Börjar bli trött på att fråga om hjälp om min motor hela tiden men den vill verkligen inte funka. Nu när jag äntligen fått ordning på tomgången och den går som den ska så strular den naturligtvis när jag kör. Gasar jag lugnt så går den jätte bra, väldigt lugnt ska tilläggas. Så fort jag trycker ner pedalen en 2-3 cm så börjar bilen hosta och hacka och saktar ner. Den ger även ifrån sig rejäla avgassmällar och driver knappt framåt alls. Min slutsats är att den antingen ger för mycket soppa eller stryper sig själv. När den baktänder, ska tilläggas att det bolmar kolsvart rök ur avgassystemet.
Om den nu får för mycket soppa, hur justerar jag det? om den får för lite luft, hur felsöker jag enklast det?
Mycket tacksam för svar!
Mvh Ludde
Hade något liknade prblem på a-traktorn jag hade, det hände knappt någonting när man gasade och det var membranet som vart sönder i förgasarn det kostar nån 10:a att byta.
Var ute och kollade på membranet nyss och det var helt och fint. troligen nybytt.
Drönirettab skrev:
Nja, om avståndet är tex 0,5mm eller 1mm så blir väl inte gnistorna bra. Fast om stiften skulle ge dåliga gnistor så borde motorn bete sig lite annorlunda tycker jag, den borde hosta och gå på tex 2-3 burkar eller så. Men jag är inte helt säker på det, det är mest gissning.
Jag glömde faktiskt bort att du har elektronisk tändning på din motor och då är det egentligen så att tändläget normalt sett inte ska ändra sig av sig själv så där utan vidare. Jag håller nog ändå en slant på den där vakumslangen, en sådan slang borde gå att få tag på hos tex en mack.
Okej. Stiften är nya så det borde väl inte vara något sådant fel på dem? Ska ta ut stiften imorgon om jag hinner och kika på hur de ser ut.
Okej. jag kikade i fördelaren nyss och allt sitter på sin plats och det ser bra ut. Kikade på vakumslangarna som går från förgasaren och en av dem är rejält sprucken vid infästningen till förgasaren. Den går dock inte till fördelaren utan till typ blocket eller inre delen på insuget (svårt att se) kan det vara den som spökar? Det ser dock inte ut som det är hål på den men man vet ju aldrig. Ska skaffa en ny sådan imorgon efter jobbet.
Bilen verkar inte heller dra tjufluft. Har kikat till alla anslutningar och de ser bra ut.
Ok. Det är nog bäst att byta ut den slangen, som du skriver. Alla slangar som är spruckna bör bytas, läckage kan vara riktigt knepigt att se ibland och kan ställa till med konstiga saker.
Undrar vart den där slangen går måntro, måste kika i rephandboken om det syns där. Min 240 har en T-koppling på vakumslangen till fördelaren, men då är det ju en insprutare förstås.
Om det inte löser sej så testa att byta förgasre det kostar inte många kronor.
Problemet är att detta är min 3:e förgasare. :S Alla förgasare har genererat olika fel och de som jag testat tidigare har jag efter mycket slit aldrig fått någon ordning på. de flödar över trots att allt i flödarmekanismen är som det ska. har en 4:e förgasare liggande som ska testat. Har släktingar som äger en skrot firma så det är bara att plocka grejjer för mig så på så sätt är det ganska smidigt.
Drönitettab skrev:
Ok. Det är nog bäst att byta ut den slangen, som du skriver. Alla slangar som är spruckna bör bytas, läckage kan vara riktigt knepigt att se ibland och kan ställa till med konstiga saker.
Undrar vart den där slangen går måntro, måste kika i rephandboken om det syns där. Min 240 har en T-koppling på vakumslangen till fördelaren, men då är det ju en insprutare förstås.
Ska byta den slangen imorgon, eller rättare sagt så ska pappa byta den åt mig under dagen när jag jobbar. (han är pensionär och gör inget bättre om dagarna ändå ) Hade vart kul o veta vad den gör! Den går in på ett ställe tillsammans med en annan vakum slang. Den andra går vidare till någon liten dosa som liknar den som sitter på fördelaren fast denna grejjen sitter på blocket nästan inne vid torpedväggen och har sedan ett metall rör som går till grenröret. SKum grej dedär
ska du testa om slnagar läcker är det bara köpa en burk startspray och spraya på slangaran meddans bilen går på tomgång.. ändrat motorvarvtal = läcka
Kan man även testa vakum slangar på detta sättet då?
Larsson_Power skrev:
Tjatar som alla andra då : Köp en Haynes bok, de är skitbra ! Där har du nåt att kolla i när du ska meka med bilen
Ska inskaffa en haynes bok tror jag. men har hört att den är gjord för de amerikanska modellerna av bilarna. Men det kanske bara är rykten? eller var amerikanska och engelska samma kanske? jag har inte så bra koll på det men den reparationshandboken jag har är inte bra i alla fall
Spelar ingen roll hur fel era gissningar var. jag är bara glad att ni försökte hjälpa mig
Kan sätta på att det var en ungdom som hade bilen innan och trodde att "ohh fan. tänk om vi skruvar ner co halt skruven så den får jätte mycket bränsle. då måste den ju få minst 500hk. fan va coolt." Och sen när de inte funkade skrotade de den