Hej! jag har en Ford Fairlane från 1966 med original 289 v8 under locket. Just nu har den en ljuddämpare som är rätt tyst och tråkig, och jag hade gärna velat låta motorn sjunga ut lite mer. Jag använder bilen som cruiser mest och är inte intresserad av att trimma eller ha ut nåt monsterbröl, utan bara ett gött mjukt fint muller som hörs sådär lagom mysigt när man sitter i bilen, ger det lite extra effekt gör det såklart inget, men det är inte någon prioritet.
Är det någon som har erfarenhet av Simons universaldämpare? Det verkar finnas lite olika modeller typ "slim" "heavy 63" "tubex" "handy" etc. men det framgår inte riktigt på deras hemsida vad de har för egenskaper. Jag tar nog och ringer och hör mig för när det närmar sig dags, men jag tänkte ändå höra vad ni har att säga. (eller om det finns andra vettiga märken)
Sen har jag en annan fråga också, som det är nu går bilen lite ojämnt när man håller jämn hastighet, vilket blir rätt störigt i längden. Jag hade den för några år sedan hos en bekant som är expert på just Ford av äldre modeller och han byggde om till brytarlöst tändsystem för att få bättre gång i motorn, men han sa att originalförgasaren var rätt bökig att få rätt på. Jag har funderat på att investera i en ny förgasare, och även här är det mer frågan om att få en jämn och fin gång (och en rimlig bränsleförbrukning) snarare än att plocka ut massa effekt. Jag känner till Holley och Edelbrock, men har inte superkoll på deras modeller, dvs. vilken som kan vara lämplig för mitt ändamål. Någon som har tips på vilken modell som kan vara lämplig eller om det finns andra märken som kan vara av intresse? Jag var lite inne på insprutning, men det känns som ett lite väl dyrt projekt, och känns också lite för modernt.