Eliotlid skrev:
ska montera vvt igen så sätter jag den ett par kugg innan markering då den kommer snurra fram lite när jag väl skruvat dit den?
Nej Nej.
Jag försöker nu beskriva montage av en helt lös VVT och blockerade kammar i monterat topplock med kåpan monterad:
Sätt kamdrevet i mitten av de avlånga hålen på VVT så drevet kan justeras.
Trä VVT inkl drev på kamaxeln och vrid endast medurs (vill jag minnas) till markeringen på Kamdrevet stämmer med kåpan. Där dras VVT fast mot kamaxeln. OBS med rätt moment.
Sedan släpper du drevet mot VVT lite grann så det kan röra sig i avlånga hålen.
Släpp också andra drevet mot kamaxeln så drevet kan röra sig i avlånga hålen. En 1999 har bara en VVT på avgaskam.
Lägg på remmen och försök få markeringarna att stämma.
Se hela tiden till att VVT inte rubbas från botten. När remmen spänns, se nu återigen till så VVT är i botten och dra sedan fast alla dreven.
Med vev låst, kamlåsningar monterade, VVT i bottenläget och spänd rem, så kan egentligen markeringarna peka hur f@n som helst. Det är bara markeringar, men alla axlar är nu i sync. Det är däremot BRA om markeringarna är rätt, för då kan man kolla igen efter att ha vridit 2 varv för hand på motorn i rotationsriktningen.
Men just därför, kan man inte lita på markeringarna om man inte monterat det själv.
Eliotlid skrev:
Och när du säger att motorn är noll menar du alltså när kammarna är låsta vid markeringen?
Låsta kammar och vev.
Man tar bort startmotorn för vevlåsningen.
Jag föreslår verkligen att du skaffar en Haynes Rephandbok tex.
Åtdragningsmoment mm.
Den för V70N (2001-) hanterar VVT.
Det gör kanske inte den för V70I.
Sök också på Youtube och se filmer.
Jag vet att många har beskrivit detta.
Jag tar inget ansvar för om jag minns fel eller på annat vis råkat skriva något felaktigt!