Idag har jag gått på bromsrören som är rostiga. Har velat mellan att byta ut dom helt eller testa slipa dom till nyskick. Med grovt sandpapper + ståborste gick det hur bra som helst! Får fortsätta på denna imorgon, snart långledigt!
Har börjat gå på avgassystemet, en av punkterna var att det finns läckage någonstans i avgassystemet. Så det hela började med att vi åkte till Jula, köpte en lövblås, stoppade in den i avgasröret och blåste in luft, samtidigt som jag sprayade en blandning av diskmedel/vatten på hela systemet för att se vart det bildades bubblor, där det bubblades, där var det läckage! Vi hittade läckage på vissa platser och började testa med enbart ljuddämparbandage + lagningspasta. Det hjälpte tyvärr inte ett skit.
Så vi free-baseade lite och testa avgasbandage + buntband som håller det på plats så att man kan fästa klämmor på. Det fungerade hur bra som helst! Inga bubblor! Nu har vi dessutom förstärkt med lagningspasta RUNT OM avgasbandaget för extra härdning. Två av tre läckage är nu åtgärdade. Vi går på den tredje nästa vecka sen är det besiktningsdags
Efter att bilen blev godkänd på besiktningen har jag börjat gå på de "bra att veta" punkterna. En av punkterna var rost i hjulhusen. I ett av hjulhusen var det riktigt illa, det gick bokstavligen att dra av vissa delar av skärmen. Här har ni en massa bilder från början till slut.
Då det är första gången man går på karosslagning så började jag med att slipa bort rosten med vinkelslip + stålborste. Efter det blev det spackel för att sedan slipa ner med K80, på med rostskyddsprimer, grundfärg (med rätt färgkod). Nu väntar jag på mina finare slippapper (K1000+) för att smälta in grundfärgen med bilens lack, och sedan dra på klarlack. Så här ser det ut än så länge.