3763
Sök

Ford Focus -06, "Fel på motorns styrenhet"

1 Inlägg
22 maj 2013
Trådstartare
#1
Hej,

Har en Ford Focus 1.6 ifrån 2006. Är någon konstig specialvariant på motorn som heter "Duratec". Har inte riktigt fattat vad det innebär mer än att det var ett krångel att få tag i en ny motor när motorbyte gjordes.

Bilen började med att spontant ge mig tre felmeddelanden;

"Fel på motorns styrsystem"
"Reducerad acceleration"
"ESP ur funktion"

Felet löstes genom att starta om bilen. Gick ett tag och sedan hände det igen. Och igen. Och igen. Dyker oftast upp vid krypkörning. En omstart har löst problemet nästan alla gånger. En gång krävdes ett flertal omstarter och en gång så hände inget när jag vred på nyckeln.

Provade att koppla ur batteriet och koppla i det igen. Då fungerade bilen som den skulle i ungefär fem kilometer. Sedan blev det problem igen. Inget hände när jag vred på nyckeln. Jag lät bilen stå några dagar och idag när jag vred på nyckeln startade den.

Tog felkoder och fick följande;

Lagrade; U0001
Pendlande; U0001, P0500

U0001 är tydligen problem med kommunikationen mellan ABS-givare och ECM. De bakre givarna ska tydligen få mycket stryk. Kikade snabbt på alla kablar och kontakter och de såg okej ut.

P0500 menar på att det är fel på antingen ABS-givare, kamaxelgivare eller trasig ECM.

Läste mig till att övervaka VSS och leta efter dippar. Gjorde det men kunde inte se något fel. Hastighet och varvtal som visades var korrekt under hela körningen.

Jag nollställde felkoderna och gav mig ut och körde. Startade om bilen 10-15 gånger. Vid ett tillfälle dök medelandet upp på displayen så jag stängde av bilen, satte i felkodsläsaren och satte igång tändningen igen. Hittade inga felkoder. Startade om bilen några gånger till och körde lite men fick inte fram något fel.

Sitter och funderar på vad nästa steg är...?

Försvinner vissa felkoder när man stänger av tändningen?

Tacksam för alla tips och idéer jag får.

Mvh
Marcus

Los geht's, Schumacher
1 510 Inlägg
22 maj 2013
#2
Brorsans Focus ST -06 visade meddelandet "Fel på motorns styrsystem" samt "Reducerad acceleration"

Visade sig vara batteriet som var påväg att dö, dock startade bilen utan problem....
Senast redigerat av FordRSC (22 maj 2013)

En riktigt bra tävlingsbil måste falla i bitar efter målgången - Michael Schumacher
*
Intresserad av att besöka Chernobyl och Pripyat? Kika på länken nedan:
https://www.youtube.com/watch?v=KFwNEut9iyE

2 Inlägg
19 juni 2014
#3
FordRSC skrev:
Brorsans Focus ST -06 visade meddelandet "Fel på motorns styrsystem" samt "Reducerad acceleration"

Visade sig vara batteriet som var påväg att dö, dock startade bilen utan problem....

Jag har också en ST -06 med steg 2 från Bluefin superchip och ibland så är hon svårstartad varefter felmeddelanden Fel på motorns styrsystem och begränsad hastighet visas.
Och för två veckor sedan så ville inte bakluckan låsas, den låste/öppna om vartannat hehe
Hitta inga felkoder med bluefin handenheten.
Däremot så laddade batteriet ut en gång förra sommaren, så du tror det kan vara så enkelt som batteriet FordRSC?

6 632 Inlägg
19 juni 2014
#4
Byt batteri innan generatorn säckar med också.
Senast redigerat av Malheus (19 juni 2014)

De/Dem

2 Inlägg
5 mars 2015
#5
Hej!
Har en Focus 1,6  2005 som uppför sig exakt som din gjorde Marcus. Har loggat samma felkoder också. Batteriet är nytt sedan ett år.  Hiitade du något fel på din eller?

