3293
Sök

Volvo v70 2.5t misständer -98

40 Inlägg
4 december 2020
Trådstartare
#1
Tjena! Jag har precis köpt en Volvo v70 med 2.5t motorn som misständer. Enligt felkodsläsaren så är det en p0300, alltså att den misständer på flera cylindrar eller att den inte kan bestämma vilken som misständer. Min första tanke var att beställa nya stift samt en spole för att flytta runt den lite, men det börjar kännas mindre och mindre troligt att det är problemet. Jag läste på lite och luftmassemätaren verkar vara ett stort problem. Så i väntan på delar så rengjorde jag lmm-kontakten med multispray, det gjorde faktiskt att bilen gick betydligt bättre. Från att gå mellan 500-1000 varv på tomgång så är den relativt stabil nu. Däremot så dör bilen när jag försöker köra, jag kommer endast ett par meter. Jag har nu tagit av lmm och rengjort den men då passade jag även på att kolla stift och spolar. Det stiftet jag tog av var alldeles svart, enda upp på gängorna, kan detta bero på lmm eller har jag strul med oljeläckage kanske? Det låg lite olja i utrymmet under kåpan där spolarna är men inte speciellt mycket olja där spolarna går ner, så tänker att det kanske är spill från påfyllning. Men jag skulle verkligen uppskatta hjälp kring vad misständningarna kan bero på och vad jag kan göra för att lösa det.

* Voff voff *
10 597 Inlägg
4 december 2020
#2
Eliotlid skrev:
Tjena! Jag har precis köpt en Volvo v70 med 2.5t motorn som misständer. Enligt felkodsläsaren så är det en p0300, alltså att den misständer på flera cylindrar eller att den inte kan bestämma vilken som misständer. Min första tanke var att beställa nya stift samt en spole för att flytta runt den lite, men det börjar kännas mindre och mindre troligt att det är problemet. Jag läste på lite och luftmassemätaren verkar vara ett stort problem. Så i väntan på delar så rengjorde jag lmm-kontakten med multispray, det gjorde faktiskt att bilen gick betydligt bättre. Från att gå mellan 500-1000 varv på tomgång så är den relativt stabil nu. Däremot så dör bilen när jag försöker köra, jag kommer endast ett par meter. Jag har nu tagit av lmm och rengjort den men då passade jag även på att kolla stift och spolar. Det stiftet jag tog av var alldeles svart, enda upp på gängorna, kan detta bero på lmm eller har jag strul med oljeläckage kanske? Det låg lite olja i utrymmet under kåpan där spolarna är men inte speciellt mycket olja där spolarna går ner, så tänker att det kanske är spill från påfyllning. Men jag skulle verkligen uppskatta hjälp kring vad misständningarna kan bero på och vad jag kan göra för att lösa det.

En -98 har inte separata spolar, så någonting är knasigt här. Har du separata tändspolar är det en -99 eller senare.

Vanligaste felet om den misständer och har separata spolar är att gummit på dom spruckit så gnistan hoppar ut mot väggen i tändstiftsbrunnen.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

40 Inlägg
4 december 2020
Trådstartare
#3
Brådhis skrev:
Eliotlid skrev:
Tjena! Jag har precis köpt en Volvo v70 med 2.5t motorn som misständer. Enligt felkodsläsaren så är det en p0300, alltså att den misständer på flera cylindrar eller att den inte kan bestämma vilken som misständer. Min första tanke var att beställa nya stift samt en spole för att flytta runt den lite, men det börjar kännas mindre och mindre troligt att det är problemet. Jag läste på lite och luftmassemätaren verkar vara ett stort problem. Så i väntan på delar så rengjorde jag lmm-kontakten med multispray, det gjorde faktiskt att bilen gick betydligt bättre. Från att gå mellan 500-1000 varv på tomgång så är den relativt stabil nu. Däremot så dör bilen när jag försöker köra, jag kommer endast ett par meter. Jag har nu tagit av lmm och rengjort den men då passade jag även på att kolla stift och spolar. Det stiftet jag tog av var alldeles svart, enda upp på gängorna, kan detta bero på lmm eller har jag strul med oljeläckage kanske? Det låg lite olja i utrymmet under kåpan där spolarna är men inte speciellt mycket olja där spolarna går ner, så tänker att det kanske är spill från påfyllning. Men jag skulle verkligen uppskatta hjälp kring vad misständningarna kan bero på och vad jag kan göra för att lösa det.

