4207
Sök

Köpråd : Tjänstebil (Vw Audi eller Volvo)

12 Inlägg
13 juli 2018
Trådstartare
Hej! Då min 3-serie börjar snudda på 10k mil så är det snart dags att byta bil. Då jag i jobbet kör väldigt mycket är komfort och motorvägs egenskaper det viktigaste för mig.
Har 2 kids på 5 och 9 år så givetvis är det viktigt att bilen är rymlig men av dessa tre jag spelar det inte en jättestor roll då alla är fullt tillräckliga.

Jag har tittat på följande :

Volkswagen Passat GTE - Stor och rymlig bil som är rolig att köra. Störst bagage och upplevs som rymligast trots att Volvon är större. Komforten är tyvärr den sämsta av dessa tre men GTE lockar med sina rabatter och snålhet. Får även mest extra utrustning på denna bil som även den lockar.

Volvo V90 D4 AWD Business - Upplevs som riktigtsstabilast och med 18" + akustik rutor så blir den riktigt tyst. Den lockar med med sköna stolar, drivepilot och sitt utseende. Ganska mycket standardutrustning på denna bil. Rymlig bil inuti också vilket familjen uppskattar.

Audi A4 2.0 TDI Quattro Proline - Helt klart roligast att köra och komforten imponerar stort. Den är den trängsta av dessa tre men upplevs ändå rymlig om man jämför med min nuvarande 320d. Problemet med denna bil är att man inte får in så mycket utrustning och Audi är ju inte direkt kända för att ha mycket std utr.

Jag har 8,5 basbelopp

Audin känns mest välbyggd och har även det bästa nav systemet av dessa tre.
Alla bilar har sina för o nackdelar kan man säga, vad hade ni valt?

Fri fart för ett fritt folk!
14 124 Inlägg
13 juli 2018
Som tjänstebil hade jag valt passat gte.. För den är bra mycket snyggare än alla dom andra..     Inredningen är sjukt Nice i dom.. Även golf gte är ännu ballare. Som en gti men Hybrid

Kör fort så hinner inget hända...

Forummoderator
18 003 Inlägg
13 juli 2018
Som tjänstebil kan man välja en VAG utan att vara rädd för stora hål i plånboken. GTE är som Growe nämner en skojig krabat. Sen känns det väl flottare att åka V90. Hade nog själv valt en sådan av ren fåfänga.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

14 124 Inlägg
13 juli 2018
Hybrid_ skrev:
Som tjänstebil kan man välja en VAG utan att vara rädd för stora hål i plånboken. GTE är som Growe nämner en skojig krabat. Sen känns det väl flottare att åka V90. Hade nog själv valt en sådan av ren fåfänga.

skulle hellre välja en gammal lada än en v90.. dom är ju så brutalt fula att man vill spy på dom..    både golfen och passaten ser ju iaf vättiga ut och eftersom dom mer eller mindre är Gti utrustade så är dom rätt trevliga att titta på.

12 Inlägg
13 juli 2018
Trådstartare
Growe skrev:
Som tjänstebil hade jag valt passat gte.. För den är bra mycket snyggare än alla dom andra..     Inredningen är sjukt Nice i dom.. Även golf gte är ännu ballare. Som en gti men Hybrid

Du har rätt GTE:n är snygg, de känns som de klokaste valet men samtidigt efter ca 50 mil blir allt vägljud tröttsamt, när jag testade dom olika bilarna i veckan var det ändå rätt så stor skillnad på vägljudet, Audi o Volvo är helt klart tystare.

Of World
3 369 Inlägg
13 juli 2018
Nya opel insignia då? Den gillade jag när jag provkörde. Opc line paket osv. Rätt mycket standard utrustning

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13

12 Inlägg
13 juli 2018
Trådstartare
Presidento skrev:
Nya opel insignia då? Den gillade jag när jag provkörde. Opc line paket osv. Rätt mycket standard utrustning

Får inte ta Opel, får bara välja på Volvo Vw Audi

14 124 Inlägg
13 juli 2018
Ludde23 skrev:
Growe skrev:

Du har rätt GTE:n är snygg, de känns som de klokaste valet men samtidigt efter ca 50 mil blir allt vägljud tröttsamt, när jag testade dom olika bilarna i veckan var det ändå rätt så stor skillnad på vägljudet, Audi o Volvo är helt klart tystare.

Kör 50mil i min Arosa och du kommer aldrig mer nämna ordet vägljud i nått du kör efter det  😁

3 120 Inlägg
13 juli 2018
Själv hade jag köpt Mercedes, för 8.5 basbelopp får du tyvärr inte en fullutrustad E-klass men om man inte har behov av all utrustning så hade jag kört på det.

Audi A6 brukar man få väldigt bra rabatt på med, de blir i regel billigare än Passaten då VW brukar vara snåla med rabatt.

12 Inlägg
13 juli 2018
Trådstartare
viccoA skrev:
Själv hade jag köpt Mercedes, för 8.5 basbelopp får du tyvärr inte en fullutrustad E-klass men om man inte har behov av all utrustning så hade jag kört på det.

Audi A6 brukar man få väldigt bra rabatt på med, de blir i regel billigare än Passaten då VW brukar vara snåla med rabatt.

Kollade på A6 också men efter att jag satte mig i A4:an så började A6:ans ålder göra sig tydlig. Mindre skärm,  sämre upplösning och ingen "virual cockpit" . Jag räknade lite och insåg att det går att få in en A6 3.0 TDI 218hk (efter rabatt) . Den motorn slår ju alla andra i både snabbhet och styrka. En fin o bra bil men då min 320 börjar kännas gammal är det kul med nåt nyare.

Sök