Ja, så vitt jag kan se tappar dubbdäcken mer grepp procentuellt så dom, när dom är "begagnade" (enligt VTI´s test), som sämst har i princip samma grepp som ett begagnad dubbfritt (nordiskt). Detta är ju logiskt då dubbar de facto är bättre på is. På sidan 34-41(is) kan man läsa om detta. Man ser tydligt i tabellerna hur dubbdäcket, även när det är slitet, presterar bättre än ett dubbfritt däck på is.
På sidan 52 kan man läsa om snögreppet. Där står bl.a. följande:
"Skillnaderna mellan de olika typerna av vinterdäck är mindre på snö än på is.
För de nya däcken så har nordiska dubbfria däcken generellt något bättre grepp än
dubbdäcken.
Detta gäller dock bara budgetdäcken - för nya premiumdäck sågs ingen skillnad
mellan dubbdäck och nordiska dubbfria däck."
Köper man dubbade premiumdäck får man alltså ett däck som är bättre på is och lika bra på snö. Iaf när det är nytt.
För det står även:
"För de slitna däcken har de nordiska däcken bäst prestanda, även om skillnaden mellan de och
dubbdäcken inte är jättestor."
Och:
"Nordiska vinterdäck har något bättre uppmätta värden än dubbdäck men skillnaden är ej
signifikant."
Personligen(!) hade jag valt dubbdäck utifrån detta. Eftersom den extra marginalen vid ishalka är värd så pass mycket att den mycket lilla skillnaden på snö uppvägs. För mig alltså! Där jag bor (Småland) är det påfallande mer ofta ishalka på småvägarna än snö. (Kom ihåg att hårt packad snö, som det ofta är runt eller i spåren på vanliga vägar) är att betrakta som is och det som benämns som snö är just snö)
Man ser också tydligt att premiumdäck är överlägsna budgetdäcken, iaf när det gäller dubbat. När det gäller dubbfritt är tydligen skillnaden mindre. Inget förvånande i det heller egentligen.
Så återigen, trådskaparen bör välja det som känns bäst för honom/henne. Men vi kan nog vara överens om att avråda från budgetdäcken oavsett.
//Brådhis