En -98 har inte separata spolar, så någonting är knasigt här. Har du separata tändspolar är det en -99 eller senare.

Vanligaste felet om den misständer och har separata spolar är att gummit på dom spruckit så gnistan hoppar ut mot väggen i tändstiftsbrunnen.

Tja, tack för snabbt svar, jag menade 99 för den har separata spolar. Gummit på den jag drog ut var sprucken längst ner men med tanke på att det är p0300 istället för p0301 eller liknande, sen är stiftet helt svart och vet inte vad det beror på. Sen när jag kör så dör den efter några meter, känns inte som den borde göra det av bara misständning

3 211 Inlägg
4 december 2020
#4
Tändningsfel är i alla fall vanligare felet när dom misständer kraftigt.

Kablaget till separata spolarna är ofta krispiga på ett dåligt sätt.

LMM är absolut inte ett vanligt fel.
Dom felar nästan uteslutande bara när någon modifierat med öppet inoljat luftfilter. Eftersom du har en turbo är risken för klåparmodifierare stor.

Har du sådant filter, särskilt den inoljade typen, är LMM däremot mycket misstänkt felkälla.

Vevhusventilationen brukar också vara eftersatt på turbo. Dom kan korka igen helt även på hyggligt oljeservade motorer.  Regelbundna rengöringen som främst turbo behöver är en servicepunkt många skippar, eller inte vet om.
Senast redigerat av Mossan1 (4 december 2020)

2 410 Inlägg
4 december 2020
#5
Mja... Det är inte alls ovanligt att LMM börjar kasta in handduken på 85x70 även helt orginal... Det är inga nya bilar vi talar om, tidens tand har satt sina spår.
Visst är det väl mer vanligt att ett felaktigt inoljat öppet filter, eller dåligt fastsatt sådant, dödar LMM. Men att säga att "det absolut inte är något vanligt fel" med orginalfilter/burk stämmer inte.
Som sagt, det är inga nya bilar längre.

"Klåparmodifieringar" är dock faktiskt relativt ovanligt på 85x70-serien. Detta främst för att istortsett all "klåparmodifiering" har en direkt negativ inverkan på körförmågan av bilen, så man lär mer eller mindre ha huvudet under armen för att inte märka det.
Finns det klåparmodifierade exemplar av 85x70? Självklart. Men inte i närheten av lika många som andra modeller, och är som sagt extremt lätt att upptäcka.

Vevhusventilationen är varken bättre eller sämre på turbomodeller än sugmodellerna. Dom är lika värdelösa oavsett och kräver lika mycket/frekvent översyn.

För att återgå till TS ursprungliga fråga... Kolla över jordpunkterna för tändspolarna, och jordningen mellan motor och kaross.


40 Inlägg
4 december 2020
Trådstartare
#6
Mossan1 skrev:
Tändningsfel är i alla fall vanligare felet när dom misständer kraftigt.

Kablaget till separata spolarna är ofta krispiga på ett dåligt sätt.

LMM är absolut inte ett vanligt fel.
Dom felar nästan uteslutande bara när någon modifierat med öppet inoljat luftfilter. Eftersom du har en turbo är risken för klåparmodifierare stor.

Har du sådant filter, särskilt den inoljade typen, är LMM däremot mycket misstänkt felkälla.

Vevhusventilationen brukar också vara eftersatt på turbo. Dom kan korka igen helt även på hyggligt oljeservade motorer.  Regelbundna rengöringen som främst turbo behöver är en servicepunkt många skippar, eller inte vet om.

Tack för svar! Det är en gubbe som ägde bilen i 20år och var en av anledningarna till att jag köpte den så hoppas inte att det är några klåparmodifieringar och jag tog även ut luftfilter när jag rengjorde lmm (vilket gav positiv effekt) men bara för tomgången. Allt verkade original med kanske inte så välskött, ska ta en titt på vevhusventilationen, men kan det göra att det misständer?

