3131
Sök

Växelspak Fastnat

19 Inlägg
6 februari 2021
Trådstartare
#1
Hej, min Saab 9-3 (-00) har stått i garage i nästan tre år, Jag har bytt fjäderben båda sidor och lite annat, nu är jag färdig och testade att trycka ner kopplingen och lägga i friläge, men det gick inte, den har fastnat i Reverse (manuell) Så min fråga är om det är vanligt när bilen har stått länge och vad man kan göra åt det
mvh Pierre

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 174 Inlägg
6 februari 2021
#2
Pirremirre skrev:
Hej, min Saab 9-3 (-00) har stått i garage i nästan tre år, Jag har bytt fjäderben båda sidor och lite annat, nu är jag färdig och testade att trycka ner kopplingen och lägga i friläge, men det gick inte, den har fastnat i Reverse (manuell) Så min fråga är om det är vanligt när bilen har stått länge och vad man kan göra åt det
mvh Pierre
Behöver man inte sätta i nyckeln och vrida om så att växelspakslåset hoppar ur?

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

19 Inlägg
6 februari 2021
Trådstartare
#3
Jag gjorde det, dock är batteriet dött (håller på och laddar det) men trodde det skulle gå och lägga i friläge ändå, men det kanske det inte gör

2 397 Inlägg
6 februari 2021
#4
Pirremirre skrev:
Jag gjorde det, dock är batteriet dött (håller på och laddar det) men trodde det skulle gå och lägga i friläge ändå, men det kanske det inte gör
Börja med ett fulladdat batteri smile


19 Inlägg
6 februari 2021
Trådstartare
#5
Tack för era svar, jag fick det att funka smile

2 397 Inlägg
6 februari 2021
#6
Pirremirre skrev:
Tack för era svar, jag fick det att funka smile
Var det strömmen som var felet? smile


19 Inlägg
7 februari 2021
Trådstartare
#7
Ja, det funkade när jag satt i batteriet igen så det borde varit det som var felet:)

761 Inlägg
7 februari 2021
#8
Ska inte behöva ha batteri för att få ur backen. ska bara vara att vrida nyckeln till tändningsläge, trycka ner kopplingen och dra spaken till neutral.

Har i dagsläget en 9-5a som i stort sätt fungerar på samma sätt med växelspak/tändningslås så funkar det utan ström.


3 168 Inlägg
7 februari 2021
#9
Hade samma problem när min 9-3 stått länge utan batteri. Och till slut så kunde ja vrida nyckeln. Hade bara kärva ihop lite .så ja de går utan batteri


1 777 Inlägg
7 februari 2021
#10
Saab hade det i första gen 900 etc, innan den digitala elektroniskt styrda revolution, så det är definitivt en mekanisk spärr, i stället för rattlås, som också brukar vara mekanisk.


Sök