3119
Sök

Underhåll service

13 Inlägg
18 februari 2020
Trådstartare
#1
Hej vänner
Jag kollar på tre alternativ och vill fråga om nån har uppfattning vad årligt underhåll/service kostar
-Ferrari 456 99’ 4-sits
-Maserati GT Sport MC-shift 13’ 4-sits
-Porsche 911 Turbo 04’ 4-sits

Alla bilarna i samma prisintervall 600-750tkr

4 261 Inlägg
18 februari 2020
#2
Syntjohan skrev:
Hej vänner
Jag kollar på tre alternativ och vill fråga om nån har uppfattning vad årligt underhåll/service kostar
-Ferrari 456 99’ 4-sits
-Maserati GT Sport MC-shift 13’ 4-sits
-Porsche 911 Turbo 04’ 4-sits

Alla bilarna i samma prisintervall 600-750tkr

Tjenamors!

Borde inte kosta alls mycket då om du kan serva sj eller lämna in hos stefan på hörnet. Ingen av dessa borde ha nån garanti kvar eller nått så spelar ingen roll, finns säkert nån firma annars som specialiserar på nån specifik märke men ja skulle som sagt bara lämna in hos nån jag litar på. Oljebyte, stift, bromsvätska, etc etc. De flesta verkstäder där ute klarar nästan alla märken^^

13 Inlägg
18 februari 2020
Trådstartare
#3
Lådan MC-shift har jag hört drar en del kostnader iofs

6 126 Inlägg
18 februari 2020
#4
Hej!
Vad är det för låda? Personligen gillar jag inte att lämna bort bilar på service utan gör allt själv (det finns gränser naturligtvis).


3 121 Inlägg
18 februari 2020
#5
Standardservice är inte det dyra på en exotisk bil.
Skulle tro att det kostar ungefär lika mycket på de tre vagnarna.

När det gäller behov av reparationer leder de italienska bilarna över tysken, de kostar i särklass mer att laga och de går sönder oftare. Porschens bromsar är relativt dyra om den har tillvalet keramiska bromsar.

996/997 Turbo med keramiska bromsar, räkna 200.000kr för bromsar runt om. För de "vanliga" bromsarna snarare runt 40.000kr.
De tidigare 996orna hade problem med IMS-lagret, det ska vara åtgärdat på -04 vad jag vet (samt färre problem på turbomodellerna), eller tittar du på -05 997 Turbo?

Ferrari är allmänt veka och kräver mycket kärlek om de ska köras lite mil varje säsong men 456an är relativt förskonad mot många av syskonen.
Elproblem (av allvarligare sort, med brända säkringsboxar etc), problem med ställbara chassiet/dämparna (också oftast elektroniskt problem), fönsterhissar och vissa har haft problem med ventilerna.
Bromsar, något dyrare än Porschens stålskivor.

Maseratin är lite som Ferrarin fast kanske något litet snäpp hållbarare. Ofta så hänger skinnet på mittkonsolen, lite av ett kännetecken. Tveksam kvalite på kylarslangar och andra gummin, lite problem med elektroniska stöddämpare, små elfel etc.
Bromsarna kostar ungefär som Porschens stålskivor. Maseratins automatlåda är hållbar, den manuella/robotlådan har en tendens att behöva ny koppling lite för ofta (koppling inkl svänghjul och givare ligger på drygt 30-40.000).

Oavsett vilken av vagnarna du köper bör du vara beredd att underhållet kan kosta drygt 50.000 per säsong men har man lite flyt kommer man undan billigare.
Senast redigerat av viccoA (18 februari 2020)


13 Inlägg
20 februari 2020
Trådstartare
#6
Okej tusen tack!

7 444 Inlägg
20 februari 2020
#7
Du bör nog även väga in kapitalkostnaden och inte bara underhållskostnaden.

3 121 Inlägg
20 februari 2020
#8
torsen skrev:
Du bör nog även väga in kapitalkostnaden och inte bara underhållskostnaden.

Ja och försäkring osv, men det förstår nog alla presumtiva köpare.


13 Inlägg
20 februari 2020
Trådstartare
#9
Bilarnas inköpspris är inom samma spann, så kapitalkostnaden bör inte skilja

Lutar just nu åt 996 turbo eller turbo s

6 126 Inlägg
20 februari 2020
#10
Hej!
Varför inte en 997:a?
Skulle också kolla efter stolar med maximala  inställningar, de med breda axeldelar , har för mig att det fanns 17 elinställningar på vissa! (om de nu hade sådana på 996 och 997?)


13 Inlägg
23 februari 2020
Trådstartare
#11
De behöver va 4-sits men kan kolla

6 126 Inlägg
23 februari 2020
#12
Hej!
Porsche Carrera (996,997, 991) är bara vad man kallar 2+2 sitsiga, dvs två vuxna sitter bra fram men bak finns bara plats för två 4-5åringar.



Sök