3598
Sök

Arbetstemp vintertid

736 Inlägg
30 november 2018
#21
frasse4 skrev:
Många moderna bilar har ju någon typ av värmeväxlare mellan motorolja och kylvatten (mer än det som såklart sker normalt i motorn). När jag provade att logga via diagnosuttaget på min Alfa steg vattentemp och oljetemp ganska jämt med oljetemp några grader efter. Dock så säger mätaren i instrumentet 90 grader när kylvattnet bara är runt 72 grader för att sedan ligga kvar på 90 till dess motorn blir varm. Så man kan lura sig lite på att titta på mätare.

Kom på att jag hade kvar logfilen så jag plottade grafer. Jag körde ca 6 min på mindre vägar och sedan 100-väg. Provade att gasa i lite på slutet för att se om oljetempen skulle gå upp, men istället sjönk vattentempen, antar det blev lite bättre snutt på vattenpumpen smile.
http://forumbilder.se/H8OFH/grafer-alfa.PNG


Hobby Fotograf
650 Inlägg
2 december 2018
#22
Hybrid_ skrev:
ProXem skrev:
Båda mina BMW bilar som jag äger är diesel bilar. Dom brukar komma upp i cirka 100 grader i oljetemperatur inom 1 mil landsvägskörning oavsett temperatur ute och dom är ej utrustade med bränslevärmare.

Även min lastbil jag kör i jobbet blir varm väldigt fort (Volvo fh16 750), den brukar komma upp i arbetstemp inom 2-3 mils körning. dock fullastad då wink

Intressant.

Kul att du tycker det. smile
Senast redigerat av ProXem (2 december 2018)


2 250 Inlägg
2 december 2018
#23
Någon som verkligen har koll på detta med vatten i oljan?
Kondens är ju vatten.

Har för mig att vatten kokar först vid 100 grader smile

Nån som tappat ur oljan och verkligen tagit reda på hur mycket vatten det går att få ur denna genom att värma till låt säga 95 grader, under motsvarande tid som det tar att köra 25 mil?

Ska väga oljan nästa gång jag byter, och värma under tiden jag mäter vikten.
Skillnaden i vikt, från utgångsläget motsvarar då tyngden av avdunstad vatten.

Än så länge tror jag att det bara är dravel, att det går att bli av med kondens vid temperaturer i oljan under 100 grader.

- Typ seg radio p g a dåliga batterier.


- Däremot kondens i avgassystemet brukar jag bli kvitt enklast med ett litet hål i underkant på ljuddämpare.
Behöver inte ens varmköra.

Det ser ju så illa ut när det rinner ur avgasröret. Folk kan ju tro att bränslet far rakt igenom.
.
Senast redigerat av Meaganeowner (2 december 2018)

926 Inlägg
2 december 2018
#24
Meaganeowner skrev:
Någon som verkligen har koll på detta med vatten i oljan?
Kondens är ju vatten.

Har för mig att vatten kokar först vid 100 grader smile

Nån som tappat ur oljan och verkligen tagit reda på hur mycket vatten det går att få ur denna genom att värma till låt säga 95 grader, under motsvarande tid som det tar att köra 25 mil?

Än så länge tror jag att det bara är dravel, att det går att bli av med kondens vid temperaturer i oljan under 100 grader.

.

Vatten dunstar väldigt effektivt redan vid 60 grader, Även vid lägre temperaturer.
Hur skulle vi annars får regnväder? Sällan det är varmare än 30 grader där jag bor i alla fall.

/Mats

2 250 Inlägg
2 december 2018
#25
Jo, det låter övertygande...

Ska dock testa framöver!


.

Forummoderator
9 299 Inlägg
2 december 2018
#26
mats757 skrev:
Meaganeowner skrev:
Någon som verkligen har koll på detta med vatten i oljan?
Kondens är ju vatten.

Har för mig att vatten kokar först vid 100 grader smile

Nån som tappat ur oljan och verkligen tagit reda på hur mycket vatten det går att få ur denna genom att värma till låt säga 95 grader, under motsvarande tid som det tar att köra 25 mil?

Än så länge tror jag att det bara är dravel, att det går att bli av med kondens vid temperaturer i oljan under 100 grader.

.

Vatten dunstar väldigt effektivt redan vid 60 grader, Även vid lägre temperaturer.
Hur skulle vi annars får regnväder? Sällan det är varmare än 30 grader där jag bor i alla fall.

/Mats

Och märkligt nog så torkar vattenpölarna upp även när det är så lite som 1grad ute, så ja, vatten avdunstar så länge det inte är fruset.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

2 250 Inlägg
2 december 2018
#27
Ja, ja... Snart har ni övertygat mig smile

Så om jag bara kör kortare sträckor. typ en mil åt gången, så måste jag tappa ur lite olja. Eller rättare sagt, behöver inte fylla.

.
Senast redigerat av Meaganeowner (2 december 2018)

Forummoderator
9 299 Inlägg
2 december 2018
#28
Meaganeowner skrev:
Ja, ja... Snart har ni övertygat mig smile

Så om jag bara kör kortare sträckor. typ en mil åt gången, så måste jag tappa ur lite olja. Eller rättare sagt, behöver inte fylla.

.

Det är ju faktiskt så att de som hävdar att deras bilar inte drar olja har fel. Alla motorer förbrukar olja, men volymen ersätts till viss del med oförbränd bensin, skräp, vatten osv.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

2 250 Inlägg
2 december 2018
#29
Vet...

Forummoderator
10 576 Inlägg
3 december 2018
#30
caromania skrev:
mats757 skrev:
Meaganeowner skrev:
Någon som verkligen har koll på detta med vatten i oljan?
Kondens är ju vatten.

Har för mig att vatten kokar först vid 100 grader smile

Nån som tappat ur oljan och verkligen tagit reda på hur mycket vatten det går att få ur denna genom att värma till låt säga 95 grader, under motsvarande tid som det tar att köra 25 mil?

Än så länge tror jag att det bara är dravel, att det går att bli av med kondens vid temperaturer i oljan under 100 grader.

.

Vatten dunstar väldigt effektivt redan vid 60 grader, Även vid lägre temperaturer.
Hur skulle vi annars får regnväder? Sällan det är varmare än 30 grader där jag bor i alla fall.

/Mats

Och märkligt nog så torkar vattenpölarna upp även när det är så lite som 1grad ute, så ja, vatten avdunstar så länge det inte är fruset.

Vatten kondenserar även mot kalla ytor. Så jag tror bara ni flyttar ert vatten från oljan till någon kall plåt i motorn om man inte varmkör tillräckligt, vad det nu är som sagt...

Vet att etanolmotorer haft stora problem bland annat vid korta körsträckor.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

2 250 Inlägg
3 december 2018
#31
Och om man varmkör... så förmodar jag att ev vatten lämnar vevhuset via vevhusventillationen i form av vattenånga in i cylindrarna via insuget?

Som vatten lär det väl ledas tillbaks tillsammans med oljan i oljeavskiljaren?

Forummoderator
9 299 Inlägg
3 december 2018
#32
Meaganeowner skrev:
Och om man varmkör... så förmodar jag att ev vatten lämnar vevhuset via vevhusventillationen i form av vattenånga in i cylindrarna via insuget?

Som vatten lär det väl ledas tillbaks tillsammans med oljan i oljeavskiljaren?

Ja, men själva "debatten" handlar väl om hur lång tid det faktiskt tar innan motorn är fri från vatten i någon form? Och svaret på den frågan är att det krävs mer än många tror.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.


Sök