Här kommer lite egna erfarenheter, det mesta har nog redan sagts. Körde en A3 innan med CFFB motor precis som denna bil har och fick byta EGR-ventil efter 16 000 mil och dubbelmassesvänghjul efter 24 000 mil. Sålde den vid 30 000 mil och då fungerade den fortfarande ypperligt trots dessa två större reparationer.
Nu kör jag en Passat som har 18 500 mil på nacken och CFGB motor och även på denna fick jag byta EGR-ventil samt dubbelmassesvänghjul vid 16 000 mil. Så när det gäller 2.0 TDI motorer så ska du vara väldigt noga med att lyssna av dubbelmassesvänghjulet innan du köper den, EGR-ventilen kan du inte direkt upptäcka själv men du kan ju ta med någon som har VCDS och kolla felkoder.
En EGR-ventil kostar säkert strax över 6 000 kr om den inte är original och är otroligt krånglig att byta på dessa motorer då den sitter under turbon mot torpedväggen. Du måste lossa slangar/rör mot turbo samt frigöra DPF och annat smått och gott för att lirka ut den.
Dubbelmassesvänghjulet för just denna bilen ligger nog säkert på strax över 8 000 kr inklusive koppling och slavcylinder/urtrampningslager. Väljer du automat med 170 hk så är det nog lite dyrare men då byter du oftast inte kopplingen.
Väldigt nöjd med min Passat men jag säger som de flesta här ovan, för det priset får du en automat med 170 hk istället för en manuell med 140 hk samt så får du ofta skinn, panorama, parkeringshjälp och annan kul utrustning för samma pengar som du skulle ge för just denna.
Hoppas det hjälpte, hör av dig om du undrar över något mer