d-b skrev:Låter lite amatörmssigt här. Jag har som sagt blivit bärgad fyra gånger på den här bilen som ändå var relativt ny och inte gått jättelångt. Men även bilen innan blev jag bärgad minst fyra gånger. Det var en Peugeot 406 som hade gått 4000 mil när jag köpte den. Jag köpte den specifikt för att den hade dubbfria vinterdäck (med bra mönsterdjup) eftersom jag skulle köra i Tyskland på vintern.
Första resan halvvägs genom Tyskland exploderar ena framdäcket. Jag har varit förutseende och kollat reservdäcket (tyvärr nödreserv men ändå) innan resan så jag "ska bara byta däck". Bilen hade sommardäck på sig när jag köpte den men eftersom det var december erbjöd sig handlaren att byta till vinterdäck. Tyvärr drog han åt bultarna så hårt när han gjorde detta att det inkluderade verktyget böjde sig när jag försökte få loss det trasiga däcket = bärgning mitt i natten.
Efter att ha övernattet hade bärgningsfirman hjälpt mig att få loss hjulet och monterat på reservhjulet. De gav mig rådet att stanna till efter någon timme och efterdra bultarna. Så jag stannar på en rastplats och drar bultarna något halvt varv - alla utom en som jag drar varv efter varv: gängorna har dragits sönder.
Bärgning igen och ytterligare en övernattning (i Lahr). Dagen efter har jag fått på ett nytt hjul (Barum, som verkstaden påstår är ett premiummärke - de tar över €200 för ett däck). Halvvägs genom Schweiz exploderar nästa däck och nu har jag inget verktyg att få loss hjulet med så jag ringer efter bärgning igen, men medan jag står där stannar en vänlig britt och med sin buss och tar fram den stooora verktygslådan och hjälper mig. För köra de sista 50 milen på nödreserv.
Jag köpte alltså den här bilen för de bra vinterdäckens skull men att de hade bra mönsterdjup berodde på att de de inte använts utan legat och torkat i 5-6 år.
Den här bilen körde jag sedan i diket med och blev förstås bärgad (och fick bilen inlöst) igen. Så 7 bärgningar på 9 år där dikeskörningen är enda gången det var jag som klantat till mig.
Ett sidospår: hur många bilar har ni fått inlösta av totalen?
Jag har köpt fyra bilar och har just nu två. Jag har aldrig sålt en bil. Min första bil stod parkerad när en biljakt slutade i fronten på den. Inlöst. Sedan bilen ovan som jag körde i diket med. Inlöst. Och så tredje bilen den här tråden handlar om där ett träd har fallit ner över den när den stod parkerad och det är väl stor sannolikhet att den blir inlöst. 3 av 4 inlösta alltså.
Båda parkeringsskadorna har skett i lugna villaområden där väl det värsta som annars kan hända är att någon ritar i smutsen på bilen.
Hårda bud och en del otur!
Jag har ”bara” ägt 12-13bilar sedan 1989 om jag räknar rätt och ingen har blivit inlöst. Däremot lät jag skrota en som jag tröttnade på av olika skäl fast den egentligen hade ett visst värde.
Har heller aldrig varit inblandad i någon olycka som resulterat i skador även om jag backat på en bil en gång vilket orskade ett trasigt blinkersglas. Däremot har jag snurrat en gång och hamnat halvvägs ner i diket en. Fast det löste jag för egen maskin. Turgubbe!
When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
0
0
0
0