3436
Sök

Däcklagning, hjälp

16 Inlägg
7 augusti 2021
Trådstartare
https://www1.garaget.org/gallery/images/239/238352/238352-1f974dc28be101e880d2a740fbabe43f.jpg
  Hej

Jag känner att jag behöver hjälp. Igår när jag parkerat så hör jag hur det pyser från det ena framdäcket. Jag har då råkat köra på en skruv.
Jag tar bort skruven (dumt så här i efterhand) och ringer en bil verkstad i närheten 200 m från mig. Han ber mig köra med den punkterade däcket dit. Det är nu allt blir konstigt och rörigt. Först säger de att det inte går att laga att de kan göra något tillfälligt bara men jag ska inte köra på motorvägen och de lovar inte att det håller, så de tycker jag ska köpa 2 begagnade däck som de har där för 1000 kr istället. Jag velar och tänker menar ni verkligen det inte går att laga ? Men jag väljer att de lagar hålet ändå. De lagade det med gummi som de tryckte ner i hålet brände fast förklarade han. Jag frågade efteråt så nu kan jag inte köra på motorvägen och ni garanterar inte att det håller? Han ändrade vad han sa och nu lät det helt annorlunda, han sa att det ska visst hålla du kan köra som vanligt på motorväg ingen annan kund har klagat och allt ska vara som vanligt.  Jag som inte vet något om bilar vet inte vad jag ska tro.

Nu jag kan inte låta bli att vara orolig, ska köra dottern till förskolan på måndag tänk om däcket exploderar eller något händer på motorvägen. Är det så man brukar laga punkteringar? Kan det vara så att de försökte lura mig? Kanske bäst jag ställer bilen och åker till en däckverkstad istället.

Bifogar bild på däcket.

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 243 Inlägg
7 augusti 2021
johnnyJ skrev:
För att punkterade däck ska hålla ska de lagas från insidan. Tog de bort däcket från fälgen? I annat fall får du söka upp en seriös däckverkstad och berätta vad som är gjort.

Det händer ofta att vi kör på skruvar med våra servicebilar och då brukar de "plugga" däcket och det görs utifrån utan att ta bort däcket från fälgen. Jag har inte hört att det inte ska hålla.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

16 Inlägg
7 augusti 2021
Trådstartare
De tog bort däcket från fälgen och lagade det. Han visade mig gummi som de lagade med, han stoppade gummit i hålet och brände fast den i däcket typ.  Är det de du menar med laga från insidan?

Forummoderator
18 011 Inlägg
7 augusti 2021
Fick en exakt likadan skada för några år sedan. Tokpunka på morgonen. Köpte ett set på biltema och pluggade däcket hemma på uppfarten. Bilen rördes inte och följde instruktionerna bara. 10 minuter senare så var bilen klar. Luftpatroner ingår.

https://www.biltema.se/bil---mc/mc/verk … LUQAvD_BwE

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

6 632 Inlägg
7 augusti 2021
Hybrid_ skrev:
Fick en exakt likadan skada för några år sedan. Tokpunka på morgonen. Köpte ett set på biltema och pluggade däcket hemma på uppfarten. Bilen rördes inte och följde instruktionerna bara. 10 minuter senare så var bilen klar. Luftpatroner ingår.

Ibland funkar det, Ibland inte
Värt ett försök dock

Använde sådant kit (inte just biltemas) på en äldre bil jag haft, höll två säsonger trots hårdare körning

Medans för en i familjen så höll det inte ens en vecka, dock var det 3mm djup kvar så var inte värt att laga seriöst/by-the-book

De/Dem

Forummoderator
18 011 Inlägg
7 augusti 2021
johnnyJ skrev:
Hybrid_ skrev:

Det funkar som nödlösning men du kan inte köra i 110 på motorvägen med den reparationen om du är rädd om livet och bilen

Körde ett år med den lagningen. Varav 5 dagar på autobahn i hög fart. Du svamlar som vanligt. Inte ovanligt att fabriksnya bilar drabbas av punktering vid transport. Gissa hur dessa åtgärdas...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

2 410 Inlägg
7 augusti 2021
Fick skruv i ett av mina däck för ett gäng år sedan, när dom var typ 4 dagar gamla(så klart...). Det pluggades innifrån och höll däcken ut.

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 243 Inlägg
7 augusti 2021
Det verkar vara så att pluggning både inifrån och utifrån verkar fungera. Det som skiljer är ju att det  går lite fortare att plugga utifrån. När jag tänker efter så har jag nog varit med om båda scenarierna med lagning och har aldrig varit med om att det gått åt helvete med någon av metoderna.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

Sök