3508
Sök

Byte av luftmassemätare saab 9-3 ng

689 Inlägg
6 december 2019
Trådstartare
#1
Tar det en stund innan lmm ställer in sig??
Köpte en på skrot och sprayade med Bräkne.
Efter ca 2 minuters körning så svajade den.på tomgång vid ett rödljus sen gick den bra igen.
Ingen motorlampa lös men fanns en pendlingkod p0101 men den kan varit där innan jag bytte med.
Men som sagt tar det en stund innan lmm ställer in sig??


Forummoderator
18 011 Inlägg
6 december 2019
#2
Märker du väl om bilen går bra sen. Om inte så var väl LMM inte felet.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

2 845 Inlägg
6 december 2019
#3
Hade själv en saab 900 ng en gång och det är väl istort sett samma motor och elektronik.

Fick byta lmm på den och efter bytet så var den lite orolig på tomgång.
Men efter ca 15 km så gick den bra.

689 Inlägg
6 december 2019
Trådstartare
#4
Hybrid_ skrev:
Märker du väl om bilen går bra sen. Om inte så var väl LMM inte felet.

Nja jag önskar det var så enkelt för den kunde gå jättebra 2 dagar sen helt plötsligt fick den dåligt,tiden får utvisa.
Här fått för mig att den går dåligt när den blir varm


689 Inlägg
6 december 2019
Trådstartare
#5
uhlin skrev:
Hade själv en saab 900 ng en gång och det är väl istort sett samma motor och elektronik.

Fick byta lmm på den och efter bytet så var den lite orolig på tomgång.
Men efter ca 15 km så gick den bra.

Lite det jag misstänkte
Tack för den inputen


Forummoderator
18 011 Inlägg
6 december 2019
#6
Smurfen40 skrev:
Hybrid_ skrev:
Märker du väl om bilen går bra sen. Om inte så var väl LMM inte felet.

Nja jag önskar det var så enkelt för den kunde gå jättebra 2 dagar sen helt plötsligt fick den dåligt,tiden får utvisa.
Här fått för mig att den går dåligt när den blir varm

Ingen markant skillnad alltså? Inga koder på misfire?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

689 Inlägg
6 december 2019
Trådstartare
#7
Hybrid_ skrev:
Smurfen40 skrev:
Hybrid_ skrev:
Märker du väl om bilen går bra sen. Om inte så var väl LMM inte felet.

Nja jag önskar det var så enkelt för den kunde gå jättebra 2 dagar sen helt plötsligt fick den dåligt,tiden får utvisa.
Här fått för mig att den går dåligt när den blir varm

Ingen markant skillnad alltså? Inga koder på misfire?

Jag vet inte än för jag har bara kört ca 4km då jag jobbar nu.
Men märkte att tomgången verkar ha sänkts iallafall.
Får köra över helgen och se.
Hade felkod luftflödesgivarkrets igår när vi kopplade upp den med en riktig obd.
Så det borde ju vara lmm eller vacumläcka??
Men eftersom den går bra emellanåt så bytade jag lmm först då d2t är enklast


689 Inlägg
6 december 2019
Trådstartare
#8
Hybrid_ skrev:
Smurfen40 skrev:
Hybrid_ skrev:
Märker du väl om bilen går bra sen. Om inte så var väl LMM inte felet.

Nja jag önskar det var så enkelt för den kunde gå jättebra 2 dagar sen helt plötsligt fick den dåligt,tiden får utvisa.
Här fått för mig att den går dåligt när den blir varm

Ingen markant skillnad alltså? Inga koder på misfire?

Ok då har jag kollat lite.
Den får fint på tomgång ca 850 varv men efter en stund så svajar den mellan 700- 900.
Kollade felkod när jag kom hem
P0300 misständning cylinder.

Alltså jag har haft p0101 luft
Och p0138 som jag tror kommer på grund av p0101
Sen nu p0300



Sök