3657
Sök

Köra med 3 hjulbultar på ett hjul?

Forummoderator
18 003 Inlägg
16 april 2019
Trådstartare
#1
Satte på sommardäck och en skruv/bult fattas på ett av hjulen. Kan jag köra med 3 av 4 ett par mil? Eller ska jag låna en bil? (Det går men lite svårt rent logistiskt).

Vad säger ni? Kör lugnt, landsväg, max 3 mil. Max 85 km/h på farthållaren.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Los geht's, Schumacher
1 510 Inlägg
16 april 2019
#2
Någon äldre Cittra hade 3 bultar. På min gamla Ford så körde jag med 3 bultar på höger bakhjul, så 30km borde gå utan problem.
Senast redigerat av FordRSC (16 april 2019)

En riktigt bra tävlingsbil måste falla i bitar efter målgången - Michael Schumacher
*
Intresserad av att besöka Chernobyl och Pripyat? Kika på länken nedan:
https://www.youtube.com/watch?v=KFwNEut9iyE

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 241 Inlägg
16 april 2019
#3
Jag tror nog att det funkar.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

4 467 Inlägg
16 april 2019
#4
Nemas problems...

Driifter;)
1 630 Inlägg
16 april 2019
#5
Har kört med 3 av 5 på volvo

Trimma för att köra fort? NÄ, Brett;)

962 Inlägg
17 april 2019
#6
Vad för odds spelar du emot.

Om man istället är buare istället för påhejare och tänker sig vad kan hända om du inte går bra. Du har 25% mindre åtsittande hjul.

Skulle du tex få göra hastiga manövrar har du en vital större påfrestning på dina 3 resterande bultar.

Vad händer då om ett hjul släpper om dom andra tre gängar ur sig, visst detta kan ju hända även när man har alla på plats men nu har du ju bara 75% bultar kvar.
Så ja vad kan hända vid otur?
Komma över på anannan  körbana eller köra över oskyddade trafikanter, här sätter nog bara fantasin gränser får hur många olika tänkbara scenarion det skulle kunna hända.

Varför ens chansa???

"Yeah come on Affen and do the shake"
Att säga fel sak vid rätt tillfälle är lite som att säga rätt sak vid fel tillfälle.

962 Inlägg
17 april 2019
#7
FordRSC skrev:
Någon äldre Cittra hade 3 bultar. På min gamla Ford så körde jag med 3 bultar på höger bakhjul, så 30km borde gå utan problem.

Har man då tre från början är då dessa placerade i ett mönster, dvs en jämn indelning.

Här får du ju det motsatta och ditt argument faller platt.

"Yeah come on Affen and do the shake"
Att säga fel sak vid rätt tillfälle är lite som att säga rätt sak vid fel tillfälle.

7 439 Inlägg
17 april 2019
#8
Hybrid_ skrev:
Satte på sommardäck och en skruv/bult fattas på ett av hjulen. Kan jag köra med 3 av 4 ett par mil? Eller ska jag låna en bil? (Det går men lite svårt rent logistiskt).

Vad säger ni? Kör lugnt, landsväg, max 3 mil. Max 85 km/h på farthållaren.

Om du kör max 60 km/t och undviker allt för häftiga accelerationer och framför allt inbromsningar, samt inte svänger för brutalt så bedömer jag risken som minimal för att något ska hända.
Om det är en framhjulsdriven bil rekommenderar jag att du har "fullt" med skruvar fram och 1 mindre bak.

4 146 Inlägg
17 april 2019
#9
Polaren körde hela förra vintern med endast 4 bultar av 5. inga problem.

Jag tror inte det är några problem.

Se till att det är höger framhjul du bara har 3 bultar på. Då har du större chans att känna i ratten när/om det börjar ge sig och du slipper stå mitt i vägen om du behöver dra åt bultarna igen osv. 

Men sen kan jag ju hålla med M123, det är dumt att chansa och du kommer känna dig jävligt dum om du tappar ett hjul.

Men jag bedömmer den risken som väldigt låg.


6 061 Inlägg
17 april 2019
#10
Jag köpte för några år sedan en ford transit connect, där två hjulskruv var av. Tänkte inte så mycket på det förrän det var dags att besikta. Visade sig att de var av redan förra besiktningen så bilen gick ett år på det viset. Och om man inte fixar det så blir det besiktningsanmärkning året efter, mer kris än så tycker dom inte det är på bilprovningen

1 450 Inlägg
17 april 2019
#11
I 3 år har ja kört med 4 av 5 hjulmuttrar på min 740

Don't Hate Me Because I Beat You..Respect Me Because I Teach You

1 036 Inlägg
17 april 2019
#12
KolGruvan skrev:
I 3 år har ja kört med 4 av 5 hjulmuttrar på min 740

Varför?


1 661 Inlägg
17 april 2019
#13
Mangisen skrev:
KolGruvan skrev:
I 3 år har ja kört med 4 av 5 hjulmuttrar på min 740

Varför?

För att det är en 740? tongue

1 450 Inlägg
17 april 2019
#14
Mangisen skrev:
KolGruvan skrev:
I 3 år har ja kört med 4 av 5 hjulmuttrar på min 740

Varför?

Därför att när ja köpte den så satt den låsbultar på bilen. Alla släppte utom en så ja lyckades dra av hela pinnbulten. Ja struntade helt enkelt i att sätta i nån ny och körde med 4 bara

Don't Hate Me Because I Beat You..Respect Me Because I Teach You

Forummoderator
18 003 Inlägg
18 april 2019
Trådstartare
#15
Var hos vår lokala däckverkstad idag och beställde ny bult. Givetvis var det en special han aldrig sett förr troligen då fälgarna är eftermarknads och använder en form av förlängare för att dra dessa. Kommer på Tisdag. Behöver inte köra bilen över helgen.

En intressant sak dock: Han visste att om man har 4 av 5 bultar i så går den igenom besiktning men 3 av 4 så blir det återbesök. Han tyckte jag inte skulle bry mig utan bara köra som folk.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!


Sök