Hybrider har automatlåda. Det ingår i konceptet så att säga... Toyota kör med CVT-låda, dvs en helt steglös transmission som är datorövervakad. Detta innebär att de kan upplevas som surriga för bensinmotorn tillåts varva upp till cirka 3300 varv och sedan sköter lådan fartökningen. För bästa bränsleekonomi.
Kan bara svara för Prius. VI har en och den har nu rullat i 18500 mil. Bra bil som tjejen enbart kan tänka sig att byta till en nyare Prius. Hon kör den till vardags. Fast alla Toyotor bygger på samma tema i nuläget.
Kia/Hyundai har valt en annan linje och kopplat hybridpaketet till en automatlåda modell dubbelkopplingslåda. De växlar och detta känner/hör man. Även när elmotorn driver bilen växlar den. Fast dessa bilar är riktigt dyra då de inte funnits så länge och är sjukt populära vilket driver upp priset.
Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!