Hybrid_ skrev:
De fungerar fint, har stor erfarenhet av dessa. Är det en kombi så kolla om bakrutetorkare och glasluckeöppning fungerar. Brukar inte vara så. Kabelstammen till luckan är känslig.
I början var det dåliga tändspolar på V6:orna, med tanke på åldern är nog dessa utbytta för länge sen. Lätt att byta annars. AC-kylning ska kollas givetvis om det är viktigt för dig. Som vanligt på större bilar med tung maskin så lyssna efter klonk från framvagnen i gupp. Det förekommer.
Hydralsystemet som sköter om fjädringen krånglar i princip inte alls. Men kolla så bilen kan resa på sig och lägga sig på backen med hjälp av knapparna som är placerade mellan sätena. Den har troligen Hydoactive III+ vilket innebär att det finns en Sportknapp som styvar upp fjädringen om så önskas. Annars sköter den det själv vid hastiga undanmanövrar.
Tvärtom mot andra bilar så blir fjädringskomforten stötig om inte gasklockorna är i bra skick. Den ska mjukt häva sig över ojämnheter i vägen och gunga till lite i färdriktning. Att byta dessa är inte någon större kostnad. Kanske 2500:- runt om och då går den i över 10000 mil till sen.
En kul grej är att i farter över 110 km/h så sänks bilen automatiskt 2 cm. Den höjs om vägen är dålig eller om farten går under 90 km/h. Så det kan löna sig att stå på lite när man kör upp på motorvägen. Det kan man inte känna själv.
Men eftersom bilen är en rätt pigg kälke så räkna inte med att den drar under 1 L/milen. Motorn kräver lite varv för att vanka till så lätt att förbrukningen drar iväg.
Men det är billiga bilar så har du fått ett rimligt pris så köp.
Finns lite kul extrafunktioner i den så läs instruktionsboken!