mb_pucken skrev:
Ett tips är att snickra ihop en toe pinne och mäta med. Googlar man lite så går det att få fram bilder på dessa. Det funkar bra som grundinställning om inte annat. Camber går att fixa grovt med lod och tumstock.
Dock föredrar jag att ställa med snören. Dvs att jag ställer en pallbock bakom bilen som ett snöre fästs i. Sedan dras snöret utmed hjulens centrum i bilens färdriktning. Snöret ska precis nudda bakre delen av hjulen. Då ser man tydligt vilken vinkel hjulen har.
Ca 1mm per sida brukar vara en bra grundinställning för toe in på dom flesta bilar.
Justerade nyligen en bekants bil efter byte av en styrled och vid hjulinställning så behövdes endast minimala justeringar.
Cambern justerades lika på båda sidor bara :-)
Men inget klår en riktig hjulinställning :-)
Jag brukar också använda snörmetoden för att kolla och eventuellt justera hjulskränkningen på 4x4-bilar med stela axlar.
På dessa fordon är det endast hjulskränkningen som kan justeras.
Camber och Caster är inte möjliga att justera.
På bilar med "skiftnycklar" finns möjlighet att ändra caster medelst excentriska bussningar.
Min snörkontroll går till på följande sätt:
Man fäster ett murarsnöre, t ex, i bilens främre högra sida.
Drar snöret till vänstra framhjulet.
På utsidan av vänstra framhjulet till vänstra bakhjulets utsida.
Över till högra bakhjulet och dess utsida samt vidare till högra framhjulets utsida, för att fästas i bilens vänstra framsida.
Snöret ska gå i höjd med fälgens centrum.
Går inte det, p g a "bula" på fälgen eller frihjulsanordning, får man placera snöret strax under.
Innan mätningen bör man kolla så att fälgarna inte är skeva eller att däcket inte har någon bula eller är skevt monterat på fälgen.
Det sista man gör innan man spänner snöret är att rulla bilen 1 - 2 hjulvarv framåt så att alla spel(glapp) styrning och hjulupphängningar "nollas".
När man mäter hjulskränkningen brukar jag ha borrar som "passbitar".
Annars är en tändsticka 2 mm.
När man har snöret uppspänt kan man passa på att kolla hjulskränkningen bak.
Måste vara samma på båda sidor, annars "springer bilen som en hund".
Finner man olika hjulskränkning på bakhjulen bör man mäta axelavståndet på båda sidor.
Ska naturligtvis vara lika på båda sidor.
Ett tips, om bilen har stänkskydd fram, är att fästa upp dem, så att det inte hindrar snöret, medelst en startkabel som man gör en svinögla på, för att avpassa längden.
Snöret är lätt att ha med sig för att kolla hjulskränkningen om man misstänker att något styrstag blivit deformerat av eventuell stubbe eller sten.