40 Inlägg
4 december 2020
Trådstartare
#7
Lucif3r skrev:
Mja... Det är inte alls ovanligt att LMM börjar kasta in handduken på 85x70 även helt orginal... Det är inga nya bilar vi talar om, tidens tand har satt sina spår.
Visst är det väl mer vanligt att ett felaktigt inoljat öppet filter, eller dåligt fastsatt sådant, dödar LMM. Men att säga att "det absolut inte är något vanligt fel" med orginalfilter/burk stämmer inte.
Som sagt, det är inga nya bilar längre.

"Klåparmodifieringar" är dock faktiskt relativt ovanligt på 85x70-serien. Detta främst för att istortsett all "klåparmodifiering" har en direkt negativ inverkan på körförmågan av bilen, så man lär mer eller mindre ha huvudet under armen för att inte märka det.
Finns det klåparmodifierade exemplar av 85x70? Självklart. Men inte i närheten av lika många som andra modeller, och är som sagt extremt lätt att upptäcka.

Vevhusventilationen är varken bättre eller sämre på turbomodeller än sugmodellerna. Dom är lika värdelösa oavsett och kräver lika mycket/frekvent översyn.

För att återgå till TS ursprungliga fråga... Kolla över jordpunkterna för tändspolarna, och jordningen mellan motor och kaross.

Tack för svar, allt verkar original men motorn är för jävla skitig så jordningspunkter va väldigt oljiga så ska prova rengöra dom, men menar ni på att vevhusventilationen kan vara anledningen till misständningarna? Många nämner även spjäll huset, kan de va nåt?

Ska byta stiften och ta en titt på jordningar och ventilation vid tillfälle, så jäkla störigt bara med en p0300 istället för en specifik cylinder

* Voff voff *
10 597 Inlägg
4 december 2020
#8
Eliotlid skrev:
Brådhis skrev:
Eliotlid skrev:
Tjena! Jag har precis köpt en Volvo v70 med 2.5t motorn som misständer. Enligt felkodsläsaren så är det en p0300, alltså att den misständer på flera cylindrar eller att den inte kan bestämma vilken som misständer. Min första tanke var att beställa nya stift samt en spole för att flytta runt den lite, men det börjar kännas mindre och mindre troligt att det är problemet. Jag läste på lite och luftmassemätaren verkar vara ett stort problem. Så i väntan på delar så rengjorde jag lmm-kontakten med multispray, det gjorde faktiskt att bilen gick betydligt bättre. Från att gå mellan 500-1000 varv på tomgång så är den relativt stabil nu. Däremot så dör bilen när jag försöker köra, jag kommer endast ett par meter. Jag har nu tagit av lmm och rengjort den men då passade jag även på att kolla stift och spolar. Det stiftet jag tog av var alldeles svart, enda upp på gängorna, kan detta bero på lmm eller har jag strul med oljeläckage kanske? Det låg lite olja i utrymmet under kåpan där spolarna är men inte speciellt mycket olja där spolarna går ner, så tänker att det kanske är spill från påfyllning. Men jag skulle verkligen uppskatta hjälp kring vad misständningarna kan bero på och vad jag kan göra för att lösa det.

En -98 har inte separata spolar, så någonting är knasigt här. Har du separata tändspolar är det en -99 eller senare.

Vanligaste felet om den misständer och har separata spolar är att gummit på dom spruckit så gnistan hoppar ut mot väggen i tändstiftsbrunnen.

Tja, tack för snabbt svar, jag menade 99 för den har separata spolar. Gummit på den jag drog ut var sprucken längst ner men med tanke på att det är p0300 istället för p0301 eller liknande, sen är stiftet helt svart och vet inte vad det beror på. Sen när jag kör så dör den efter några meter, känns inte som den borde göra det av bara misständning

Är det sprucket kommer gnistan förr eller senare ta den vägen och bilen misstända, det är iaf min erfarenhet. smile

Jag undrar för örvigt om en -99 verkligen är så pass intelligent att den kan sätta annat än P0300 vid misständning? Men där kan kanske någon annan mer insatt i motorstyrningen på dessa bekräfta eller dementera.

