3085
Sök

Rostfärgat vatten i expansionskärlet!

6 137 Inlägg
7 februari 2022
Trådstartare
#1
Hej!
Jag vet att jag frågat om det här tidigare men inte fått något svar som stämmer överens med mina observationer.
Det handlar om min Brors Audi 100 Avant Turbo från 1991 (C3 modellen).
Vätskan i expansionskärlet  blir rostbrun och detta trots att jag sköljt ur motorn/kylaren under en mer än en timmes tid (för att vara säker på att allt skit kom ut, men det kom inte ut någon skit , kylaren ät ny) och sedan fyllt på med ny blandad kylvätska! Efter någon vecka är kylvätskan brun igen. Låt mig förklara...vätskan är inte chokladbrun som när olja blandats med kylvätska utan rostbrun men fortfarande som kylvätska ska vara i konsistens (som vatten).  Kylvätskenivån sjunker /försvinner också , men endast långsamt men det bubblar inte i expansionskärlet. Gör jag jämförelsen med min egen Audi 100 2,0E Avant från 1989 så håller sig kylvätskan röd och klar (Biltemas vätska).
För mig betyder det att det finns en liten liten  spricka i topplockspackningen som får kylvätska att försvinna den vägen, men har någon av er ett bättre förslag så hör av er.https://www1.garaget.org/gallery/images/192/191993/191993-08c7b39e21ab3ed7b4f7de16a74a0555.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/192/191993/191993-2ae9f10cf4d5c50e1c7e01da6e75bb45.jpg


1 798 Inlägg
7 februari 2022
#2
Hur spolade du systemet? Det är svårt att spola rent hela systemet med t ex trädgårdsslangen och bara spola igenom, helst bör man väl spola systemet genom att fylla upp-köra varm-tömma och sedan fylla upp igen och köra samma procedur några gånger, det ska så lite till för att det ska färga vattnet.
Sen att vattnet försvinner kan ju bero på många fler saker än cylinderpackningen, en rostig slangklämma eller en sprucken slang osv kan ställa till rejält!


6 137 Inlägg
7 februari 2022
Trådstartare
#3
Hej!
Jag gjorde som du beskrev...motorn gick hela tiden när jag sprutade in vatten i expansionskärlet . Jag hade övre slangen från motorn borttagen och ser att det kommer ut vatten därifrån men att det samtidigt bubblar, det rinner inte lugnt och fint. Jag gör det här under ca en timmes tid så jag är säker på att det bara kommer ut rent varmvatten från motorblocket. Sen tar jag bort nedre slanganslutningen på kylaren , tömmer systemet och fyller i ny kylarvätska i omgångar och gör av med ca 3 liter kylarvätska för att vara säker på att det är fullt i systemet. Sedan låter jag motorn gå någon halvtimma
Efter ca vecka börjar vätskan i expansionskärlet återigen bli ljust rostbrunfärgat. Har turbon eller oljekylaren någon kontaktyta  mot motorblocket som kan ha fallerat så olja den vägen kommer ut i kylsystemet?
Något läckage vid slanganslutningar finns inte!


1 798 Inlägg
7 februari 2022
#4
Är du helt säker på att det är just olja som missfärgar vattnet? Svårt att veta kanske, men det behöver kanske inte nödvändigtvis vara olja som färgar av sig tänker jag.
Hur lång historik har ni på bilen, kan man vara säker på att ingen hällt i nåt dundermedel i systemet, sånt kan klibba fast länge i systemet och missfärga vattnet, vet av egen erfarenhet.
Automat eller manuell?

Hur det ser ut just på Audi och hur det är monterat där kan jag inte svara på.


2 410 Inlägg
7 februari 2022
#5
Olja i vattnet blir inte rostbrunt, det blir en mer vit/ljusbrun gegga.
Är det järnblock på motorn? För isf. är det säkert rost i kanalerna. Det är säkerligen inget som syns med rent vatten, men när man häller i glykol som har korrisionsskydd så börjar det lossna rostpartiklar som i sin tur färgar kylarvätskan.


6 137 Inlägg
7 februari 2022
Trådstartare
#6
Hej!
Min bror har haft bilen i ca 7-8 år och vi (mestadels jag ) har fixat och donat med den och bytt en hel drös med grejer som inte funkade eller var trasiga när min bror köpte den , så vi känner den utan och innan.
Det är en järnblocksmotor så visst kan det vara rostflagor som missfärgar vattnet men jag tycker när jag spolat igenom så mycket varmt vatten, under så lång tid  och säkert också gjort av med 5 liter kylarvätska , så borde eventuell rost ha lossat.

Det som ändå talar för att det skulle vara läck någonstans är att vätskan i expansionskärlet långsamt försvinner, det gör det inte på min Audi 100, men inget läckage syns  på motorblocket eller under motorn, vilket talar för att det finns en liten, liten spricka i topplockspackningen.
Jag har tidigare råkat ut för något liknande för tiotalet år sedan när brorsan hade en Volvo 745:a (87:a). Där varierade kylvätskenivån i expansionskärlet från det att motorn startades tills motorn blev varm, inget chokladklet syntes i expansionskärlet som tydde på att topplockspackningen var trasig, inte heller blev kylvätskan missfärgad (rostfärgad). Jag gav mig f.. på att det ändå var topplockspackningen så jag bytte packning... och se på f... efter bytet upphörde fluktuationerna  av vätskan i expansionskärlet. Kollade man då på topplockspackningen så fanns det en hårfin spricka i metalldelen på packningen mellan förbränningsrum och en av  kylkanalerna i toppen.

Så här såg det ut i motorrummet när vi "rev ut" klimatanläggningen som förre ägaren hade "lagat" med kilovis med vit silikon.
Vi bytte (först försökte vi laga den gamla) också styrväxel då besiktning tyckte att  styrningen gick lite för trögt.
Begagnad styrväxel och klimatanläggning köptes på Enköpingsskroten.https://www1.garaget.org/gallery/images/192/191993/191993-475f2ce30d7c4100c8638c465b2c7edf.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/192/191993/191993-63f8058cbd45d9262548e0625b1d65c9.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/192/191993/191993-178e82c81a3da74fef5d59583fba8e7a.jpg
Senast redigerat av jaka54 (7 februari 2022)



Sök