Mvh  Per

172 Inlägg
5 mars 2015
#6
Hur ser jordledarna till ECM ut?

1 Inlägg
26 mars 2015
#7
Har en Ford C-max 2008 som beter sig precis likadant. Släckte felkoden och sen går den som en klocka ett par kilometer innan det sätter igång igen. Har ni andra kommit tillrätta med problemet?

6 632 Inlägg
26 mars 2015
#8
Har du exakt samma felkoder på din C-max?

De/Dem

2 Inlägg
31 mars 2015
#9
Verkar som olika problem ger ungefär samma typ av fel på fordarna.  Mitt problem verkar vara någon glappkontakt mellan någon av styrenheterna. Lagrar bl.a bussfel i kommunikationen. Ibland startar den inte pga den läser stöldförsök. Ibland fungerar inte hastighetsmätaren, bara varvräknaren. Omstart och allt funkar igen. Ett riktigt skitfel som kan bli dyrt om man lämnar in bilen.

2 Inlägg
27 juli 2017
#10
Hallå,

Verkar som jag fått liknande fel på min focus 08 tdci. På väg från stockholm till nyköping började bilen bete sig lite konstigt. Några mil innan nyköping tändes esp lampan och varvräknaren började rycka (ner till 0 och upp igen) bilen gick fortfarande bra, lite svagare än normalt kanske men det gick bra att köra. Väl i nyköping gick det inte att starta bilen igen. Startmotorn gick och batteriet hade spänning men den startade inte.

Bärgade bilen till verkstad där den stått 1.5 vecka nu. Verkstaden trodde först det var kamaxelgivaren vilket inte stämde. Sedan trodde de det är en spridare vilket det inte var. Verkstaden pratar nu om att renovera databoxen. Hur löste ni era problem? Verkstaden sa att de fått igång bilen och den gick väldigt bra men vid nästa försök startade den inte alls.

172 Inlägg
27 juli 2017
#11
Eftersom motorn gick bra och varvräknaren spökade, är det nog inget fel på motorn. Jag skulle kolla jorden till instrumentpanelen och instrumentklustret.

2 Inlägg
1 augusti 2017
#12
Hej -m.

En fråga; kan detta göra att bilen inte startar men fortsätter gå när den väl gick?

172 Inlägg
1 augusti 2017
#13
Säkert, det finns ju startspärr.
Om jorden till instrumentbrädan saknas, då fungerar säkerligen inte kommunikationen till nyckeln.

Du kan prova detta med en gammaldags glödlampa. Anslut ena sidan till en bra plus. Försök sedan att ansluta lampan till ett jordstift i instrumentpanelen.

Men för att felsöka det här måste man ha ett elschema över bilen. Vilket kanske inte är så lätt att få tag i.

6 632 Inlägg
2 augusti 2017
#14
Startspärren hindrar att startmotorn ska gå runt, tror även att den inte öppnar Spridarna heller

De/Dem

172 Inlägg
3 augusti 2017
#15
Det finns många varianter av startspärr. På en av mina bilar har jag för mig att den stängde av bränslepumpen i tanken. DVs det gick att få igång startmotorn, men sedan fick motorn inget bränsle. På samma sätt kan det vara att spridare inte öppnar eller att tändstiften inte tänder.

Men utan jord, lär startspärren inte fungera.

1 Inlägg
18 februari 2018
#16
Hej.
Ha samma problem med min Ford focus c-max -07.

Idag när ja startade bilen så visade den meddelande som "begränsad hastighet" och " fel på motorns styrsystem"
Aldrig vatt med om detta innan.

Läste på era inlägg att någon bytt batteri.
Kan de va de ? Den är svårstartad ibland.

1 Inlägg
18 mars 2019
#17
Min c-max 08 har oxå blivit likadan
Har ni hittat felet??
Köpte nytt batteri, laddar bra, ny jordfläta till batteriet men ändå finns problemet kvar. Lamporna lyser o det tjuter..
Raderat felkoderna men dom kommer tillbaka..... Suuuurt.
Tacksam för tips!!
Senast redigerat av Acke69 (18 mars 2019)

6 632 Inlägg
18 mars 2019
#18
Acke69 skrev:
Min c-max 08 har oxå blivit likadan
Har ni hittat felet??
Köpte nytt batteri, laddar bra, ny jordfläta till batteriet men ändå finns problemet kvar. Lamporna lyser o det tjuter..
Raderat felkoderna men dom kommer tillbaka..... Suuuurt.
Tacksam för tips!!

