AjaH skrev:
Hej! Här kommer jag, 6 år senare...
En liten fråga till dem som har ägt en c4 med egs lådan eller som i nuvarande stund äger en. Bytte idag in min BMW 520d -09 mot en C4 -13 med egs lådan. Ångrar inte bytet det minsta lilla då jag tycker att C4:an är en mycket skönare och stabilare bil att köra, framförallt för mig som pendlar 8 mil enkelriktat. Hur som helst. En sak som jag märkte efter den 23 mil långa resan hem från bilhandlaren. När jag ska köra iväg, spelar ingen roll om det är framåt eller bakåt, så vibrerar bilen nåt otroligt. Lite som när man med en manuell låda försöker köra iväg med endast dragläge på kopplingen med lite broms tillsatt. Alltså som att bilen håller på att dö hela tiden. Ger man den lite gas så löser det sig. Men detta kan bli ett problem om jag t.ex. ska backa in i min garageplats där jag inte kan gasa på för att stoppa vibrationerna för då kör jag rakt in i väggen.
Hoppas någon har svar till mig ifall det är vanligt att C4:an med egs lådan gör så här eller ifall jag borde kolla upp det.
Mvh
Tyvärr får du nog leva med obehagen/konstigheterna med den robotiserade manuella växellådan.
En son köpte en ny C4 med "automatlåda" för 4-5 år sedan.
Han gav upp efter 2 år (då garantin upphörde) och otaliga uppdateringar av elektroniken till lådan.
Min dotter köpte för 3 år sedan en ny C4 Cactus med dåvarande robotiserade manuella lådan.
Hade hon gett sig till tåls ett halvår hade hon fått en "riktig" automatlåda = med momentomvandlare(turbin på prosa).
En bekant som har en bil med den robotiserade manuella lådan klagar på att det vintertid är svårt att "smyga" igång på halt underlag.
Växellådan liksom "klokopplar" med ett ryck från start.
Har själv provkört Citroen med den robotiserade manuella växellådan.
Jag skulle ALDRIG köpa en sådan.
Citroen/Peugeot lade för ungefär 2 år sedan ner tillverkningen "problemlådan" och ersatte med en "riktig".
Nya C4 med nya fjädringen och riktiga automatlådan höjs till skyarna av motortidningarnas tester/prov.
Marknadens kanske bästa bil i "GOLF-klassen".