nu drog dock frugan in KIA Cee’d SW i mixen också... Frågan är om den räcker storleksmässigt. De är ju ganska mycket billigare och finns även med bensin.

Forummoderator
18 003 Inlägg
10 juli 2018
Linupe skrev:
Hybrid_ skrev:
Linupe skrev:

GT-LINE-paket är det på. Nu drog dock frugan in KIA Cee’d SW i mixen också... Frågan är om den räcker storleksmässigt. De är ju ganska mycket billigare och finns även med bensin.

CSW är bra mycket större. I alla fall på utsidan. Det finns även motsvarande bilar (exakt likadana fast mindre bling) Hyundai:

Ceed - i30
Optima - i40
Sportage - Tucson

4 Inlägg
10 juli 2018
Trådstartare
Hybrid_ skrev:
Linupe skrev:
Hybrid_ skrev:

CSW är bra mycket större. I alla fall på utsidan. Det finns även motsvarande bilar (exakt likadana fast mindre bling) Hyundai:

Ceed - i30
Optima - i40
Sportage - Tucson

Bra mycket större än V40 menar du?

Forummoderator
18 003 Inlägg
10 juli 2018
Linupe skrev:
Hybrid_ skrev:
Linupe skrev:

Ceed - i30
Optima - i40
Sportage - Tucson

Bra mycket större än V40 menar du?

Sorry. Större än normal Ceed. Vet tyvärr inte hur stort utrymmet är då jag inte varit där bak och rotat. Sätter mig bara i bilarna och kör en sväng... Har semester men ska göra ett inhopp nästa vecka så kan ju se om det står någon Ceed SW någonstans på området. Givetvis är så fallet men det ä svårt att se skogen för alla träd...

12 Inlägg
13 juli 2018
Linupe skrev:
Hej

Jag har idag en Volvo V40. Med barn så är den i minsta laget och jag har börjat kika på något större. Har spanat in Kia Optima Sportswagon vilket verkar vara en fin bil med mycket utrymme och utrustning.

Några tankar?

Om jag skulle få tipsa skulle jag säga att ni borde kika på Opel Astra Kombi 2016->
Utsågs till årets bil i europa 2016 (tror det var 2016) . En väldigt rymlig bil med modern teknik för sin klass och dessutom kan du komma undan billigt om du kan nöja dig med ett medelutrustat exemplar. Checka in denna länk för att få dig en bild av Astran :

https://www.blocket.se/vi/80295377.htm
Senast redigerat av Ludde23 (13 juli 2018)

Sök