3149
Sök

Avtagbar dragkrok

4 Inlägg
23 februari 2021
Trådstartare
Tja!

Jag har en avtagbar dragkrok (westfalia) monterad på min Audi A5. Men på mitt registreringsbevis så finns det inte inlagt under kopplingsanordning att jag har någon, betyder det att jag kan montera bort hela anordningen och besiktiga utan?  eller kan dem på besiktning få fram information som jag inte kan se i registreringsbeviset ?

Tacksam för svar!

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 243 Inlägg
23 februari 2021
Mr_AuDii skrev:
Tja!

Jag har en avtagbar dragkrok (westfalia) monterad på min Audi A5. Men på mitt registreringsbevis så finns det inte inlagt under kopplingsanordning att jag har någon, betyder det att jag kan montera bort hela anordningen och besiktiga utan?  eller kan dem på besiktning få fram information som jag inte kan se i registreringsbeviset ?

Tacksam för svar!

Varför tänker du montera bort något som är avtagbart. Dragkrok kan vara användbart.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

4 Inlägg
23 februari 2021
Trådstartare
Vettemannen skrev:
Mr_AuDii skrev:
Tja!

Tacksam för svar!

Varför tänker du montera bort något som är avtagbart. Dragkrok kan vara användbart.

/Benny

Låset till kroken är trasigt och jag verkligen inte i behov av den!

6 063 Inlägg
23 februari 2021
Du bör kunna ta bort den, det fungerar annorlunda på nyare bilar än det gjorde förr. Bilarna är godkända från fabriken med dragkrok, var sig den finns eller ej, eller något sådant. Jag har själv satt på dragkrok på min bil från 2011 och besiktat två gånger utan att de sagt ett ord om saken. Men jag skulle ta bort den snyggt och dölja alla spår av att den någonsin funnits, för att vara på den säkra sidan. Inga hängande kablar eller något sådant.

* Voff voff *
10 597 Inlägg
24 februari 2021
Mr_AuDii skrev:
Tja!

Tacksam för svar!

Ja!

"Om man väljer att plocka bort sin dragkrok så behöver man inte registreringsbesikta under förutsättning att kroken inte är registrerad i Vägtrafikregistret, kontrollera detta i registreringsbeviset."

Källa: https://www.transportstyrelsen.se/sv/va … dkand-bil/
Senast redigerat av Brådhis (24 februari 2021)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

Sök