3368
Sök

Körde in i bil.. Försäkringen?

9 Inlägg
31 december 2019
Trådstartare
Kortfattat så stod det en hyffsat ny bil parkerad bakom mig. Skulle backa och såg ej denna. Körde rätt in i vänstra framdörren. Han har helförsäkring och bilen jag använde och körde har helförsäkring. Men min egna bil jag äger har halvförsäkring.

Dörren fick en rejäl smäll, stor buckla, går knappt att öppna och hål i dörren..

Hur går jag tillväga nu?
Vad blir jag skyldig att betala?
Skulle säkert tro de måste byta dörr...
Är 24 fyller 25 om några mån.
Körkort i snart 3 år...

Forummoderator
9 299 Inlägg
31 december 2019
Försäkringen löser det där. Du betalar självrisken på ett antal tusenlappar för den bilen du körde och eftersom den också är helförsäkrad så blir den också lagad på försäkringen. Hur stor självrisken är får du fråga ägaren av fordonet du körde, kan vara allt mellan 2-10tusen. Surt.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

7 274 Inlägg
31 december 2019
Har för mig att jag har läst att det blir två självrisker, en för trafikförsäkringen på skadorna hos den andra bilen sen en självrisk för helförsäkringen att laga bilen du körde.
Har tyvärr ingen egen erfarenhet så kan inte svära att det är så.

Brukar väl ligga mellan 3,000-9,000kr beroende på avtal.
Senast redigerat av Janneutanb (31 december 2019)

7 394 Inlägg
31 december 2019
beror på om man uttnytjar sin egen vagnskade förs om ej då blir det en på ca 3000?? om man ska ha ut på sin egen så blir det ju en till,,

* Voff voff *
10 597 Inlägg
31 december 2019
Om du inte behöver laga den bilen du körde används trafikförsäkringen på den. Denna har oftast ganska låg (eller ingen) självrisk.

Om du behöver laga den bilen du körde används vagnskadeförsäkringen för detta. Denna har oftast lite högre självrisk.

Bilägaren till den bil du körde bör ha nå´t papper eller kunna logga in och se exakt vilken självrisk han/hon har på sin bil.

Din egen bilförsäkring har ingenting med detta att göra.

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

7 447 Inlägg
31 december 2019
Brådhis skrev:
Om du inte behöver laga den bilen du körde används trafikförsäkringen på den. Denna har oftast ganska låg (eller ingen) självrisk.

Om du behöver laga den bilen du körde används vagnskadeförsäkringen för detta. Denna har oftast lite högre självrisk.

Bilägaren till den bil du körde bör ha nå´t papper eller kunna logga in och se exakt vilken självrisk han/hon har på sin bil.

//Brådhis

Ägaren till bilen , som du backade på behöver inte betala någon självrisk - om han inte tar på sig skadan och låter reparera sin bil och utnyttjar sin vagnskadeförsäkring.
Om du inte låter reparera din bil, på din vagnskadeförsäkring, utgår endast en självrisk för den skada ditt försäkringsbolag bekostar motpartens reparation.

Var det med din egen bil du backade på motparten?
Du är under 25 år?
Ditt försäkringsbolag har noterat att du är under 25 år?
I s f utgår en förhöjd självrisk.
Om du råkar ut för skada MED annans bil, och det i den bilens försäkringsvillkor framgår, att förare under 25 år har rätt att bruka bilen, då utgår endast en förhöjd självrisk.
Men om det INTE står att bilen får brukas av förare under 25 år är det fråga om försäkringsbedrägeri.
Försäkringsbolaget kan helt enkelt vägra ersätta motparten.
Då blir du skyldig att ur egen ficka.

* Voff voff *
10 597 Inlägg
31 december 2019
torsen skrev:
Brådhis skrev:

//Brådhis

Ägaren till bilen , som du backade på behöver inte betala någon självrisk - om han inte tar på sig skadan och låter reparera sin bil och utnyttjar sin vagnskadeförsäkring.
Om du inte låter reparera din bil, på din vagnskadeförsäkring, utgår endast en självrisk för den skada ditt försäkringsbolag bekostar motpartens reparation.

Var det med din egen bil du backade på motparten?
Du är under 25 år?
Ditt försäkringsbolag har noterat att du är under 25 år?
I s f utgår en förhöjd självrisk.
Om du råkar ut för skada MED annans bil, och det i den bilens försäkringsvillkor framgår, att förare under 25 år har rätt att bruka bilen, då utgår endast en förhöjd självrisk.
Men om det INTE står att bilen får brukas av förare under 25 år är det fråga om försäkringsbedrägeri.
Försäkringsbolaget kan helt enkelt vägra ersätta motparten.
Då blir du skyldig att ur egen ficka.

Nu tror jag du får läsa mitt inlägg och tråden i allmänhet tråden lite noggrannare innan du svarar. smile

Jag skrev "bilen du körde" inte "bilen du körde på"! Och i trådstarten står att trådskaparen inte körde sin egen bil...

//Brådhis

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

Fri fart för ett fritt folk!
14 132 Inlägg
31 december 2019
vi börjar från början   vad din bil har för försäkring kvittar.. eftersom du inte körde din bil.

blev det inga skador på bilen du körde så använder man endast trafikförsäkringen på den bilen.
Annars får du även betala vagnskade självrisken.   
den som blev påbackad lämnar bara in en skaderapport och gör en bes av skadan beställer en tid på verkstaden. och behöver inte betala något..

utan skador på bilen du körde så gissar jag på 1500-2000kr i självrisk
med skador på bilen du körde så är det ovanstånde summa + självrisken på vagnskadeförsäkringen som bör ligga runt 3000-5000kr

Kör fort så hinner inget hända...

1 Inlägg
9 januari 2020
Trafikförsäkringen på bilen du körde tar hand om skadorna på den andra bilen, även eventuella personskador på passagerare i båda bilarna. Självrisk ofta 1000 kr, kan ibland vara högre om föraren är under 24. Skiljer sig mellan olika bolag. Skadorna på den ansvariga bilen regleras via helförsäkringen på denna, självrisk ligger normalt på 3000-6000kr beroende på vilket bolag man är försäkrad i. Normalt sett betalar man bara en självrisk vid en skada, men när trafikförsäkringen blandas in så betalas alltid denna också. Så skulle i detta fall säga att det blir mellan 0-2000 för trafiksjälvrisken som täcker skador på motpartens bil, och sedan 3000-6000 på den ”ansvariga” bilen för skador på denna. Det är alltid försäkring på den bilen man kör som går in.
Så ring till farsans försäkringsbolag och anmäl skadan.
Har själv jobbat med att sälja försäkringar.

Ett bra ställe för att kolla vad en försäkring täcker, och jämföra opartiskt mellan alla (nästan) bolag är www.konsumenternas.se.
De jämför bara innehåll i försäkringar och blandar aldrig in priset, så där vet man vad man får för pengarna så att säga. Börja med att jämföra där och kolla sedan med de bolag som verkar mest intressanta för prisförslag och fullständiga villkor. Kan skilja sig en hel del mellan bolagen, både i pris och innehåll. Värt att tänka på att en billig försäkring inte per automatik betyder att det är en bra försäkring.

Lycka till! smile

Sök