Tänkte dra igång ett litet skolprojekt som innebar att bygga coilovers till min 960 med mk2 mulitlink Saker jag behövt/behöver för att fullfölja detta projekt är En svarv material, fick av skolan. (finns säkert lätt att köpa) Fjädrar och ett x antal timmar
På bilden är gängstålen jag använder för att göra gängan. Den till vänster för inväding gänga och den högra för yttergängan. Muttern är gängad och passar bra på "skruven". Nästa steg är att köpa en haknyckel, i mitt fall som heter 80-90, alltså räckvidden på nyckel i mm. sen beroende på nyckels tjocklek, fräsa ur ett spår där man kan skruva muttern. Den ska även kapas av för att få ut 4 muttrar, två låsskruvar och sedan två fjädersäten. fjäder sätena är tänkt att ha en höjd på 15 mm och låsringarna 10 mm. Tanken var att ta bort genomslagsgummit, som sitter med en mutter underifrån (därifrån jag fick iden till fästpunkten). Sätta dit coilovern och på med fjädern för att sedan lägga sig på ett ungefär mot punkten där genomslagsgummit tar emot uppe i hjulhuset. Hur det fästet kommer se ut är inte riktigt klart i nuläget, det får vi se sen hur fjädern beter sig i fjädringsvägen.
All kritik är tacksam.
Fråga till er som kör coilovers, hur gör ni för att skydda gängorna mot rost och annat skit?
Kapade till rätt längd, muttern får vänta ett tag på att bli kapad då det ska först fräsas spår för haknyckeln. Sist en liten smak bild för att förstå hur min tanke på att bygga ser ut.