13 april 2020
Trådstartare
Hej.
Jag och frugan ska köpa ny bil och tänkte satsa på en begagnad kombi. Just nu Kör vi en äldre Saab 9-3 Aero med typ 200hk från 2002 eller 2003. Rolig bil att köra men den har gjort sitt nu. Vi vill ha något rymligare, modernare och något som inte drar så mycket.
Vi har provkört rätt mycket olika bilar och kommit fram till 2-3 st alternativ. Vi skulle vilja ha all typ av tips, förslag och hjälp. Är det något märke/årsmodell man ska akta sig för? Ska vi ha bensin eller Diesel osv..
Våran budget ligger på mellan 120 och 160k. Gärna mellan 130-150, någon stans där. Vi vill helst ha automat och en kombi som inte är av största sorten utan lite mindre. Undviker gärna fyrhjulsdriven då jag förstått att det blir dyrare service, skatt och däckbyte. Roligare att köra dock..
Vi har tittat på:
Volvo V60 D4 (181hk) 2014-15
Skoda Octavia 2016-18
Toyota Auris
VW Golf Sportcombi
VW Passat
Volvon var väl den jag tyckte var absolut roligast att köra. Lagom stor också. Toyota håller ju bra säger dom men alla jag testkört är otroligt tråkiga både utvändigt, invändigt och att köra. Golf och passat är fint men skjuter ofta iväg i pris precis som Volvon.. Frugan tycker skodan och jag börjar också luta mot att det är ett bättre köp. Mer för pengarna. Sen är det ju vilket bränsle man ska köra på.. Jag har ingen åsikt om varken disel eller bensin, jag vill bara välja rätt för oss. El och hybrider tenderar till att även dom skjuta iväg i pris så dom har vi väl undvikit. Hemma i Falun kör vi bara kortare enstaka statsturer i vardagen, men åker även hyffsat regelbundet ner till Småland och även Stockholm då och då. Skulle gissa på att det blir ca 1500 mil om året.
Senast redigerat av SimonV (13 april 2020)