3546
Sök

Luftfilter Audi 1,8t?

25 Inlägg
18 april 2005
Trådstartare
#1
Har fått förklarat för mig att öppen dumpventil skadar LMM samt katalysatorn. Kan dessa även ta skada av ett öppet luftfilter? Är sport insatsluftfilter ett bättre alternativ isfl? Känner mig lite tjatig på just dessa punkter, men jag har ingen vidare lust att byta varken LMM eller katalysator.

Tacksam för svar!


22 Inlägg
18 april 2005
#2
jag kör med öppet sportfilter.
skadar inte vad jag vet. har inte hört om det heller

Live Today

97 Inlägg
18 april 2005
#3
Alive skrev:
jag kör med öppet sportfilter.
skadar inte vad jag vet. har inte hört om det heller

Det som gör att det är skadligt för motorn är detta......
1: släpper igenom mer skit än original vilket gör att motorn slits snabbare.
2: Har du LMM så kan oljan till filtret fastna på tråden å då kan den brinna av....
3: kör man med öppet filter lär man se till att det inte sitter för nära varma delar på motorn då effekten sjunker kraftigt om varm luft sugs in.....

Den enda fördelen med öppet filter är ljudet! Om man inte har vråltrimmat så original filteryta är för liten........

Att öppen dump skadar LMM har jag inte hört/märkt men bilen går fetare om man sätter dumpen efter LMM eftersom man dumpar ut luft som motorn tror att den får..... Detta händer INTE bara vid växlingar som många tror utan även vid vissa varvtal då motorn går "lätt" Har man en dump som hörs mycket märker man detta......


Hoppas detta hjälper smile

Ps. Jag kör ändå med öppet filter wink
Senast redigerat av quattromaniac (18 april 2005)

A7 quattro 3.0tdi -11
Bilder

25 Inlägg
19 april 2005
Trådstartare
#4
quattromaniac skrev:
Att öppen dump skadar LMM har jag inte hört/märkt men bilen går fetare om man sätter dumpen efter LMM eftersom man dumpar ut luft som motorn tror att den får....

Så det funkar om man sätter dumpen framför LMM? Eller det kanske inte finns plats? Är lite newbie på detta som du/ni kanske märker... hmm


97 Inlägg
19 april 2005
#5
Japp, det funkar!

A7 quattro 3.0tdi -11
Bilder

25 Inlägg
19 april 2005
Trådstartare
#6
Hur har du löst det?


55 Inlägg
19 april 2005
#7
1. öppet filer gör mer skada än nytta om du inte satsar på stort effektutag LMM kan ta stryk lättare pga olja från filtret samt skit som lättare kommer igenom. samt att det med största sannorlikhet kommer släppa in mer värme om det inte är riktigt bra avskärmat.. men vad är meningen då? man tar bort det inbyggda orginalfiltret och monterar ett öppet filter som man i sin tur bygger in.. smart wink  Anders på ACE competion uttalade sig om att man inte var i behov av något annat än orginalfilter på en 1,8t om man inte skulle göra ett större effektutag.. dom körde med orgnalfilter i orginalbox på sin octavia RS som hade drygt 300hk och där höll sig alla temperaturer på en bra nivå.

2. att montera en öppen dump ventil på 1,8t är inte speciellt smart heller då luften den släpper ut redan är uppmätt av LMM vilket resulterar i att det blir fel luft/soppa blandning och bilen kommer få mer soppa än den behöver..
Men om det är värt det för attt få ett häftigt pys så ska du självklart montera det.. personligen kör jag med en återcirkulerande dump från forge..
Senast redigerat av Linus-TT (19 april 2005)

97 Inlägg
19 april 2005
#8
dIST skrev:
Hur har du löst det?

Jag har inte så men det finns de som blivit tvungna pga.utrymmesskäl!
De har fått montera LMM:en på trycksidan strax före insuget.....
Men då lär man även bygga om vevhusvent. så inte den oljan kommer på tråden i LMM:en....
Så det är mycket jobb bara för ett pyyys wink
Senast redigerat av quattromaniac (19 april 2005)

A7 quattro 3.0tdi -11
Bilder

25 Inlägg
20 april 2005
Trådstartare
#9
Linus-TT skrev:
personligen kör jag med en återcirkulerande dump från forge..

Skippar nog det där med sportluftfilter...har inga planer på att plocka ut något större antal hästkrafter. wink

Dumpar din ventil något? Eller skonar den bara turbon?


25 Inlägg
20 april 2005
Trådstartare
#10
quattromaniac skrev:
dIST skrev:
Hur har du löst det?

Jag har inte så men det finns de som blivit tvungna pga.utrymmesskäl!
De har fått montera LMM:en på trycksidan strax före insuget.....
Men då lär man även bygga om vevhusvent. så inte den oljan kommer på tråden i LMM:en....
Så det är mycket jobb bara för ett pyyys wink

usch, det lät jobbigt det där du! =/ Lutar mer och mer mot en återcirkulerande dump om det nu blir någon över huvudtaget...
Senast redigerat av dIST (20 april 2005)


4 586 Inlägg
9 juli 2007
#11
är man bara noga samt rengör filtret var 800-1000e mil å inte öser på filterolja då ska det fungera fint



Sök