Hej!
För vad som blivit länge sedan så började min S40 få bekymmer efter bekymmer och har nu fått titeln "Totalt Värdelös"
Skall förklara lite granna för att få ett hum om den är något att rädda, eller skrota.
Info:
Bil: Volvo S40
År: 2005
Miltal: ca 16 500
Bränsle: Diesel 2.0
Beskrivning:
Jag köpte bilen förra sommaren, då funkade inte AC men gick väldigt bra. Den krävde lite tålamod när man vred om för batteriet vart dåligt.
Efter ca 3v gick den sämre och sämre och en dag startade den inte alls. Efter nytt batteri så gick den precis som vanligt igen.
4v senare så låg jag på motorvägen, plötsligt så vägrade bilen gå över 90km/h. Vad jag än gjorde.
Körde av vägen, stängde av den och 10 min senare gick den felfritt igen.
2v efter det så började det som är det "riktiga" problemet.
Det började att jag på väg till jobb fick meddelande i info displayen ett efter ett.
"1 bälte bak används.
2 bälte bak används
3 bälte bak används"
Kollade bak, inga personer och inga spöken. Så lät det va. Tryckte bara bort meddelandet.
Det ligger kvar fortfarande.
Efter 1v med det kom "---- till tom tank" samtidigt som bränsle indikator stannar på noll och rör sig inte.
Jag som inte har någon aning hur mycket jag hade kvar i tanken pep till macken och fyllde på, så man kommer till jobbet!
Bilen går fortfarande att köra.
Två dagar senare får jag:
ABS SYSYEM SERVICE ERFODRAS
och bilen går fortfarande som vanligt.
Bara på info displayen, ingen lampa eller dylikt är tändes.
Två dagar till sen får jag
MOTORSYSTEM SERVICE ERFODRAS
Inga lampor eller iconer lyser på displayen.
Tre dagar kör jag med lampan på medans jag klurar ut om det är elen som bara spökar med meddelanden eller inte.
Sedan börjar bilen hosta sig fram, går skakigt men rullar och startar ändå.
Det är på väg till jobb, påväg hem, dör den halvvägs utan förvarning eller med lampor som varnar.
Vad har hänt sedan dess?
*2 olika verkstäder (ingen har haft VIDA även om dem sagt dem haft det....)
*Rengjort jordkablar, batterikablar samt poler
*Kontrollerat startmotorn och den går.
*Kontroll av tank samt filter.
*Rengjort och bytt ut alla säkringar
*Gick igenom besiktningen felfritt 2v innan felen började komma.
Jag är kluven om den ska till en till verkstad eller få lov att bli mos på skroten.
Håller tummarna att någon här kan skina ljus på situationen !
MvH A