4212
Sök

Volvo 940 b230FD 1993 generator laddar inte/kontroll lamporna tändning läge II tänds inte

19 Inlägg
22 maj 2021
Trådstartare
#1
jag har ett ihållande problem som jag har haft sedan jag köpte bilen (5månader) generatorn vill inte ladda, har gjort en provisorisk lösning med att koppla in en voltmätare för att hålla koll på batterinivån under körningen.
när jag sätter tänningen i läge II så IBLAND tänds kontroll lamporna som dem ska men ibland inte,däremot sedan jag kopplade i voltmätaren har jag märkt att under pågånde körning kan den dra igång o lägga sej runt 13,5 volt,dvs så börjar generatorn ladda mitt under körning?! har testat o köra på lite olika sätt o märkt att efter (en rivstart) alltså jäklans ryck och lite däckskrik brukar den dra igång funkat 13 av 14 gånger. misstänker att det är någon form av glappkontakt någonstans,men kan inte ens fantisera om vart det isåfall skulle vara.
en annan grej det oxå skulle kunna vara är att varje gång den dragit igång så har även motorn varit i arbets tempratur eller vad man ska kalla det,finns här någon klippa som ska lösa detta världsproblem?

* Voff voff *
10 588 Inlägg
23 maj 2021
#2
Glapp tändningslås...?

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

19 Inlägg
23 maj 2021
Trådstartare
#3
Brådhis skrev:
Glapp tändningslås...?

ingen aning om vad det betyder,men är mer än villig att möjligen testa o se om jag kan göra något åt det. vart skulle du börja för o kontrollera tändningslåset?

6 061 Inlägg
23 maj 2021
#4
Kan även vara glapp i kretskortet inne i mätarhuset

* Voff voff *
10 588 Inlägg
23 maj 2021
#5
gustav1997 skrev:
Brådhis skrev:
Glapp tändningslås...?

ingen aning om vad det betyder,men är mer än villig att möjligen testa o se om jag kan göra något åt det. vart skulle du börja för o kontrollera tändningslåset?

Det betyder att jag tror att det kan vara glappkontakt i ditt tändningslås vilket skulle kunna ge dom fel du beskriver. smile

Enklaste felsökningen där är ju att börja med att rucka/vrida på nyckeln och se om du kan framkalla/påverka felet. Nästa steg är ju att plocka loss det och se om du kan framkalla/påverka felet genom tex kablaget eller liknande.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

19 Inlägg
23 maj 2021
Trådstartare
#6
Utmarks-Loke skrev:
Kan även vara glapp i kretskortet inne i mätarhuset

okej ja om där kan vara glapp kan det kanske vara där med.ska kolla det som den andra personen nämnde,vart på kortet är det som det kan vara glapp tror du? om det går att ringa in ett "börja leta där" ställe så att säga

19 Inlägg
23 maj 2021
Trådstartare
#7
Brådhis skrev:
gustav1997 skrev:
Brådhis skrev:
Glapp tändningslås...?

ingen aning om vad det betyder,men är mer än villig att möjligen testa o se om jag kan göra något åt det. vart skulle du börja för o kontrollera tändningslåset?

Det betyder att jag tror att det kan vara glappkontakt i ditt tändningslås vilket skulle kunna ge dom fel du beskriver. smile

Enklaste felsökningen där är ju att börja med att rucka/vrida på nyckeln och se om du kan framkalla/påverka felet. Nästa steg är ju att plocka loss det och se om du kan framkalla/påverka felet genom tex kablaget eller liknande.

okej menar du då att jag vrider till läge II o sedan skakar o rycker i nyckeln?

* Voff voff *
10 588 Inlägg
23 maj 2021
#8
gustav1997 skrev:
Brådhis skrev:
gustav1997 skrev:

ingen aning om vad det betyder,men är mer än villig att möjligen testa o se om jag kan göra något åt det. vart skulle du börja för o kontrollera tändningslåset?

Det betyder att jag tror att det kan vara glappkontakt i ditt tändningslås vilket skulle kunna ge dom fel du beskriver. smile

Enklaste felsökningen där är ju att börja med att rucka/vrida på nyckeln och se om du kan framkalla/påverka felet. Nästa steg är ju att plocka loss det och se om du kan framkalla/påverka felet genom tex kablaget eller liknande.

okej menar du då att jag vrider till läge II o sedan skakar o rycker i nyckeln?

