2894
Sök

Turbo byte 1.9Tdi

38 Inlägg
31 oktober 2020
Trådstartare
#1
Tänkte byta turbon i min Octavia 1.9Tdi inom en snar framtid, så har lite fundering kring detta då det är första gången jag byter turbo på en bil. Ska köpa en helt ny turbo.

1. Är det bara att skruva bort den gammla turbon och skruva dit den nya, eller måste man ställa in turbon med någon inställning?

2. När man fått in den nya turbo är det bara att tuta och köra eller ska man köra försiktigt först?


Ursäkt kanske dumma frågor, men skruvar inte så mycket på bilar det blir mest motorcykel för min del.

536 Inlägg
31 oktober 2020
#2
I princip så är det bara att byta ja.

Det man ska göra innan montering är o säkerställa att VNT aktuatorn är korrekt inställd. Om det är VNT turbo du ska montera.
samt givetvis byta alla packningar. Gärna göra ett oljebyte samt dränera intercooler i samband med bytet om turbon havererat.

Bytte turbo på min Golf mk4 tdi för några månader sen. Körde som vanligt efter byte.


38 Inlägg
1 november 2020
Trådstartare
#3
Garage313 skrev:
I princip så är det bara att byta ja.

Det man ska göra innan montering är o säkerställa att VNT aktuatorn är korrekt inställd. Om det är VNT turbo du ska montera.
samt givetvis byta alla packningar. Gärna göra ett oljebyte samt dränera intercooler i samband med bytet om turbon havererat.

Bytte turbo på min Golf mk4 tdi för några månader sen. Körde som vanligt efter byte.

okej jag läste på turbon något ATL. Är det samma som VNT?

Är det svårt att ställa in VNT aktuatorn rätt?

536 Inlägg
1 november 2020
#4
Braap88 skrev:
Garage313 skrev:
I princip så är det bara att byta ja.

Det man ska göra innan montering är o säkerställa att VNT aktuatorn är korrekt inställd. Om det är VNT turbo du ska montera.
samt givetvis byta alla packningar. Gärna göra ett oljebyte samt dränera intercooler i samband med bytet om turbon havererat.

Bytte turbo på min Golf mk4 tdi för några månader sen. Körde som vanligt efter byte.

okej jag läste på turbon något ATL. Är det samma som VNT?

Är det svårt att ställa in VNT aktuatorn rätt?

Atl vet jag inte vad det är, kan röra sig om motorkoden.
Har du VNT turbon sitter "wastegateklockan" monterad tvärställd istället för längsgående.
Detta pga att en VNT turbo inte har en vanlig wastegate där en lucka öppnas och leder avgaserna förbi avgasturbinen direkt ut i downpipen utan har istället skenor som ändrar flödet på avgaserna in i turbinen och kan således styra laddtrycket den vägen.

Köper man en ny turbo från välkänd firma så skulle jag säga att dem redan utfört en inställning av VNT aktuatorn ("wastegateklockan")
Men om man som jag snålar och köper en billig renoverad turbo på ebay så borde man kolla den! Min stod helt knasigt!

Kolla denna videon så kan du se vad jag förklarar smile https://youtu.be/Ppif4qC560U

O här e en video på hur man justerar vnt aktuatorn. Detta gäller dock en vnt15 som sitter på 90&110hk TDI med VP37 fördelarpump. Hur värdena ska va på t ex vnt17 eller borg warner låter jag vara osagt!
https://youtu.be/gYkNMOzsk14

Hoppas de hjälper nåt smile


38 Inlägg
2 november 2020
Trådstartare
#5
Garage313 skrev:
Braap88 skrev:
Garage313 skrev:
I princip så är det bara att byta ja.

Det man ska göra innan montering är o säkerställa att VNT aktuatorn är korrekt inställd. Om det är VNT turbo du ska montera.
samt givetvis byta alla packningar. Gärna göra ett oljebyte samt dränera intercooler i samband med bytet om turbon havererat.

Bytte turbo på min Golf mk4 tdi för några månader sen. Körde som vanligt efter byte.

okej jag läste på turbon något ATL. Är det samma som VNT?

Är det svårt att ställa in VNT aktuatorn rätt?

Atl vet jag inte vad det är, kan röra sig om motorkoden.
Har du VNT turbon sitter "wastegateklockan" monterad tvärställd istället för längsgående.
Detta pga att en VNT turbo inte har en vanlig wastegate där en lucka öppnas och leder avgaserna förbi avgasturbinen direkt ut i downpipen utan har istället skenor som ändrar flödet på avgaserna in i turbinen och kan således styra laddtrycket den vägen.

Köper man en ny turbo från välkänd firma så skulle jag säga att dem redan utfört en inställning av VNT aktuatorn ("wastegateklockan")
Men om man som jag snålar och köper en billig renoverad turbo på ebay så borde man kolla den! Min stod helt knasigt!

Kolla denna videon så kan du se vad jag förklarar smile https://youtu.be/Ppif4qC560U

O här e en video på hur man justerar vnt aktuatorn. Detta gäller dock en vnt15 som sitter på 90&110hk TDI med VP37 fördelarpump. Hur värdena ska va på t ex vnt17 eller borg warner låter jag vara osagt!
https://youtu.be/gYkNMOzsk14

Hoppas de hjälper nåt smile

Okej perfekt, tackar för informationen 😄👍. Det verkar som det är VNT turbo. Tänkte beställa ny turbo från autodoc verkar vara bra pris där och sedan lämna in på verkstad som får ställa in VNT aktuatorn.

38 Inlägg
2 november 2020
Trådstartare
#6
Garage313 skrev:
Braap88 skrev:
Garage313 skrev:
I princip så är det bara att byta ja.

Det man ska göra innan montering är o säkerställa att VNT aktuatorn är korrekt inställd. Om det är VNT turbo du ska montera.
samt givetvis byta alla packningar. Gärna göra ett oljebyte samt dränera intercooler i samband med bytet om turbon havererat.

Bytte turbo på min Golf mk4 tdi för några månader sen. Körde som vanligt efter byte.

okej jag läste på turbon något ATL. Är det samma som VNT?

Är det svårt att ställa in VNT aktuatorn rätt?

Atl vet jag inte vad det är, kan röra sig om motorkoden.
Har du VNT turbon sitter "wastegateklockan" monterad tvärställd istället för längsgående.
Detta pga att en VNT turbo inte har en vanlig wastegate där en lucka öppnas och leder avgaserna förbi avgasturbinen direkt ut i downpipen utan har istället skenor som ändrar flödet på avgaserna in i turbinen och kan således styra laddtrycket den vägen.

Köper man en ny turbo från välkänd firma så skulle jag säga att dem redan utfört en inställning av VNT aktuatorn ("wastegateklockan")
Men om man som jag snålar och köper en billig renoverad turbo på ebay så borde man kolla den! Min stod helt knasigt!

Kolla denna videon så kan du se vad jag förklarar smile https://youtu.be/Ppif4qC560U

O här e en video på hur man justerar vnt aktuatorn. Detta gäller dock en vnt15 som sitter på 90&110hk TDI med VP37 fördelarpump. Hur värdena ska va på t ex vnt17 eller borg warner låter jag vara osagt!
https://youtu.be/gYkNMOzsk14

Hoppas de hjälper nåt smile

Okej perfekt, tackar för informationen 😄👍. Det verkar som det är VNT turbo. Tänkte beställa ny turbo från autodoc verkar vara bra pris där och sedan lämna in på verkstad som får ställa in VNT aktuatorn.


Sök