3043
Sök

Byte drivknut Volvo 850 96, HJÄLP?

7 Inlägg
18 oktober 2017
Trådstartare
#1
Hej,

Vill byta drivknuten på min Volvo 850 96a. Det är främre, vänstra, yttre vid hjulet den drivknuten som behövs bytas.

Tänkte bara höra med er så man inte skruvar bort saker i onödan för att få isär och byta drivknuten.

Bifogar några bilder och hoppas ni ser, det vore bäst om ni kanske kunde rita i paint vilka skruvar jag behöver lossa. Blir enklast så för mig att förstå än om ni bara förklarar då jag inte är så bil kunnig big_smile

De jag vet är att man lär lossa den stora bulten i mitt hjulet. Sen ev ta bort bromsklossen.

Hoppas ni kan hjälpa mig.

Tack på förhand!
https://www1.garaget.org/gallery/images/203/202930/202930-0a35faad74ead5a733f704cb732eca09.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/203/202930/202930-fdc1774cc6afa962f82c774cc846f037.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/203/202930/202930-6fb0ec503d0836b2f39611175a8b68ad.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/203/202930/202930-6c0a67b3ae340ab92b8c316689cd5546.jpg

Forummoderator
26 359 Inlägg
18 oktober 2017
#2
Hett tips: köp en Haynes-bok.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

688 Inlägg
18 oktober 2017
#3
Som Mack skrev. Annars generellt sett.

#1 Lossa centrumbulten/muttern
#2 Hissa upp bilen och bort med däcket.
#3 Bort med bulten som håller fast spindelleden. Sitter ofta hårt, så på med rostlösare.
#4 Vik ner länkarmen så gott det går.
#5 Skruva av bulten/muttern från drivaxeln och drag ur drivaxeln från navet.
#6 Ryck ur drivaxeln ur växellådan. ( OBS! KAN komma ut olja! Plugga hålet med trasa/papper. ) Underlättar knutbytet.
#7 Montera ihop i omvänd ordning.


7 Inlägg
19 oktober 2017
Trådstartare
#4
Tack för svaren så här långt.

4e punkten. Vad mena du med att vika ner länkarmen? Lär jag inte bort med någon bult därifrån också innan den går att vika ner?

688 Inlägg
19 oktober 2017
#5
spindelleden sitter ju på länkarmen. när du lossar bulten till den så är ju länkarmen i princip lös. då trycker du bara undan den. du märker nog vad du kan göra när du får loss den.


7 Inlägg
19 oktober 2017
Trådstartare
#6
Ok, tackar. En fundering bara om jag nu byter vänstra drivknuten lär jag byta högra också? Som man gör när man byter bromsbelägg?

688 Inlägg
19 oktober 2017
#7
Njaeh. Knackar den inte, så är det onödigt.


6 152 Inlägg
19 oktober 2017
#8
Hej!
På min Audi 100 -89 som i princip ser likadan ut som din behöver man bara lossa centrumskruven och de sex inre skruvarna som håller drivaxeln mot växellådan. På det viset får du bort hela drivaxeln och kan i lugn och ro mecka loss drivknuten innomhus. Det är bökigt att komma åt den segering som låser fast drivknuten mot drivaxeln om man håller på under bilen...


4 472 Inlägg
19 oktober 2017
#9
Funkar inte så på en Volvo.axeln är instucken i lådan typ 3 tum..dumåste vika undan spindeln för att få ut axeln.men ryck INTE isär den inre knuten när du drar ut axeln

170 Inlägg
19 oktober 2017
#10
Precis så som curse skriver. Några tips till. Lossa centrummuttern när bilen står på marken och någon håller på bromsen. Sitter som fan med storlek 36mm vilken bör lossas med 3/4 spärrhandtag/t-skaft. 1/2 går att ta sönder på den muttern. Bänd inte i spåret på fjäderbenet där spindelleden är infäst (kan spricka). Bättre att knacka på den tills spindelleden släpper.


170 Inlägg
19 oktober 2017
#11
Hissa upp bilen snett så stannar oljan kvar i lådan istället för att rinna ut.


360 Inlägg
19 oktober 2017
#12
Det är inte nödvändigt att ta ur hela drivaxeln. Du har säkert låsring (segersäkring) som går att lossa med låsringtång, då är mitt tips: Efter du har fått ur drivknuten ur navet, klipp sönder gamla damasken och få bort den. Torka bort det mesta av gamla drivknutsfettet, leta reda på en urfasning i drivknuten nära splinsen, (kan underlätta att rotera drivaxeln så du hittar på den). När du har lossat den borde knuten gå att knacka loss lätt eller så är den redan lös.

170 Inlägg
19 oktober 2017
#13
Samuel3 skrev:
Det är inte nödvändigt att ta ur hela drivaxeln. Du har säkert låsring (segersäkring) som går att lossa med låsringtång, då är mitt tips: Efter du har fått ur drivknuten ur navet, klipp sönder gamla damasken och få bort den. Torka bort det mesta av gamla drivknutsfettet, leta reda på en urfasning i drivknuten nära splinsen, (kan underlätta att rotera drivaxeln så du hittar på den). När du har lossat den borde knuten gå att knacka loss lätt eller så är den redan lös.

Går att göra så men är enklare att ha hela axeln med knutar loss när man demonterar den yttre knuten. Eftersom man oftast bara behöver rycka till i axeln för att få ut den ur lådan är det inte något extra arbete med att ta loss den. Det är mycket värt att ha allt synligt när man byter knuten om man är ovan. (så man kan se låsring samt att allt hamnar rätt innan montering)


Fri fart för ett fritt folk!
14 149 Inlägg
20 oktober 2017
#14
Skulle Aldrig röra spindel leden     skulle släppa läbkarmen istället   så förstör man inget.     Släpper länkarmen och  bulten till drivaxeln inget annat     fungerat så bra på alla 850 jag bytt motor o låda och drivaxelar

Kör fort så hinner inget hända...

360 Inlägg
20 oktober 2017
#15
Growe skrev:
Skulle Aldrig röra spindel leden     skulle släppa läbkarmen istället   så förstör man inget.     Släpper länkarmen och  bulten till drivaxeln inget annat     fungerat så bra på alla 850 jag bytt motor o låda och drivaxelar

Du ändrar ju ingen inställning i framvagnen om du lossar spindelleden? Däremot om du lossar länkarmen (som spindelleden sitter i), så ändrar du framvagnsinställningen, sen beror det mest på hur man monterar tillbaka den.

7 Inlägg
22 oktober 2017
Trådstartare
#16
Tackar så mycket för alla svar!!

1 Inlägg
28 maj 2021
#17
Testar ett långskott och kastar ut en fråga ang detta.
Håller på att byta på min 850 just nu, har gjort allt men får inte lös drivaxeln.
Böt på höger sida förra veckan och där fick jag lös den utan problem!
Det är en automat, bör jag göra något annorlunda då?
Eller tar jag bara inte i nog mycket?


Sök