3404
Sök

Air conditioner lever sitt egna liv!

17 Inlägg
7 juni 2021
Trådstartare
Hej
Jag har en peugot sw 307 som har en airconditioner som lever sitt egna liv!
Den verkar funka bra när man inte vill göra något ”drastiskt” eller jag har aldrig upplevt att temperaturen känns besvärande då iallafall, men på somrarna när man vill få bilen kall hyfsat fort och man sätter temperaturen på lägre grader så blåser den på Max i nån minut och sen  gör den ingenting på säkert 10min sen blåser den på Max igen i 1min. Detta är på auto inställning, väljer jag manuell så gör den likadant. Den var lite bättre för något år sen då stunderna med blåst kom mer konsekvent men nu tycker jag det har blivit värre och på en 35min resa blåste den bara en gång och det spelar ingen roll vad jag trycker på! Manuell, auto, höjer/sänker fläkten, temperaturen… nä inget får den att starta igen, bara när den själv vill det.
Den har funkat bra på vintrarna med värme förut (tror jag är inte så temperaturkänslig men har passagerare som är så jag tänker inte på det så mycket själv) problemet har bara varit på somrarna då, men i slutet på vintern märkte jag att efter jag kört dit jag skulle och allt var behagligt i bilen kunde jag stänga av den och när jag kom tillbaka och startade igen fick den för sig att ösa på kalluft! Som om den totalt glömt bort vilken temperatur den hade innan… detta händer då och då!
Finns det nån vänlig själ som vet vad det kan bero på. Låter ju som nått elfel tycker jag?? Och ioförsig har jag ju något elfel som härjar i bilen men det kan väl inte sprida sig till olika saker mer och mer 😂. (Tex så händer det ibland (väldigt sällan) att radion börjar spela när jag låser upp bilen, och den kommer inte ihåg om vindrute torkaren var på eller av när jag kommer till bilen efter dem varit använda vredet kan stå på ”2”an men torkarna är stilla, då får man väcka dem igen genom att vrida på vredet (det ska väl inte behövas…)

Forummoderator
18 011 Inlägg
7 juni 2021
Elfel är ju mycket vanliga på dessa.
Att riva ut ACC-enheten och radion för att inspektera anslutningarna och i synnerhet då jordpunkterna. Kan vara lite trixigt för den ovana att få loss panelerna då man oftast börjar med en som sedan döljer skruvar för nästa osv.
Att torkarna inte fungerar efter bilen startats om är normalt och ska vara så. Bra grej på vintern om du startar bilen med fullt av snö på rutan och torkarna skulle börja gå... Kan bli dyrt.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Sök