3361
Sök

S40 med konstiga symptom, startar ej

9 Inlägg
3 juli 2021
Trådstartare
#1
Hej!
För vad som blivit länge sedan så började min S40 få bekymmer efter bekymmer och har nu fått titeln "Totalt Värdelös"
Skall förklara lite granna för att få ett hum om den är något att rädda, eller skrota.

Info:
Bil: Volvo S40
År: 2005
Miltal: ca 16 500
Bränsle: Diesel 2.0

Beskrivning:

Jag köpte bilen förra sommaren, då funkade inte AC men gick väldigt bra. Den krävde lite tålamod när man vred om för batteriet vart dåligt.
Efter ca 3v gick den sämre och sämre och en dag startade den inte alls. Efter nytt batteri så gick den precis som vanligt igen.

4v senare så låg jag på motorvägen, plötsligt så vägrade bilen gå över 90km/h. Vad jag än gjorde.
Körde av vägen, stängde av den och 10 min senare gick den felfritt igen.

2v efter det så började det som är det "riktiga" problemet.
Det började att jag på väg till jobb fick meddelande i info displayen ett efter ett.
"1 bälte bak används.
2 bälte bak används
3 bälte bak används"
Kollade bak, inga personer och inga spöken. Så lät det va. Tryckte bara bort meddelandet.
Det ligger kvar fortfarande.

Efter 1v med det kom "---- till tom tank" samtidigt som bränsle indikator stannar på noll och rör sig inte.
Jag som inte har någon aning hur mycket jag hade kvar i tanken pep till macken och fyllde på, så man kommer till jobbet!
Bilen går fortfarande att köra.

Två dagar senare får jag:
ABS SYSYEM SERVICE ERFODRAS
och bilen går fortfarande som vanligt.
Bara på info displayen, ingen lampa eller dylikt är tändes.
Två dagar till sen får jag
MOTORSYSTEM SERVICE ERFODRAS

Inga lampor eller iconer lyser på displayen.

Tre dagar kör jag med lampan på medans jag klurar ut om det är elen som bara spökar med meddelanden eller inte.

Sedan börjar bilen hosta sig fram, går skakigt men rullar och startar ändå.
Det är på väg till jobb, påväg hem, dör den halvvägs utan förvarning eller med lampor som varnar.

Vad har hänt sedan dess?
*2 olika verkstäder (ingen har haft VIDA även om dem sagt dem haft det....)
*Rengjort jordkablar, batterikablar samt poler
*Kontrollerat startmotorn och den går.
*Kontroll av tank samt filter.
*Rengjort och bytt ut alla säkringar
*Gick igenom besiktningen felfritt 2v innan felen började komma.

Jag är kluven om den ska till en till verkstad eller få lov att bli mos på skroten.

Håller tummarna att någon här kan skina ljus på situationen !

MvH A

3 211 Inlägg
4 juli 2021
#2
Det där är svåra fel att finna.
Den som rengjorde elanslutningar är nog inte fel ute.

Det kan också vara en av CAN-noderna som slår ut flera andra system.

Ska man ha en endaste susning om var man ska börja, så måste man ha felkoder.  ALLA felkoder i sin helhet.
Dvs tex "ECM: 123  eller BCM: 123"

VIDA behövs egentligen inte vid felsökning för felkoder. Det finns många andra program som läser samma protokoll = samma felkoder man ser.

Du har samma innehåll i en Microsoft Exell-fil om den så öppnas med en Apple-enhet.
Som jämförelse.

Det är när man ska peta i mjukvaran som man behöver VIDA. Även om kalibreringar osv även kan utföras av andra program.
Ladda om mjukvara osv kan man ändå inte utan tillgång till Volvos servrar.
Det har bara Volvo själva.

Det är möjligt att bara VIDA kan tvångsköra komponenter i felsökningssyfte. Det kan vara till hjälp ibland.

Det jag menar är att tex AUTOCOM, WÜRT, DELPHI m.f.l inte alls är hjälplösa.
Senast redigerat av Mossan1 (4 juli 2021)

Forummoderator
18 011 Inlägg
4 juli 2021
#3
Kollat laddning när bilen är igång?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

9 Inlägg
4 juli 2021
Trådstartare
#4
Det är bara jag själv som hållt på och kolla på elen faktiskt, alla bilfirmor har sagt och hållt på med att det är bränslepump, eller tändare osv.

Även om jag berättat alla symptom som kommit en efter en på infodisplayen o bilen.

Jag bara bara rengjort det som sitter själva motorutrymmet, är ingen vidare bra hobbymekaniker så har bara gjort vad jag vågat. Finns där fler ställen det kan vara värt att se över kontakter samt kablar?

Har aldrig kunnat kolla laddningen då den inte startar alls nu. Den bara står och tuggar. Den vill inte heller starta med startkablar.

MvH A

3 211 Inlägg
4 juli 2021
#5
Det krävs felkoder nu.
Och inte bara ur motorstyrdonet, så du behöver en Volvoanpassad.
Detta eftersom du förefaller ha en störning i CAN systemet när så många styrdon signalerar.

Batteriet/laddning (spänningen kort och gott)  kan ställa till det i systemen.
En enkel och gratis test vore att lyfta batteriminus och ladda batteriet.
Sedan återansluta och prova igen.
Lite dåliga odds bara.

