2824
Sök

Fixa ytrost balk bak

145 Inlägg
30 mars 2021
Trådstartare
Hej!

Äger en halvrostig V40 2003, fick en bra att veta på besiktningen att balken bak som dragkroken sitter med har börjat få grövre rostangrepp och hade behövt fixas innan det blir ännu värre.

Jag undrar då hur tillväga gång sättet är, själva slipningen och det har jag rätt bra koll på. Men vilka medel skall jag använda?

Försökt hitta någon som säljer dinitrol med det vart väldigt svårt att hitta, och beskrivningen för dinitrol på de online sidor är verkligen skit dåliga. Står inget om vad det gör, hur man använder det etc.

Detta är då under bilen, så någon målning behövs ju inte för att det skall se snyggt ut, utan vill verkligen skydda metallen mot mer rost, något som är robust. Vad rekomenderar ni?

https://www1.garaget.org/gallery/images/234/233918/233918-512a329ce2535beb7933c8a0ba7c7b88.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/234/233918/233918-e0bbdc5b477a8fb0f00f9a77c2757c6b.jpg

4 144 Inlägg
30 mars 2021
Du får skicka efter ett redigt lass från tjeckien:
https://www.colorshop.cz/vyhledavani/?i … p;act=srch

smile

Renault går sönder ibland men går oftast att laga

1 129 Inlägg
30 mars 2021
Det finns en serie produkter som heter carosol, som säljs bla annat på Jula. Det liknar dinitrol ganska mycket skulle jag tro.

Skrubba bort den värsta rosten, sen på med först ett tunnflytande penetrerande rostskydd. När det torkat tar du lite tjockare grejer, typ body eller liknande och sprutar/penslar på.

145 Inlägg
30 mars 2021
Trådstartare
Det verkar vara en bra hemsida, allt står om produkten tex, tack!

Dock 200kr frakt känns lite lite jobbigt, skall leta vidare, tack!

* Voff voff *
10 622 Inlägg
30 mars 2021
Borsta av med stålborste/trissa, tvätta rent med nå´t starkt och måla med Hammarlack? smile

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

6 152 Inlägg
30 mars 2021
Hej!
En av de bästa siterna på YouTube har "Mustie 1", Amerikansk fixare av det mesta i motorväg.
Han använder motorsågsolja (förtunnad med lacknafta) som han sprutar på underredet.-Kolla in hans renoveringar av "Crusty", en 1959 års Volkswagen och andra VW "buggar" .
Här i sverige har många förespråkat linolja framför Dinitrol och liknande asfaltprodukter.

Enklaste sättet  att få bort din rost är att åka till en blästerfirma och be dem blästra bort rosten. Det går snbbt men kostar en del. Att slipa , antar att du menar med vinkelslip, för sedd med "flappydisk" alternativt stålborste går men är bökigt då det är svårt att komma åt i alla skrymslen.
När du fixat enligt ovan skulle jag penla på alternativt spruta på 2-komp epoxygrundfärg (Biltemas vita är bra) och sedan spruta på/pensla på  färg och slutligen rostskydda.
Senast redigerat av jaka54 (30 mars 2021)

145 Inlägg
30 mars 2021
Trådstartare
Brådhis skrev:
Borsta av med stålborste/trissa, tvätta rent med nå´t starkt och måla med Hammarlack? smile

Sökte på hammarlack, märke Hammerite, det verkar ju vara helt jävla perfekt för en stadsbo som mig. Skall kolal runt, prata med en lackare förmodligen imorgon och höra och se.

https://verktygsboden.se/hammarlack/ham … mEEALw_wcB

145 Inlägg
30 mars 2021
Trådstartare
jaka54 skrev:
Hej!
En av de bästa siterna på YouTube har "Mustie 1", Amerikansk fixare av det mesta i motorväg.
Han använder motorsågsolja (förtunnad med lacknafta) som han sprutar på underredet.-Kolla in hans renoveringar av "Crusty", en 1959 års Volkswagen och andra VW "buggar" .
Här i sverige har många förespråkat linolja framför Dinitrol och liknande asfaltprodukter.

Enklaste sättet  att få bort din rost är att åka till en blästerfirma och be dem blästra bort rosten. Det går snbbt men kostar en del. Att slipa , antar att du menar med vinkelslip, för sedd med "flappydisk" alternativt stålborste går men är bökigt då det är svårt att komma åt i alla skrymslen.
När du fixat enligt ovan skulle jag penla på alternativt spruta på 2-komp epoxygrundfärg (Biltemas vita är bra) och sedan spruta på/pensla på  färg och slutligen rostskydda.

Ska söka på Mustie 1 på Youtube och se vad som kommer upp. Kan väll kolla vad någon blästrare tar för jobbet, frågan är om man kan spruta på något direkt efter de är färdiga istället för att behöva åka hem å göra det

6 075 Inlägg
30 mars 2021
Att slipa bort det värsta och måla på hammarlack räddar dig ett år eller två, sedan är det lika illa igen. Om man inte får bort rosten innan man målar över så fortsätter processen.

145 Inlägg
30 mars 2021
Trådstartare
Utmarks-Loke skrev:
Att slipa bort det värsta och måla på hammarlack räddar dig ett år eller två, sedan är det lika illa igen. Om man inte får bort rosten innan man målar över så fortsätter processen.

Ska se till att där jag målar, där är det rostfritt, har köpt grejer för att fixa slipnings delen

6 152 Inlägg
31 mars 2021
Hej!
Hammarlack är helt värdelöst!
Åk till en firma som blästrar (finns en ute i Järfälla och en  i Vallentuna) betala 500-1000kr och köp sedan Biltemas vita epoxygrundfärg och pensla på...sen måla med vad som helst (även hammarlack) och sen på med Dinitrol eller vad f.. som helst som "klibbar". Då håller det hur länge som helst!

477 Inlägg
31 mars 2021
Ska du göra en "enkel" lösning så montera bort saker så du kommer åt, slipa rent så noga som möjligt med stålborste, gärna på borrmaskin eller vinkelslip.
Måla på med rostomvandlare, t.ex https://www.bilfarg.se/webbshop/produkt/rostomvandlare/
Låt det göra sitt jobb, slipa återigen bort det värsta innan du sprayar på zinkfärg, färg och sedan någon tjock body.

Allt som allt bör det inte ta mer än någon timme och bör hålla i flera år.
Att bara lägga något ovanpå rosten kommer bara dölja problemet och skiten fortsätter ruttna innanför.
Senast redigerat av MrCrankyface (31 mars 2021)

145 Inlägg
1 april 2021
Trådstartare
Okej, tack så mycket! Jag tror ej jag lämnar iväg för blästring, men tror att jag kommer plocka av hela plastdelen bak, verkar kunna komma åt jävligt mycket bättre då, får se vad för medel jag ska använda, många olika varianter, inte en enda sann lösning på problemet känns det som.

7 454 Inlägg
2 april 2021
Brådhis skrev:

Bra råd.
Ett alternativ är att måla med Corrostabil.
Hammarlack är bra, men inte så elastiskt som Corrostabil.
Corrostabil är så segt att det tål vibrationer och stenskott bättre.
Tycker jag(som använder Både Hammerite och Corrostabil).

Skulleru få för dig att måla med Hammarlack så avråder jag från Biltema´s.
Köp den riktiga = originalet.
Biltema´s flagar som pulverlack enligt min erfarenhet.

Sök