Det är ju bara "halv-CAN" på dessa, så det går att läsa ut motor och ABS tex med en PPC på 99-00, medan först V70N -00 (eller ja, S80 -99) hade det mer avancerade CAN-nätet där allt är anslutet.
Senast redigerat av Brådhis (4 december 2020)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

2 401 Inlägg
4 december 2020
#9
En felsökning med vida är rätt väg att gå när det gäller volvo!


40 Inlägg
4 december 2020
Trådstartare
#10
Brådhis skrev:
Eliotlid skrev:
Brådhis skrev:

En -98 har inte separata spolar, så någonting är knasigt här. Har du separata tändspolar är det en -99 eller senare.

Vanligaste felet om den misständer och har separata spolar är att gummit på dom spruckit så gnistan hoppar ut mot väggen i tändstiftsbrunnen.

Tja, tack för snabbt svar, jag menade 99 för den har separata spolar. Gummit på den jag drog ut var sprucken längst ner men med tanke på att det är p0300 istället för p0301 eller liknande, sen är stiftet helt svart och vet inte vad det beror på. Sen när jag kör så dör den efter några meter, känns inte som den borde göra det av bara misständning

Är det sprucket kommer gnistan förr eller senare ta den vägen och bilen misstända, det är iaf min erfarenhet. smile

Jag undrar för örvigt om en -99 verkligen är så pass intelligent att den kan sätta annat än P0300 vid misständning? Men där kan kanske någon annan mer insatt i motorstyrningen på dessa bekräfta eller dementera.

Det är ju bara "halv-CAN" på dessa, så det går att läsa ut motor och ABS tex med en PPC på 99-00, medan först V70N -00 (eller ja, S80 -99) hade det mer avancerade CAN-nätet där allt är anslutet.

Jag har tänkt liknande, att p0300 kanske är det enda den kan visa och att det inte nödvändigtvis är mer än 1-2 cylindrar, tack för svaren, fått paket så ska prova imorgon

40 Inlägg
4 december 2020
Trådstartare
#11
Nybergrobin skrev:
En felsökning med vida är rätt väg att gå när det gäller volvo!

Har tyvärr ingen vida (antar att det är en felsökare) utan bara en liten "fixd" som man kopplar in och läser av med bluetooth i en app

4 822 Inlägg
5 december 2020
#12
Eliotlid skrev:
Nybergrobin skrev:
En felsökning med vida är rätt väg att gå när det gäller volvo!

Har tyvärr ingen vida (antar att det är en felsökare) utan bara en liten "fixd" som man kopplar in och läser av med bluetooth i en app

vida är programmet man använder på volvo verkstäderna för att läsa ur felkoderna samt att även reservdelskatalogen och lite annat finns där.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.

40 Inlägg
5 december 2020
Trådstartare
#13
Christian S skrev:
Eliotlid skrev:
Nybergrobin skrev:
En felsökning med vida är rätt väg att gå när det gäller volvo!

Har tyvärr ingen vida (antar att det är en felsökare) utan bara en liten "fixd" som man kopplar in och läser av med bluetooth i en app

vida är programmet man använder på volvo verkstäderna för att läsa ur felkoderna samt att även reservdelskatalogen och lite annat finns där.

Är det dyrt att använda? Kan det var så att bilen inte kan ge mer än en p0300 då den inte är tillräckligt modern för en p0301p0302 osv

2 410 Inlägg
5 december 2020
#14
Eliotlid skrev:
Är det dyrt att använda?

Själva programmet hittar man gratis via google.
Det som kostar är DiCE'en("adaptern" mellan OBDII-uttaget och datorn). Ligger på ca tusingen.
Men då kan du läsa allt på alla volvos mellan ~99 och ~16. Nyare går inte då vida numera är en molntjänst(=omöjligt att använda för privatpersoner). Äldre än ~99 går inte heller då dom har helt andra felkodssystem som kräver specialläsare för just dom modellerna.
Senast redigerat av Lucif3r (5 december 2020)



Sök