Vet inte om jag placerat inlägget rätt men det är första gången..
Det handlar om en volvo 740 -90års som får sjukt mycket bränsle (b230F)(LH2,4)sotar verkligen som en påställd d24! Den skjuter ibland på höga varv och står och bokstavligen ryker på tomgång
Har testat följande
-Kollat så att remmen står rätt med markeringarna -Kollat tändningen med stroboskoplampa -Kollat över vacum slangar (även med startgas) -Bytt btr -Bytt tändstift flera gånger -Bytt tändkablar -Kollat rotor+fördelare -Tändspole -Tempgivare (båda) -Bytt styrenhet till insprutningen (boxen) -Tomgångsmotor -Den blå givaren som är placerad i insuget -Testat med 2st olika lambda -Svetsat avgassystemet 100% tätt -Comp test visar 13,5kg på alla 4 -Kollat över kablar till lambda -Testat olika lmm (016) -extra jord till lmm och styrenhet. -2st akut spridar rengörningar (atp)
Lambda lampan tänder sig efter en liten stund efter att man brutit strömmen varje gång..
-Kollat så att inte allt är igen sotat imellanåt
Nu ger jag snart upp efter cirka flera veckors krångel och en betydligt tunnare pluska!
Jag är ännu fräckare och tror på insprutningen.. Om man har bytt sonden flera gånger och det inte hjälper så får man försöka i "andra änden"..
Jag missade att han bytt lambdasonden Men han har ju även bytt styrenheten till insprutningen och då är det ju inte mycket kvar att göra där, möjligen att mäta upp kablarna kanske...
Hade inte volvo problem med isoleringen på ledningarna runt motorn på vissa årsmodeller? Det var någon miljövänlig plast som torkade och sprack med tiden. För nu har du ju bytt i princip allt som har med motorstyrningen att göra, nu är det snart bara ledningsfel kvar. Om tex. ledningen till en temperaturgivare har dålig isolering och ledningarna ligger ihop eller mot jord kan motorn tolka det som att det är -40 grader och feta på så mycket det bara går. Man kan också mäta spänningarna direkt i kontaktdonet på styrboxen och se om det verkar rimligt, men då är vi på en ganska hög bileelektrisk nivå.
Hade inte volvo problem med isoleringen på ledningarna runt motorn på vissa årsmodeller? Det var någon miljövänlig plast som torkade och sprack med tiden. För nu har du ju bytt i princip allt som har med motorstyrningen att göra, nu är det snart bara ledningsfel kvar. Om tex. ledningen till en temperaturgivare har dålig isolering och ledningarna ligger ihop eller mot jord kan motorn tolka det som att det är -40 grader och feta på så mycket det bara går. Man kan också mäta spänningarna direkt i kontaktdonet på styrboxen och se om det verkar rimligt, men då är vi på en ganska hög bileelektrisk nivå.
Tusen tack för tipset detta är inte kollat så noga så ska kika över det! Det finns möjligen ingen skiss eller något som visar vad allt i handsken till styrboxen går till?