Bra, då har du något att felsöka på.

De/Dem

1 Inlägg
3 april 2019
#19
Har en Ford C-Max flexifuel 2008. Har inte kört etanol på de sista 5 000 milen.
Nyligen började motorfelslampor att tändas.
Började under färd. Det plingade till i instrumentbrädan och alla lampor tändes samt texten begränsad hastighet. Bilen gick ned lite i varv, men det gick att köra vidare och efter en liten stund så slocknade de flesta av lamporna igen fast motorfelslampan lyste. Detta kom och gick under några dagar.
Lämnade in bilen för felsökning och de hittade en massa felkoder. Låg spänning bensinpump. Startspärr och lite mer. Verkstaden föreslog batteribyte då detta kunde vara möjlig orsak eftersom mitt batteri visade sig vara dåligt. Bytte batteri men felkoderna återkom och problemen blev nu större och kom oftare.
Härom dagen hände inget annat än att instrumenlamporna tändes och bensinpumpen surrade när jag vred på nyckeln. Höll på en stund och till slut fick jag för mig att vrida på halvljusreglaget och sedan prova. Bilen startade utan problem.
Åkte iväg och bilen stod hela dagen. Startade men då tändes alla lampor igen. Vid dessa tillfällen så lägger både hastighetsmätaren och varvräknaren av. Dock inte bränslemätaren.
Tog mig till verkstaden och bokade ny tid vilket är långt fram. Åkte hem. Dagen därpå dvs. igår. Bilen startade ua. Körde två mil. Plin plong och alla lampor tänds. De flesta slocknar efter några km. Kör en mil till och parkerar ett par timmar. Sedan sätter jag mig i bilen. DÖD förutom bensinpumpen och lamporna i instrumentbrädan. Håller på och försöker. Går inte  och ringer efter hjälp. Kommer på att lägga i en växel och kliva ur. Trampar ned kopplingen och rullar bilen framåt och släpper upp kopplingen. Bilen startar när jag försöker igen. Åker och får (dumt nog) för mig att testa i en nedförsbacke och det går att stänga av och sedan rulla igång igen. DET GÖR DET INTE. Bilen går inte. Går inte heller att starta igen. Efter en halvtimme ska jag ringa efter hjälp och gör ett sista försök. I med femmans växel ut och knuffa med kopplingen nere och släpp upp. Motorn går runt något varv och när jag försöker igen att starta så går bilen. Visserligen plingar det och plongar med jämna mellanrum. Kör tre mil och när jag till slut kommer hem mot garaget så testar jag igen att stänga av motorn under rull och sedan vrida på nyckeln. Motorn går igång men går väldigt illa. Går nog på två cylindrar och luktar lite bensin/avgas.
Bilen står över natten och nyss var jag ute och startade den ua. Den gula motorlampan lyser hela tiden.
Så är läget nu och vet inte hur jag ska hantera detta då det är flera veckor innan verkstaden kan ta bilen.

1 Inlägg
17 augusti 2019
#20
Hej!
Jag känner igen många av fenomenen ni beskriver. Instrumentpanelen på min Focus -06 betedde sig väldigt skumt. Fick olika felmeddelanden ,bl.a. "begränsad hastighet" och "fel på motor styrning".
Motorlampan tändes. Mätarna " dog" under körning. Lampor som tändes osv..
Nån gång gick bilen inte att starta, men helt utan förklaring så startade den lite senare.
Läste runt lite på olika forum och vissa skrev om glapp i lödningar på kretskortet i instrumentpanelen. Jag upptäckte då, att med en lätt klapp ovanpå instrumentpanelen, kunde jag få mätarna att fungera igen och även bilen att starta, när den vägrade.
Mycket skrivande, men jag fick ordning på "instrumentpanelsdiscoteket" genom att plocka ut instrumentet, ta isär det och löda om kontakten som sitter på kretskortet.
Kolla in den här videon, så förstår ni.
https://youtu.be/ei7JguJ0apE
MVH


Sök