Biltema har en VOLVO-scanner som fungerar mycket bra och läser alla styrdon i en 2005'a.
(Jag förutsätter att du har en S40N, dvs den nyare modellen)

Biltemas scanner kunde nog berätta en del matnyttigt, men med sådana här fel är svåra alltså.
FÖR ATT, vore felkoderna klockrena i utpekandet skulle verkstäderna ha löst det redan!
Jag menar alltså att en sådan scanner kan vara pengar i sjön i detta fallet eftersom du kanske ändå inte löser det själv. Det kan vara diffusa koder om "internt fel" och liknande.

Byta styrdon gör man INTE hursomhelst. Dvs, begagnade sådana är INTE plug and play.
Ens med samma artikelnummer.


Eller föresten, har du bara SNACKAT med verkstäderna?
Har dom felsökt själva och misslyckas ?
Senast redigerat av Mossan1 (4 juli 2021)

9 Inlägg
4 juli 2021
Trådstartare
#6
Dem har haft den inne och själva sagt att dem inte får fram så mycket på felkoderna.
Jag är inne i samma bana att det är pengar i sjön för mig personligen att köpa en egen läsare då deras är väldigt mycket "bättre".

Jag vill mer ha det till att det är något som du säger att det är fel i kommunikationen i bilen. Men på verkstäderna jag sagt det har dem nästan bara fumlat med ögonen.

Kan det gå att testa att ta batteriet jag har i min Saab 9-3 och koppla på istället för att ladda batteriet?

Jag har lite bilder från vad jag fick utskrivet i felkoder av en verkstad. Ska bifoga dem här när jag är vid datorn.
Dock är det massvis då dem fick allt från när den vägrade starta. (Självklarhet när inget funkar och datorn bilsystemet ändå försöker)

MvH A
Senast redigerat av MrCatt (4 juli 2021)

3 211 Inlägg
4 juli 2021
#7
Såklart du kan byta batteriet.
Men, det är en högoddsare på riktigt.
Inte värt att skuva ur ett annat batteri.
Har batteriet bra spänning nu, så behöver du inte ladda heller.

Men en omstart/reboot av CAN skadar inte, i alla fall.

En multimeter är användbar till annat också, om du inte har en sådan.

9 Inlägg
4 juli 2021
Trådstartare
#8
Mossan1 skrev:
Men en omstart/reboot av CAN skadar inte, i alla fall.

En multimeter är användbar till annat också, om du inte har en sådan.

Kan jag själv utföra en omstart/reboot?
Hur går man i så fall tillväga?

Köpte den billigaste multimetern på Biltema när det första batteriet dog och smidig som jag var så dödade jag multimetern när jag mätte fel! ;-D

MvH A

9 Inlägg
4 juli 2021
Trådstartare
#9
https://www1.garaget.org/gallery/images/241/240422/240422-08facf024d9efc8254a8bd35b7bb91f7.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/241/240422/240422-c306c8e4db33d65142798138ea471cef.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/241/240422/240422-82b8f2d8d30c2d15db0dd91e7a838589.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/241/240422/240422-f09f527654959341f00d49e4b5164b51.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/241/240422/240422-4a28b27db07d7b1f1e880f60436a58be.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/241/240422/240422-a3a111ae5e5e3a092c024ae8297d5e2e.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/241/240422/240422-7b939235f2e503c177631b5c71b88b47.jpg

Forummoderator
18 011 Inlägg
4 juli 2021
#10
Rejält med felkoder där. Tror på undervolt. Dvs spänning i batteriet/laddningsproblem.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

9 Inlägg
4 juli 2021
Trådstartare
#11
Hybrid_ skrev:
Rejält med felkoder där. Tror på undervolt. Dvs spänning i batteriet/laddningsproblem.

Japp!
Ska testa byta batteri imorgon om där blir någon skillnad!

Detta är felkoderna som kommer när dem vrider om bilen men den gör inget mer än att tugga på startmotorn.

Hur går man tillväga på undervolt? Är det batteriet eller laddaren som eventuellt är knas?

Ni ska ha stort tack för all hjälp asså!

MvH A

249 Inlägg
5 juli 2021
#12
Om det är en S40N (samma som V50) så finns det en kontakt i eller i närheten av A-stolpen som ställde till det rätt mycket, kanske värt att kolla


9 Inlägg
5 juli 2021
Trådstartare
#13
Blixnabb skrev:
Om det är en S40N (samma som V50) så finns det en kontakt i eller i närheten av A-stolpen som ställde till det rätt mycket, kanske värt att kolla

Ska kolla!
A stolpen är den som sitter via framrutan och förardörren eller är jag fel på det?

MvH A

9 Inlägg
5 juli 2021
Trådstartare
#14
Testade med andra bilens batteri och där var ingen skillnad .

Den ena insprutningen vart viss isärkopplad av mekaniker och den sprutar så där kommer bränsle.

Lossade på den jag tror är A-stolpe och där ligger där tomma kanaler. 0 sladdar

MvH A

1 701 Inlägg
6 juli 2021
#16
Hmm, ser lite koder på tändningslås, som kanske vore värda att kolla upp- annars hade ja gett upp o lämnat den på Återvinning. Värdet är ju noll iom att det e´en oljebrännare o att felsöka o lösa detta känns dyrt.- men ja kan ha fel. Lycka till, hur du än gör.
mvh/husse

9 Inlägg
6 juli 2021
Trådstartare
#17
Det ska komma någon mekaniker på fredag och ta den på släp till sin verkstad, har redan sagt att får han lösningen och den är för dyr så är det bara att fimpa den.

Det är synd egentligen för bilen har knappt fått rulla några riktiga sträckor.

Skulle där dyka upp något av värde så återkommer jag här!

MvH A


Sök