Hej!
Min bror har haft bilen i ca 7-8 år och vi (mestadels jag ) har fixat och donat med den och bytt en hel drös med grejer som inte funkade eller var trasiga när min bror köpte den , så vi känner den utan och innan.
Det är en järnblocksmotor så visst kan det vara rostflagor som missfärgar vattnet men jag tycker när jag spolat igenom så mycket varmt vatten, under så lång tid och säkert också gjort av med 5 liter kylarvätska , så borde eventuell rost ha lossat.
Det som ändå talar för att det skulle vara läck någonstans är att vätskan i expansionskärlet långsamt försvinner, det gör det inte på min Audi 100, men inget läckage syns på motorblocket eller under motorn, vilket talar för att det finns en liten, liten spricka i topplockspackningen.
Jag har tidigare råkat ut för något liknande för tiotalet år sedan när brorsan hade en Volvo 745:a (87:a). Där varierade kylvätskenivån i expansionskärlet från det att motorn startades tills motorn blev varm, inget chokladklet syntes i expansionskärlet som tydde på att topplockspackningen var trasig, inte heller blev kylvätskan missfärgad (rostfärgad). Jag gav mig f.. på att det ändå var topplockspackningen så jag bytte packning... och se på f... efter bytet upphörde fluktuationerna av vätskan i expansionskärlet. Kollade man då på topplockspackningen så fanns det en hårfin spricka i metalldelen på packningen mellan förbränningsrum och en av kylkanalerna i toppen.
Så här såg det ut i motorrummet när vi "rev ut" klimatanläggningen som förre ägaren hade "lagat" med kilovis med vit silikon.
Vi bytte (först försökte vi laga den gamla) också styrväxel då besiktning tyckte att styrningen gick lite för trögt.
Begagnad styrväxel och klimatanläggning köptes på Enköpingsskroten.