torsen skrev:
Vet ju inte var du bor och vilken yttertemperatur som rådde vid tillfället.
Så här års är inte ovanligt att vevhusventilationens "majonäs" börjar frysa till ispropp.
Då/om så sker kan oljan tryckas ut ur motorn.
Finns flera ställen där så kan ske.
Vanligtvis sker det vid oljepåfyllningen/-locket.
Hur ser locket ut på insidan?
Är det bemängt med "majonäs"?
Om du tittar ner genom hålet, ser du "majonäs" även där?
Kolla även om oljestickan "lyft sig" något.
Ett oljebyte och en rejäl varmkörning kan få "majonäsen" att reduceras.
På många bilar rekommenderas(inte av biltillverkarna) att vevhusventilationen skärmas så att kalluft inte kyler vevhusventilationen.
Ditt problem har jag varit med om på flera bilar.
Min erfarenhet är att problemen med "majonäs" som fryser till ispropp är vanligast på bilar mellan cirka 1985 och fram till för runt 10 år sedan.
När motorn blir varm, efter ett tag, eller av "eftervärmen", löses isproppen upp och är praktiskt taget omöjlig att hitta.
På de bilar jag ägt(och äger fortfarande en) med oljekylare skärmar jag alltid av oljekylaren från oktober t o m april.