Precis! smile

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

19 Inlägg
23 maj 2021
Trådstartare
#9
Brådhis skrev:
gustav1997 skrev:
Brådhis skrev:

Det betyder att jag tror att det kan vara glappkontakt i ditt tändningslås vilket skulle kunna ge dom fel du beskriver. smile

Enklaste felsökningen där är ju att börja med att rucka/vrida på nyckeln och se om du kan framkalla/påverka felet. Nästa steg är ju att plocka loss det och se om du kan framkalla/påverka felet genom tex kablaget eller liknande.

okej menar du då att jag vrider till läge II o sedan skakar o rycker i nyckeln?

Precis! smile

okej ska testa det direkten jag kommer till bilen senare strax så återkommer inom nån timme

19 Inlägg
23 maj 2021
Trådstartare
#10
Har nu suttit o ryckt o dragit i nyckeln så det känts som den skulle gå av, samt  petat lite på sladdarna som går in, händer ingenting

6 119 Inlägg
23 maj 2021
#11
Hej!
Om generatorn inte laddar börja med att kolla anslutningarna ! Dra åt muttrar och spruta på elspray!
Det vanligaste felen på bilar är oxidbildning på kontakter.
Låt mig ta några exempel...
Min bror har en  Audi 100 Avant turbo från 1991 ( inästan nyskick). Passagerardörrens lås  låste /öppnade inte övriga dörrar när man vred om nyckeln!
Vad göra? Jo Till Audi 100 från 1983-91finns det en boksamling på tre böcker  från Bentley Books i Kanada (över tusen sidor ).
Enligt Bentley bok nr 1 skulle man kolla och mäta spänningen på kontaktdonet till luftkompressorn som sitter under passagerarsätet bak.
-Tog bort kontakten  började mäta! -Det fanns ett flödesschema man skulle följa enligt boken... och efter att ha kommit till station två var det stopp! Spänningen på ett av stiften i kontaktdonet var inte enligt boken 12v  utan 0  volt!
och då var det" kabelbrott eller glappkontakt"- Satte dit kontaktstycket igen och testade att låsa  dörrarna ...och ser man på det gick både att låsa och öppna alla dörrarna. Felet var alltså bara oxidblidning på en av sex kontakter.

2:a exemplet.
Borsans fru har en Volvo X70 från 2004 och hon har på sista tiden märkt att bromsarna kräver mer kraft  än normalt direkt efter att hon startat bilen .
Efter samtal med personer på närmsta Volvohandlare, som inte gav något, så testade brorsan att felsöka själv. En  kontakt lossades (exakt var vet jag inte ) och vips så funkade allt igen! -Oxidbildning!
Senast redigerat av jaka54 (23 maj 2021)


313 Inlägg
23 maj 2021
#12
Kallödning /spruckna lödningar i instrumenthuset? Vanligt på tidiga 940. Testa att slå lite lätt på instrumentbrädan. Skadar inte att löda om det.

* Voff voff *
10 588 Inlägg
23 maj 2021
#13
gustav1997 skrev:
Har nu suttit o ryckt o dragit i nyckeln så det känts som den skulle gå av, samt  petat lite på sladdarna som går in, händer ingenting

Då är nog instrumenthuset som nämnts här nästa sak att kika på. När instrumenthuset inte är i kontakt med bilen, tex genom glappkontakt, så försvinner anslutningen till laddningslampan och om laddningslampans krets inte finns så laddar inte generatorn. Därav sannolikt att du får sporadisk laddning ihop med att kontrollamporna tänds och släcks när det glappar.

Börja med att ta loss instrumenthuset och se så att verkligen kontakten är i ordentligt och är oskadad. Kolla sedan om du kan framkalla felet genom att rucka på kontakten eller genom att tex trycka på kretskortet på baksidan av instrumenthuset.
Senast redigerat av Brådhis (23 maj 2021)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

19 Inlägg
28 maj 2021
Trådstartare
#14
jag ber om ursäkt för att det dröjt sålänge innan svar, jag har enda sedan problemet nojjat över att pilla med instrumenthuset då alla mätare fungerar o jag vart helt säker på om jag skulle pilla på det skulle den fuckas på något sätt. igår däremot tog jag trots det ur huset o kollade baksidan o när jag ryckte lite i kblarna på baksidan var det ett fäste som losnade,tro det eller ej att det var oxå kablaget där kontroll lamporna började lysa när jag ruckade lite på den. så jag tog fram limpistolen o eltejpen o fixade till det. tackar för allas engagemang och trevliga ton <3


Sök