14 juni 2020
Trådstartare
Hej! Har en Volvo xc70 -07 D5.
Kort version: Oljelampan skrek när jag körde, stannade stabbt och öppnade motorhuven och det var olja exakt överallt, utom under motorkåpan. Har startat den efteråt, det droppar bara nu, men hittar inte vart. Det verkar ju ha varit ett rejält tryck när det hände. Tankar?
Lång version: Åkte hem från jobbet. Den gula oljelampan började lysa och sa ”kontrollera oljenivå vid nästa stopp”. Hade ca 1 mil kvar och tänkte att det kan jag kika på hemma. Bytte olja bara 3 veckor tidigare så jag tänkte att det inte kunde vara något akut. Efter ca 300 meter börjar den röda oljelampan att lysa och sa ”låg oljenivå, stäng av motorn”. Körde snabbt in till kanten och stannade. (Läs korta versionen). Har varit med min bil till en privat verkstad där han kollade vevhusventilationen men sa att det lät ganska bra. (Han varvade som fan). Lämnade den där och efter 1,5 vecka ringer jag och frågar hur det går och han svarar ”du kan hämta bilen, jag vet inte vad som är fel och den har troligtvis skurit på en cylinder”. Efter det har den bara stått hemma. Jag är inte så kunnig så har ej kollat själv. Tänkte höra här vad ni tror och vad det kan landa på för summa? Har redan kikat på ny motor om det är vad som krävs. //inte rik